هشت استاندار در انتظار تصمیم دولت دوازدهم

در حالی که از آغاز به کار دولت دوازدهم تا کنون 23 استاندار تعیین تکلیف شده اند هشت استان دیگر در انتظار تصمیم وزارت کشور برای انتخاب استاندارانشان هستند.

ایسکانیوز_ راضیه فراهانی: طی دو ماه گذشته 23 استاندار از سوی وزارت کشور به هیات دولت معرفی و انتخاب شدند که 8 استان دیگر از جمله استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قم، کرمان و همدان همچنان استانداران دولت یازدهم سکان استانداری را در دست دارند.

طبق اخباری که به خبرنگار ایسکانیوز ارائه شده است، استانداران همدان و زنجان قرار است ابقا شوند و همچنین علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم قرار است استاندار کرمان شود.

اهم انتخاب این استانداران براساس غیربومی بودن آنها بوده است که این موضوع مورد انتقاد نمایندگان استان ها در مجلس شورای اسلامی است و برخی از آنها نسبت به تغییر استانداران نسبت به وزارت کشور و دولت دوازدهم واکنش نشان داده و انتقاد کرده اند که چرا استانداری که بومی بوده و با استان شناخت داشته است پس از 4 سال کنار گذاشته و استاندار غیربومی و ناآشنا با استان را انتخاب کرده اند.

مبنای انتخاب استانداران بر غیربومی آنها است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در رابطه با معیار انتخاب استانداران اظهار داشت: بنای ما بر این بوده است که در همه استانها استاندارانی غیربومی منصوب شوند که مهمترین معیار بحث همسویی و هم‌راستا بودن استاندار با برنامه‌های دولت است. استاندار باید اقدامات و تلاش‌های دولت را قبول داشته باشد تا بتواند پیگیر آنها باشد.

وی گفت: مسئله دوم در انتخاب استاندار اعتدال بود. در کابینه آقای روحانی از افرادی با گرایش‌های مختلف وجود دارد اما وجوه اشتراک همه آنها اعتدال است. وقتی دولتی از یک خط فکری خاص همه نیروهای خود را انتخاب کند دیگر خط فکری مقابل در عمل حمایتی از آنها نمی‌کند.

رحمانی فضلی با اشاره به انتخاب استاندار با توجه به تجربه وی است، گفت: در مقیاس کشور تنها مسئولیتی که کاملا چندگانه است وزارت کشور و در سطح استان، استاندار است. به همین خاطر تجربیات متعدد برای یک استاندار مسئله بسیار مهمی است. تصمیمات استاندار تصمیماتی مشورتی است و رای‌گیری در آن وجود ندارد. به همین خاطر استاندار باید فردی مجرب باشد.

انتخاب استاندار غیربومی کار دست وزیر کشور داد

طبق آخرین شنیده ها انتخاب استانداران غیربومی کار دست وزیر کشور داده است و تعدادی از نمایندگان بر طرح استیضاح وزیر کشور نامه ای را امضا کرده و خواستار استیضاح وی از سوی مجلس شورای اسلامی شده اند.

تنها مزیت استاندار غیربومی شناخت وی بر استان است

همچنین اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور پیرامون معیار تغییر استانداران در دولت دوازدهم در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: تغییر استانداران بر مبنای توان تحقق مشی اعتدال در استان ها است زیرا دولت روحانی دولت تدبیر، امید و اعتدال است و طبیعی است که نماینده دولت در استان حتما باید معتقد به این مشی و منش باشد تا بتواند این روش را عملیاتی و این مشی را در استان محقق کند.

وی در رابطه با مبنای انتخاب استانداران غیربومی در استان ها گفت: تنها ویژگی که برای استاندار بومی وجود دارد شناخت استان است به آن معنا که غیر از این موضوع دیگر موضوعات در استاندار غیربومی مورد ارزیابی قرار گرفته است، زیرا معیارها در فرد بومی یا غیربومی تفاوتی ندارد و تنها مزیت استاندار غیربومی شناخت وی بر استان است که این شناخت در فاصله زمانی کوتاهی صورت خواهد پذیرفت.

در جدول زیر به اسامی استانداران معرفی شده در دولت دوازدهم و هشت استانی که هنوز تعیین تکلیف نشده اند اشاره شده است:

استان

استاندار در دولت دوازدهم

استاندار در دولت یازدهم

آذربایجان شرقی

مجید خدابخش

اسماعیل جبارزاده

آذربایجان غربی

محمدمهدی شهریاری

قربانعلی سعادت

اردبیل

اکبر بهنامجو

مجید خدابخش

اصفهان

محسن مهرعلیزاده

رسول زرگرپور

البرز

محمدعلی نجفی

سیدحمید طهایی

ایلام

قاسم سلیمانی دشتکی

چهارمحال بختیاری

بوشهر

عبدالکریم گراوند

مصطفی سالاری

تهران

محمدحسین مقیمی

سیدحسین هاشمی

چهارمحال بختیاری

اقبال عباسی

قاسم سلیمانی دشتکی

خراسان جنوبی

محمدمهدی مروج الشریعه

علی اکبر پرویزی

خراسان رضوی

_

علیرضا رشیدیان

خراسان شمالی

_

محمدرضا صالحی

خوزستان

_

غلامرضا شریعتی

زنجان

_

اسدالله درویش امیری

سمنان

_

محمدرضا خباز

سیستان و بلوچستان

دانیال محبی نیا

علی اوسط هاشمی

فارس

اسماعیل تبادار

سیدمحمدعلی افشانی

قزوین

عبدالمحمد زاهدی

فریدون همتی

قم

_

سیدمهدی صادقی

کرمان

_

علیرضا رزم حسینی

گلستان

سید مناف هاشمی

حسن صادقلو

کردستان

بهمن مرادنیا

عبدالمحمد زاهدی

کرمانشاه

هوشنگ بازوند

اسدالله رازانی

کهگیلویه

علی محمد احمدی

سیدموسی خادمی

گیلان

مصطفی سالاری

سالاری

لرستان

موسی خادمی

هوشنگ بازوند

مازندران

محمد اسلامی

ربیع فلاح جلودار

مرکزی

سید علی آقازاده

محمود زمانی قمی

هرمزگان

فریدون همتی

جاسم جادری

همدان

_

محمدناصر نیکبخت

یزد

محمود زمانی قمی

سید محمد میرمحمدی

901/900

کد خبر: 869047

وب گردی

وب گردی