با ظهور رسانه‌های دیجیتال شاهد تولد انسانی جدید هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ظهور رسانه های دیجیتال در واقع به نوعی شاهد تولد فضا و انسانی جدید در دنیا هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال صبح امروز 20 آبان ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

سیدعباس صالحی در ابتدای این مراسم، گفت: رسانه‌های دیجیتال امروز در سطح یک فناوری تازه اما موثر دیده می‌شود این اتفاق را نمی توان در قالب یک فناوری تازه تنها بررسی کرد و حتی فراتر از یک انقلاب اجتماعی از قبیل انقلاب صنعتی است و به نوعی شاهد تولد فضای جدید و انسانی جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز با یک انقلاب اجتماعی روبرو هستیم که انسان تازه‌ای متولد شده و دنیای تازه‌ای در حال شکل گیری است، افزود: به عبارتی در یک فضای اجتماعی غیرقابل توقف مواجه هستیم و به گفته مقام معظم رهبری ما شاهد یک اول بلا آخر هستیم. جهان تازه‌ای که ابتدا و انتهایی برایش نمی توان متصور شد.

صالحی اظهار کرد: در ایران ما شاهد مهاجرتی فرهنگی هستیم به گونه ای که این مهاجرت در سطح خرده‌ فرهنگ‌ها نیست و در سطح کلان فرهنگ ها نبوده است و ابرفرهنگ‌ها و زیر بوم‌های فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: انسان در حیات فرهنگی خود نمی‌تواند با تغییر این زیست‌بوم ارتباطی برقرار نکند و سپهر فضای سایبری این تغییر است.

وی افزود: وقتی از نقش دیجیتال صحبت می‌کنیم رده‌ها در سالهای قبل نشر از کاغذ کتابخانه سر و کار داشت. امروز انسان در فضای نشر دیجیتال فرا زمانی و فرا مکانی است و از ارسطو تا هگل و از کتابخانه ملی تا کنگره در فرا راه مکتوب قرار داد.

صالحی ادامه داد: امروز در زیست بوم مکانی و لا زمانی قرار داریم در حالی در فرهنگ مکتوب زمان و مکان دست یافتنی بود. همچنین در خصوص بازی‌های دیجیتالی بازیگردان و بازی‌دان، مدام در حال کشف خود و جهان پیرامونشان هستند و با هر بازی جهانی می‌سازیم و جهانی کشف می‌کنیم و همچنین وقتی از رسانه‌های اجتماعی حرف می‌زنیم در حال ایجاد هویت‌های جمعی تازه و خلق فردیت‌های تازه‌ای هستیم و در خلال فعالیت در استارت‌آپ‌ها سبک زندگی روزمره و زندگی جدیدی را تجربه می‌کنیم که در بستر فضای مجازی و تلفن‌های همراه امکانات تازه‌ای را برای هر فرد فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: در حوزه فضای سایبری هر فردی آموزشی می‌بیند که با یک فناوری و انقلاب اجتماعی تازه سر و کار ندارد بلکه با یک دنیا و انسانی تازه سر و کار دارد و طبیعی است که همه کسانی که دل مشغولی انسان و فرهنگ را دارند از این رخداد اول بلا آخر به گفته مقام معظم رهبری توجه کنند و امروز بی تردید فعالان عرصه دیجیتال طلایه‌داران فرهنگ جهان و کشور هستند و فعالان عرصه دیجیتال پیش قرقاولان فرهنگ جدیدی هستند و امیدوارم همه از فرصت این حیطه برای پیشبرد کشور در عرصه‌های مختلف استفاده کنند.

در ادامه مراسم سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میزبان این مراسم با ابراز امیدواری از برگزاری این نمایشگاه، گفت: امسال 130 نشست در کارگاه تخصصی و نمایشگاه برگزار می‌شود و برای اولین بار تمام برنامه‌های نمایشگاه به صورت زنده در شبکه تلویزیونی و همچنین شبکه اینستاگرامی به صورت زنده پخش می‌شود.

وی افزود: طی دو سال اخیر با توجه به دغدغه رهبری طرحی به نام سما راه اندازی شده که به دنبال با محوریت اعطای امنیت در فضای مجازی راه اندازی شده و در فضای مجازی برای هر محتوا فضای سالم و ایمنی در نظر گرفته شده است که افرادی که در صحنه تولید محتوا و ادبیات دخالت دارند در طی جلساتی با این فضا و عملکرد آن آشنا شدند و با مطالعه فعالیت این فضا در کشورهای دیگر طرح بومی سما آماده بهره‌برداری است.

موسویان اضافه کرد: این طرح با کمک مردم به موفقیت خود بیش از پیش نزدیک می‌شود و مشارکت داوطلبانه از ارکان موفقیت این سیستم است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح شامند اظهار کرد: نشانه‌ دار کردن محتوا از محوری‌ترین کارها و طرح شامند یک نشان هوشمندی است که درباره کانال‌ها و صفحات اجتماعی کاربرد دارد و امروز 130 هزار نرم افزار کاربردی موبایلی دارای شامند هستند و در سال جاری امیدواریم جشن نشانه دار شدن 4/3 محتوای هدف‌گذاری شده را داشته باشیم.

وی درباره طرح فرهنگ یار اضافه کرد: مشارکت همه مردم در زمینه طرح فرهنگ یار باعث می‌شود که روزی این طرح به ناشران تبدیل شود تا سازندگان محتوای سالم از مردم باشند همچنین کشورهای عضو اکو قادر خواهند بود که یک تجارت بنگاهی را رقم بزنند و میز صادرات برای اولین بار تهیه شده تا برای ناشران نقشه راه را تهیه کند تا تجارتشان را تسریع بدهند. همچنین برای خرداد ماه نمایشگاه سبید برنامه ریزی شده است تا جوانانی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند برای کسب و کار و ایجاد استراتژی در این زمینه به صورت همگرا با سایر کشورهای توسعه یافته حرکتی هم افزا را تشکیل دهند.

در انتهای این مراسم از چند محصول فناورانه با عنوان شبکه اجتماعی فرهنگ‌یار، مجموعه کتاب‌های سواد رسانه‌ای و سواد هوشمند، بازی بال‌های تاریکی ورژن 2 ، مجموعه نرم‌افزارهای درسا و شبکه اجتماعی رسانه با حضور وزیر ارشاد و سیدمرتضی موسیان رئیس نمایشگاه رونمایی شد.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال از 20 الی 26 آبان ماه از ساعت 10 الی 20 در مصلی امام خمینی (ره) میزبان علاقمندان است.

500

کد خبر: 868825

وب گردی

وب گردی