باور نادرست قطع عضو درباره دیابت

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به علت باور نادرستی درباره قطع عضو در بیماری دیابت پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، سید مهدی طبایی - متخصص پوست و مو ، در توضیح اینکه وقتی صحبت از قطع عضو می‌شود افراد دیابتی که تعداد قابل توجهی نیز در کشور هستند و نیمی از آنها هم اطلاعات ندارند که دیابت دارند تصورشان این است که آخر دیابت قطع عضو و مرگ، است اما ما می‌بینیم که این زخم‌ها گاهی با روش‌های بسیار ساده اصلا نباید به نقطه قطع عضو برسد، توضیح داد: مهم ترین عامل در بیماران دیابتی پیشگیری از ایجاد زخم است. این پیشگیری با کنترل مناسب قند، رژیم و تغذیه درست و ورزش مناسب مهیا می‌شود.

وی عنوان کرد: این آموزش‌ها بخشی از آموزش‌های یک مرکز زخم می‌تواند باشد که باید به بیماران دیابتی در سطح جامعه اطلاع رسانی کند که در صورت بروز زخم‌های سطحی سریع ارجاع داده شوند و در همان مراحل اولیه کار درمانی مناسب صورت بگیرد که عمق و گرید زخم بیشتر نشود و همین پیشگیری‌ها باعث شود به نقطه ای نرسند که مجبور شوند به خاطر درگیری‌های بافت‌های زیرین و استخوان‌ها مجبور به قطع عضو شوند.

طبایی درباره گسترش مرکز جامع زخم اظهار داشت: فاز اول تاسیس مرکز زخم پای دیابتی بود که انجام شد. فاز دوم مرکز واریس بود که امسال اضافه شد و فاز سوم راه اندازی فاز جراحی ویژه بیماران زخم است که ان شاالله در سالهای آینده انجام می‌شود.

وی درباره اینکه آیا بیمار خود باید به این مرکز مراجعه کند یا باید ارجاع داده شود؟ توضیح داد: بیماران هم می توانند ارجاع شوند و هم خودشان به صورت اولیه حضور پیدا کنند. در این مرکز ما در حوزه‌های مختلف متخصص داریم. در حوزه پوست و مو، عفونی فوق تخصص‌های غدد، جراحی، جراح پلاستیک، ارتوپد، رادیولوژیست، اینترنشنال رادیولوژیست که کارهای تهاجمی را برای زخم واریسی انجام می‌دهند، پزشکان عمومی و پرستاران کارآزموده و در واقع یک تیم چند تخصصی خیلی خوب نیز در این مرکز گرد هم آمدند.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره اینکه در کل کشور فقط همین یک مرکز وجود دارد؟ بیان داشت: مرکزی به این جامعیت تا به‌حال نداشتیم و این ابتکار جهاد دانشگاهی بود که بتواند این حوزه را سازماندهی کند.

701

کد خبر: 868889

وب گردی

وب گردی