حضور سفیر ایران در هرزگوین در تکیه حسینی پیروان نقشبندیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین همزمان با اربعین حسینی در تکیه پیروان نقشبندیه سارایوو حضور پیدا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، همزمان با اربعین حسینی، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در ویژه برنامه تکیه نقشبندیه سارایوو حضور یافت و با رهبر و اعضای تکیه دیدار کرد.

«خلیل برزینا» رهبر تکیه نقشبندیه بوسنی و هرزگوین در این دیدار از حمایت های دولت و ملت ایران از کشور بوسنی هرزگوین از ابتدای استقلال تا کنون تقدیر کرد و با اشاره به تاثیرات فراوان فرهنگی ایران بر مردم بالکان و بخصوص مسلمانان بوسنی بر علاقمندی و قدرشناسی ملت بوسنی نسبت به دولت و ملت ایران تاکید کرد.

برزینا با تاکید بر اهمیت جایگاه دین نزد مردم بوسنی گفت ؛ در زمان کمونیستی فعالیت های دینی در یوگسلاوی سایق ممنوع بود و مردم از حضور در مساجد و تکایا منع می شدند اما با استقلال بوسنی در ابدای دهه ۹۰ میلادی بار دیگر تکایا و مساجد رونق گرفت و این تکیه را نیز از زمان جنگ احیا کردیم.

وی با اشاره به گسترش فعالیت های تکایا در بوسنی تصریح کرد: با پایان جنگ و از سال ۹۹ میلادی کار تکیه رونق زیادی گرفت و امروز بیست و دو مرکز زیر نظر این تکیه در بوسنی و خارج از کشور فعال هستند.

رهبر فرقه نقشبندیه اضافه کرد: هم اکنون هفته ای دو نوبت در تکایای خود ذکر خداوند را به جا می آوریم و دردورانی که بشریت نیازمند بازگشت به معنویت است، مردم بوسنی نیز استقبال بسیار زیادی از اینگونه مراسم مذهبی در مساجد و تکایا نشان می دهند.

در ادامه، حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی که در جمع حاضرین این مراسم ایراد کرد با تشکر از شیخ خلیل برزینا یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران در تمام شرایط توجه ویژه ای به بوسنی و هرزگوین داشته و همواره در کنار مردم بوسنی بوده است.

حیدری اضافه کرد: با توجه اینکه همزمان با اربعین در تکیه شما حضور یافتیم جادارد یادی از مراسم اربعین در کربلای حسینی کنیم که بنا بر آمارهای اعلام شده بزرگترین تجمع بشری است که در جوار مزار ملکوتی امام حسین بر گزار می شود و نزدیک به بیست میلیون انسان در این مراسم حضور پیدا می کنند و آموزه های این نهضت جاویدان یعنی ایمان ، آزادگی ،شجاعت ، انسانیت و عدالت را یادآوری میکنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: ما معتقدیم که بشریت امروزی، از فقدان معنویت رنج می برد و افراطی گری هم ریشه در جدایی بشریت از معنویت حقیقی دارد و در این میان برخی مدعیان دروغین که هیچ نشانی از روح حقیقی دین ندارند به نام اسلام دست به جنایات می زنند و تصویر نادرستی را به جهان نشان می دهند اما اسلام حقیقی دین اعتدال و حفاظت از ارزشهای اخلاقی است و انشالله با خبرهای خوبی که این روزها به گوش می رسد به زودی شاهد اضمحلال برخی گروه های افراطی نظیر داعش از پیکره جهان اسلام خواهیم بود.

حیدری افزود: متاسفانه امروزه با دو نوع ظلم به اسلام مواجهیم اول ستمی که از سوی دشمنان اسلام با راه انداختن تبلیغات وسیع اسلام هراسانه میشود که برخی تبلیغات منفی علیه مردم بوسنی و ایران شاهد آن است و دیگری ظلمی که از طرف برخی مدعیان مسلمانی میشود که جنایات تروریست های داعشی و حامیان مالی و تسلیحاتی و ایدئولوژیک آنها از این جمله است و متاسفانه شاهدیم که هر روز هم در صدد بحران آفرینی های جدید در جهان اسلام هستند.

سفیر کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم ابرهای کدورت هر چه زودتر از آسمان جهان اسلام رخت بربندد و برادری، عدالت و وحدت که آموزه های اساسی پیامبر رحمت است در میان مسلمانان حاکم شود.

منبع: مهر

کد خبر: 869067

وب گردی

وب گردی