هفته کتاب متعلق به همه‌ مردم ایران است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز بیست و پنجمین دوره‌ هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی با صدور پیامی به استقبال این هفته رفت.

به گزارش ایسکانیوز از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محسن جوادی در پیام خود به گستردگی هفته‌ کتاب در سراسر کشور و ضرورت مشارکت همه مردم در برنامه‌های این هفته اشاره کرده است.

متن پیام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است: «کتاب در همه‌ ابعاد زندگی نقش اساسی دارد. کتاب در نظم و نسق دادن به علم و دانش و نیز بسط و گسترش ایمان و دین داری از جایگاهی موثر برخوردار است. از این روست که کتاب را می‌توان پایه و اساس پیشرفت دانست و میزان توجه به آن را معیاری برای توسعه یافتگی یک جامعه برشمرد.

از این روی تعریفِ هفته‌ کتاب در تقویم ایرانی قابل توجه و موجب خُرسندی است به ویژه اینکه نام ایران همیشه با نام کتاب‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز جهانی مانند «قانون» و «شفا» ابن سینا و .. پیوند خورده است. هفته کتاب رویدادی است که اکنون بیست پنج سال از آغاز آن می‌گذرد و خوشبختانه به تیترِ یکِ فعالیت‌های حوزه‌ی کتاب و نشر در نیمه‌ی دوم سال در آمده و محوری برای اتصال برنامه‌های مهم در این حوزه شده است. کتابگردی، جشنواره‌ی کتاب سال دانشجویی، نمایشگاه کتاب دانشگاهی، مراسم تجلیل از کتابداران برگزیده، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره تقدیر از مروجان کتاب، مراسم اهدای نشان دهخدا، زنگ کتاب در مدارس، برپایی نمایشگاه های کتاب در مدارس، نذر کتاب، نشست‌های هم‌اندیشی اصحاب نشر و کتاب، نشست‌های نقد کتاب و بسیاری از برنامه‌هایی که ذکر و شمار آن از عهده خارج است همه به نام هفته‌ی کتاب برگزار می‌شود.

بر این اساس دقت در برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های هفته‌ کتاب بسیار با اهمیت است چرا که اتخاذ رویکردهای صحیح و کاربردی می‌تواند با همراهی و مشارکت به دست آمده در این هفته سرمایه‌ای مهم برای حوزه‌ی کتاب و نشر باشد.

تمرکز زدایی از فعالیت‌های هفته کتاب و مردمی بودن آنها از جمله رویکردهای مهم و اساسی در برنامه‌های هفته‌ی کتاب است چرا که هفته‌ی کتاب برنامه‌ای ملی بوده و متعلق به همه‌ی مردم ایران است و باید به سمتی برویم که میزان مشارکت مردم در شهرها و رستاهای ایران در برنامه‌های این هفته ارتقا یابد تا شعار «آینده‌ی روشن با جامعه‌ی کتابخوان» محقق شود. انشاالله.

502

کد خبر: 868963

وب گردی

وب گردی