«دیرآموز» به چه دانش‌آموزی گفته می‌شود؟

«دیرآموز» به دانش‌آموزی گفته می‌شود که محدوده هوش‌ او بین 70 تا 79 است و به‌دلیل تفاوت قابل ملاحظه جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی با همسالان خود، نیازمند ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ویژه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه دفتر [تشکیلات اداری]/Office آمده است: سومین سطح سازمانی که عهده‌دار انجام بخشی از وظایف متجانس معاونت یا دستگاه که وجه غالب وظایف آن مطالعاتی، آموزشی یا تحقیقاتی است و در رأس آن «مدیرکل» قرار می‌گیرد.

اداره، جایی که در آن کارهای اداری یا بازرگانی انجام گیرد، بخشی از هر وزارتخانه که مسئولیت انجام دادن بخشی از کارهای دولتی را به عهده دارد، نهادی دولتی برای انجام کارها و وظایف مشخص که یک رئیس و چند دایره و شعبه دارد و تابع یک وزارتخانه است، قسمتی از وزارتخانه، هر وزارتخانه به چند اداره و هر اداره به چند دایره منشعب شود، دسته کاغذ سفید ته دوزی شده به شکل کتاب که در آن مطلب نویسند، جزوه، کتاب. مفرد دفاتر.

دفتر امتحانات/Examinations Book/Student Transcripts: دفتر بزرگی برای ثبت نمرات امتحانات دانش‌آموزان که معمولاً به ترتیب پایه، رشته تحصیلی و حروف الفبای نام خانوادگی دانش‌آموزان تهیه و صحافی می‎شود که باید قبل از صحافی، فرم‌های مربوط به گزارش آمار اجمالی امتحانات و فرم‌های انسداد دفتر امتحانات به آن اضافه شود. این دفتر حاوی اطلاعات مربوط به ترک تحصیل کنندگان و منتقل شدگان نیز است.

فرم آمار اجمالی امتحانات توسط واحد آموزشی تکمیل و قسمت مربوط توسط مدیر امضا و مهر می‎شود و در انتهای دفتر امتحانات قرار می‌گیرد و پس از بررسی و تکمیل قسمت‌های آن، حداکثر تا پایان آبان ماه مسدود و توسط کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش‌ و‌ پرورش پلمپ و مهر و امضا می‎شود.

دفتر نمرات

دفتر بین‌المللی تعلیم‌ و‌ تربیت/International Bureau of Education IBE: سازمان جهانی مستقلی که از سال 1925 شروع به‌کار کرده و در امور مربوط به مسائل فرهنگی ملت‌ها به فعالیت پرداخته است. این دفتر که مرکز آن در شهر «ژنو سوئیس» قرار دارد، دارای سه واحد اجرایی است که مستقیماً تحت نظارت مدیرکل دفتر اداره می‌شوند و مرکز آموزش‌ و‌ پرورش تطبیقی یونسکو به حساب می‌آید و شورای اجرایی، متشکل از 24 عضو است که اعضای آن هر دو سال یک‌بار در کنفرانس عمومی یونسکو انتخاب می‌شوند. این شورا علاوه بر تهیه طرح و پیشنهاد، برنامه و بودجه و ارائه آن به کنفرانس عمومی جهت تصویب، مسئولیت اجرای آن را نیز به‌عهده دارد.

برنامه کنفرانس بین‌المللی آموزش عمومی مشتمل بر 3 موضوع، رسیدگی به گزارش‌هایی که وزارتخانه فرهنگ کشورهای عضو در باب پیشرفت بر تحوّلات فرهنگی در سال‌های آخر تهیه کرد، اساس فعالیت کنفرانس، عبارت از طرح دو مسئله آموزشی است که پس از بررسی، طرح مباحث مختلف و تبادل افکار، توصیه نامه‌ای در آن باب تصویب می‌کند.

دفتر ریزنمرات/Marking Book: دفتری که به‌منظور ثبت اسامی دانش‌آموزان و ریزنمرات آنان در هر درس، به تفکیک پایه و ترتیب رشته، کلاس (گروه)، کد درس و ترتیب ریزنمرات (ریزنمرات دست‌نویس نوبت اول، ریزنمرات دست‌نویس نوبت دوم، ریزنمرات دست‌نویس شهریور در صورت وجود و ریزنمرات رایانه‌ای نهایی) تهیه می‎شود و دبیر موظف است کلیه لیست‌های نمرات (دست‌نویس و لیست‌های رایانه‌ای که نمرات آن ثبت رایانه شده) را کنترل کرده و سپس با درج تاریخ، امضا کند و کلیه برگ‌های ریزنمرات در هر نوبت (اول، دوم، شهریور، تابستان، دی‌ماه یا نیم‌سال بزرگ‌سالان) توسط مدیر واحد آموزشی تأیید شود.

دفترخانه اسناد رسمی/Notary/Bureau: واحدی وابسته به وزارت دادگستری که برای تنظیم ثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقرّرات مربوط تشکیل می‎شود. سازمان و وظایف دفترخانه تابع قوانین و نظامات راجع به آن است.

دوزبانگی/Bilingualism: کودکی که در خانواده تک زبانه بزرگ شده است ولی هنگام ورود به آموزش رسمی در مدرسه با زبان دومی مواجه می‎شود که زبان آموزش است.

فردی که بر حسب ضرورت یا به‌صورت ناگهانی مهاجرت و ناچار از اقامت در سرزمین دیگر است و الزاماً بایستی زبان کشور جدید را فرا گیرد تا بتواند در محیط جدید و مردم آن کشور ارتباط برقرار کند؛ در غیر این‌صورت دچار مشکل اساسی و نوعی عقب ماندگی فرهنگی و تحصیلی می‎شود.
حالتی که فرد علاوه بر زبان اوّل خویش، دارای مهارتی هم اندازه در زبان دیگری غیر از زبان مادری خود است و این توانایی را دارد که در شرایط همانند بتواند با هر یک از آنها به اندازه مساوی صحبت کند.

توانایی فرد در استفاده روزمره از دو زبان به‌مثابه زبان مادری

دوسالانه/Biannual/biennial/biennal: رخداد، حادثه یا پدیده‌ای که هر دو سال یک‌بار روی می‌دهد؛ اقدام، حرکت یا عملی که در طول دو سال یک‌بار انجام می‎شود که معمولاً دارای قالب، عناوین، اطلاعات و فرآیند مشابه است؛ مثل گزارش دو سالانه، کتاب یا نشریه‌ای که دو سال یک‌بار منتشر می‎شود.

رویدادی مانند برگزاری نمایشگاه که فاصله زمانی آن هر دو سال یک‌بار است.

دیر آموز [دانش‌آموز]/Learning Disadvantaged Pupils: دانش‌آموزی که بر اساس یک آزمون استاندارد در محدوده هوش‌بهر بین 70 تا 79 قرار گرفته و به‌دلیل تفاوت قابل ملاحظه جسمی، ذهنی (هوشی)، عاطفی و اجتماعی با همسالان خود، در زمینه مهارت‌های تحصیلی، دارای عملکرد محدودتر، ضعیف‌تر و نیازمند ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ویژه است.


706

کد خبر: 869064

وب گردی

وب گردی