مبارزه با قاچاق لیمو خشک و شتر، اولویت تعزیرات در ایام اربعین!

در ایام اربعین به دلیل استقبال گسترده زائران حسینی و کمبود‌های موجود در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی، برخی آژانس‌های هواپیمایی در برخی موارد با لابی و در برخی موارد هم با بهره‌گیری از غفلت برخی ایرلاین‌ها، نرخ بلیت پروازهای اربعین را به صورت غیرمنطقی افزایش دادند و با ایجاد بازارسیاه بلیت، به دنبال خالی کردن جیب زوار بودند.

به گزارش ایسکانیوز،در حالی که در ایام اربعین مردم از تعزیرات انتظار برخورد با آژانس‌های هواپیمایی، گران‌فروشی، موضوعات مرتبط با حمل و نقل و ملزومات سفر اربعین را داشتند، اولویت سازمان تعزیرات ارائه آمار در خصوص برخورد با قاچاقچیان لیموخشک در بوشهر و شتر در سیستان و بلوچستان بود.

در ایام اربعین به دلیل استقبال گسترده زائران حسینی و کمبود‌های موجود در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی، برخی آژانس‌های هواپیمایی در برخی موارد با لابی و در برخی موارد هم با بهره‌گیری از غفلت برخی ایرلاین‌ها، نرخ بلیت پروازهای اربعین را به صورت غیرمنطقی افزایش دادند و با ایجاد بازارسیاه بلیت، به دنبال خالی کردن جیب زوار بودند.

بر همین اساس قرار بر این بود که سازمان تعزیرات حکومتی در راستای خدمت‎رسانی بهینه به زائران حسینی طرح نظارت بر عملکرد شرکت‎های خدمات مسافربری را در دستور کار قرار دهد و مطابق سال‌های گذشته نسبت به برخورد با متخلفان گزارش عملکرد خود را به صورت شفاف به مردم ارائه دهد.

این قرار و مدارها حتی از سوی وزیر دادگستری هم مطرح شد و آوایی در حاشیه یکی از جلسات خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت که تعزیرات به موضوع نظارت ویژه در ایام اربعین ورود کرده و و با متخلفان برخورد می‌کند.

این در حالی است که طی یک ماه گذشته و در اوج نارضایتی مردم در خصوص گران‌فروشی بلیت نجف و نابسامانی در حوزه مسافربری، تنها 3 خبر «برگزاری جلسه هم اندیشی اجرای سیاست های ستاد اربعین کشور»، «گشت مشترک تعزیرات حکومتی ایلام در پایانه مرزی مهران» و «تشدید نظارت ها در طرح ویژه ازبعین توسط سازمان تعزیرات حکومتی» در پورتال این سازمان قرار گرفت که در این اخبار هم تنها به توضیح واضحات پرداخته شده بود و خبری از ارائه آمار و گزارش عملکرد نبود.

خبرگزاری فارس در تاریخ 5 آبان با انتشار گزارشی در خصوص گرانفروشی و چارتری فروشی بلیت هواپیما نسبت به وقوع این اتفاق هشدار داد اما تعزیراتی‌ها حتی به این گزارش هم توجهی نکرده و هیچ واکنشی نشان ندادند.

این روند بی توجهی ادامه داشت تا اینکه در جایی که همگان منتظر ارائه گزارش عملکرد و انعکاس اخبار مربوط به برخورد با جرائم تعزیراتی در این ایام بودند، پورتال تعزیرات حکومتی با اخباری همچون قاچاق لیمو خشک در بوشهر، شتر در سیستان بلوچستان و لوازم آشپزخانه به روز شد.

متأسفانه در ایام اربعین هیچ‌کدام از مسئولان ذی‌ربط در این موضوع از جمله رئیس گشت‌‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران و شخص جمال انصاری،‌ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی پاسخگوی تماس‌های تلفنی خبرنگاران نبوده و حاضر به ارائه گزارش در این خصوص نشدند که این امر می‌توانست ناشی از دو علت باشد.

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، مسئولان تعزیرات حکومتی ارائه گزارش عملکرد را تا نهایی شدن اقدامات‌شان به تأخیر انداخته‌اند و در بدبینانه‌ترین حالت اتفاقی در این حوزه و در برخورد با متخلفان صورت نگرفته است که گزارشی هم برای انتشار وجود داشته باشد.

با فرض حالت اول باید به مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی یادآور شد که ارائه گزارش از برخورد با متخلفان در هر زمانی می‌تواند باعث بازدارندگی از وقوع سایر تخلفات باشد و به کاهش تخلفات کمک کند.

اما با فرض دوم و در حالتی که برخورد و اقدام شایسته‌ای در این حوزه صورت نگرفته باشد باید به مسئولان شرح وظایف سازمان متبوع‌شان یادآوری شود و به آنها گوشزد کرد که در رأس سازمانی قرار گرفته‌اند که وظیفه‌اش برخورد با تخلفاتی نظیر گرانفروشی است.

البته نباید این احتمال را هم فراموش کرد که شاید این نابسامانی و نبود سیاست واحد در سازمان تعزیرات حکومتی ناشی از تغییرات پی در پی در مدیریت این سازمان باشد، به طوری که طی دو سال گذشته شاهد روی کارآمدن 4 مدیر در این سازمان بوده‌ایم و طبیعی است که مدیران فرصت ابلاغ سیاست‌های خود را هم نداشته‌اند چه برسد به نظارت بر عملکرد مدیران پایین دستی.

ای کاش سازمان تعزیرات حکومتی همان‌طور که خود را ملزم به ارائه آمار تشکیل پرونده و اعمال مجازات در پرونده‌های ناچیز و کم اهمیت می‌داند، به همان‌مقدار نسبت به اطلاع رسانی در خصوص برخورد با تخلفات در ایام اربعین هم احساس مسئولیت کند.

بدون شک در این ایام تعزیرات بیش از پیش زیر ذره‌بین مردم قرار دارد و شهروندان به جای شعارهای تکراری انتظار ارائه آمار را از مسئولان این سازمان دارند.

فارس

705

کد خبر: 868895

وب گردی

وب گردی