شاخص امید به زندگی زنان در کشور، 74 سال است

مشاور وزیربهداشت در امور زنان با بیان اینکه در برنامه آموزشی رشته های PHD بهداشت باروری و بیولوژی تولید مثل بازنگری صورت گرفته است، ادامه داد: اضافه کردن واحدهای درسی موردنیاز و متناسب با نیازهای جمعیتی جامعه و تربیت نیروی انسانی موردنیاز در رشته های PHD باروری و بیولوژی تولید مثل و تربیت پزشک خانواده در دستور کار است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ساره محمدی در نشست مشترک وزیر بهداشت و معاون امور زنان ریاست جمهوری، با بیان اینکه شاخص امید به زندگی زنان در کشور، 74 سال است، ادامه داد: دختران زیر 6 سال 10 درصد، دختران دانش آموز 20 درصد، دختران جوان 20 درصد، میانسالان حدود 41.5 درصد و زنان سالمند نیز 9.5 درصد جمعیت زنان کشور را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه امید به زندگی زنان افزایش پیدا کرده است، گفت: مهم ترین علت مرگ و میر زنان در کشور، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و تصادفات است، همچنین بیماری های ایسکمیک قلبی عروقی و مغزی و عوامل زمینه ای از جمله دیابت، چاقی و فشارخون از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه بیشترین عامل مرگ و میر را در گروه زنان تشکیل می دهد.

دکتر محمدی با بیان اینکه در زنان بار اصلی سرطان ها را سرطان سینه و دهانه رحم دربردارد، گفت: براساس آخرین آمار در سال 95میزان مرگ و میر مادران 18.1 درصد بوده که این آمار در سال 86 حدود 24.7 بود و تاکنون سیر کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: مهم ترین عامل ناتوان کننده زنان، بیماری ها و اختلالات روانی، بیماری های اسکلتی، مشکلات تغذیه ای، کم خونی و مشکلات دوران یائسگی است.

مشاور وزیربهداشت در امور زنان درخصوص شیوه زندگی و رفتارهای زنان گفت: بالا بودن نرخ مصرف روزانه قلیان و روند افزایشی مصرف سیگار و عدم تحرک کافی از رفتارهای غلط و پرخطر برای سلامتی زنان است.

وی اظهار داشت: اولویت هایی که برای سلامت زنان قائل هستیم، بیماری قلبی عروقی، سرطان ها، اختلالات روانی به ویژه افسردگی و سلامت اسکلتی به ویژه پیشگیری از استئوپروز، پوکی استخوان و استئوآرتریت و عوارض دوران بارداری و عوارض یائسگی است.

وی درخصوص برنامه هایی که در حیطه سلامت زنان وجود دارد گفت: در حوزه آموزش با سیاست ایجاد سازو کارهای مناسب برای ارتقای سلامت همه جانبه خانواده به ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت جامعه پویا کارهایی که در حال انجام است، شامل بازنگری کریکولوم آموزشی رشته های PHD بهداشت باروری و بیولوژی تولید مثل و اضافه کردن واحدهای درسی موردنیاز و متناسب با نیازهای جمعیتی جامعه است. ضمن اینکه تربیت نیروی انسانی موردنیاز در رشته های PHD باروری و بیولوژی تولید مثل و تربیت پزشک خانواده نیز در دستور کار است.

وی تصریح کرد: اهم برنامه ها در حوزه زنان در معاونت بهداشتی پیگیری می شود؛ از جمله آن می توان به توانمندسازی جوانان 18 تا 29 سال در راستای ترویج ازدواج سالم، اصلاح شیوه زندگی و اصلاح رفتارهای پرخطر، استقرار نظام مراقبت از سلامت جوانان، تدوین مداخلات با لحاظ اولویت ها در زمینه پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز در جوانان، ارتقای دانش عمومی در جهت سلامت و بسته خدمتی باروری سالم با تاکید بر مشاوره ها و مراقبت های دوران بارداری و توانمندسازی نیروی انسانی برای ارتقای مشاوره در زمینه باروری سالم، آموزش های هنگام و پس از ازدواج، خدمات تخصصی سلامت جنسی و توانمندی سازی نیروی انسانی در زمینه پیشگیری و غربالگری و ارجاع به موقع درمان ناباروری، افزایش آگاهی عمومی در جهت پیشگیری از ناباروری، دسترسی به خدمات باروری سالم با تاکید بر فرزندآوری، پیشگیری از سقط و پیشگیری از بارداری با مشکلات ژنتیکی، استقرار کیفی خدمات نوین سالمندان در نظام خدمات بهداشتی، رشد و تکامل همه جانبه کودکان و سلامت مادران است.

دکتر محمدی گفت: در معاونت فرهنگی و دانشجویی نیز اقداماتی انجام شده و در جهت آموزش مهارت های زندگی جشنواره ها و کارگاه هایی نیز برگزار شده است.

وی درخصوص سلامت روان اظهارداشت: برای پیشگیری از آسیب های روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشجویان، کارگروه هایی با هدف ارتقای سلامت روان دانشجویان و آموزش مهارت های زندگی در جهت توسعه توانمندی های روانی و اجتماعی آنها تشکیل شده است همچنین با برگزاری دوره های آموزشی، مشاوره های پیش و پس از ازدواج نیز در دانشگاه ارائه می شود.

701

کد خبر: 868984

وب گردی

وب گردی