گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد سوریه فاقد وجاهت است

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی ایران در لاهه گفت: ایران هفتمین گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاحهای شیمیایی در مورد سوریه را بررسی کرده و معتقد است گزارش فاقد وجاهت است.

به گزارش ایسکانیوز، پنجاه و ششمین اجلاس فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی با هدف بررسی هفتمین گزارش مکانیسم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص سوریه برگزار شد.

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی کشورمان در لاهه در این اجلاس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره کاربرد سلاح شیمیایی از سوی هر شخص، در هر مکان و تحت هر شرایطی را قویا محکوم می کند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که یافته های سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل متحد باید برپایه مستندات، منابع موثق و قابل راستی آزمایی استوار باشد. اما متاسفانه با وجود برخی تناقضات و مغایرتهای موجود در گزارش، نمی توان نتیجه گیری های گزارش را جامع و کامل محسوب کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هفتمین گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاحهای شیمیایی و سازمان ملل متحد را بررسی کرده و با توجه به این نکته که گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک مبتنی بر یافته های هیات حقیقت یاب بوده، تاکید دارد هیات حقیقت یاب در انجام تحقیقات در چارچوب وظایف محوله و منطبق بر کنوانسیون سلاحهای شیمیایی موفق نبوده و أقدامات هیات ، حرفه ای، متوازن و مستقل نبوده، به طریق اولی گزارش سازوکار نیز فاقد وجاهت است.

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی کشورمان در لاهه ادامه داد: علاوه بر این، در مورد حادثه شیمیایی در خان شیخون و ایراد اتهام و منتسب کردن آن به دولت سوریه، بدون انجام هرگونه نمونه برداری از پایگاه هوایی الشعیرات، بی پایه و اساس بودن این ادعا را نشان می دهد.

هیات کشورمان همچنین تاکید کرد: سوریه علیرغم مواجهه با شرایط دشوار و درگیری با گروههای تروریستی مسلح، خصوصا داعش و النصره، با پذیرش کنوانسیون سلاح های شیمیایی به کلیه تعهدات خود عمل کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این جلسه بطور مشترک پیش نویس تصمیم در خصوص ارتقاء کارآیی هیات حقیقت یاب را ارائه کردند، اظهار داشت: سفیر روسیه ضمن حمایت از پیش نویس تصمیم مشترک با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارتقاء کارآیی هیات حقیقت یاب ، خواستار انجام بازرسی حرفه ای مطابق با الزامات کنوانسیون سلاحهای شیمیایی و بکارگیری متوازن بازرسان اعزامی شد.

بر اساس این گزارش، آمریکا نیز قرار است با هماهنگی کشورهای گروه غرب، متن پیش نویس تصمیم دیگری را ارائه کند و بر همین اساس درخواست نموداجلاس شورای اجرائی به تعلیق درآید.

ادامه جلسه فوق العاده شورای اجرایی به هفته آینده موکول شد.

منبع: مهر

کد خبر: 868969

وب گردی

وب گردی