علت مشاهده  شپش  در مدارس بالای شهر چیست؟/شپش تنها در مناطق  فقیر نشین وجود ندارد

شپش حشره ای کوچک، بدون بال، خونخوار و موذی است که می تواند با گزش پوست و خوردن خون و ایجاد خارش عوارضی مانند زرد زخم، کلافگی،خستگی و بی خوابی را ایجاد کند. رشک یا تخم شپش در لابه لای موها و به ساقه مو می چسبد. شپش با تلقیح ماده بزاقی و مواد دفعی به زیر پوست باعث خارش پوست می شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، هر ساله با سرد شدن هوا و رسیدن زمستان، مهمانان ناخوانده ای به خانواده های ایرانی سر میزنند که این میهمانان در کمال بی رحمی سلامت میزبانانشان را به خطر می اندازند. از میکروب های خارجی و ویروس های اجنبی و آنفولانزاهای مختلف گرفته تا حشرات موذی خانگی مانند شپش.

یک باور اشتباه در بین مردم رایج است که مردم بر این باورند شپش تنها در بین منطقه فقیر نشین رشد می‌کند اما سوال این است که علت مشاهده این حشره در مدارس بالای شهر چیست؟

شپش،حشره ای کوچک، بدون بال، خونخوار و موذی است که می تواند با گزش پوست و خوردن خون و ایجاد خارش عوارضی مانند زرد زخم،کلافگی،خستگی و بی خوابی را ایجاد نماید.رشک یا تخم شپش در لابه لای موها و به ساقه مو می چسبد. شپش با تلقیح ماده بزاقی و مواد دفعی به زیر پوست باعث خارش پوست می شود.

کدام دانش آموزان بیشتر در معرض تهدید این بیماری هستند؟

شپش در دانش آموزان مدارس ابتدایی و جوامع فقیر و متراکم شایع تر است و بین سفید پوستان بیشتر از سیاه پوستان و بین مدارس دخترانه بیشتر از سایر مکان ها مشاهده می شود همچنین در مدارس پسرانه ای که اغلب دانش آموزان موهای بلند دارند بیشتر از مدارس پسرانه با موهای کوتاه وجود دارد.

یک باور اشتباه در بین مردم رایج است و بر این باورند که شپش تنها در بین مناطق فقیر نشین رشد پیدا می کند اما سوال این است که علت مشاهده این حشره در مدارس بالای شهر چیست؟

شیوع شپش از مدارس بالای شهر یکی از اخباری بود که در فضای مجازی دست به دست می شد و باعث نگرانی بسیاری از مردم شده بود.در سال گذشته آمار شپش در منطقه 4 تهران بالاتر از سال قبل بوده است و این زنگ خطری برای سلامت خانواده و جامعه محسوب می شود. در کنار آن عدم همکاری بعضی از مدیران مدرسه از ترس رسانه ای شدن موضوع و لطمه های احتمالی به موقعیت مدرسه یکی از مشکلات مهم جامعه است.

مادر یکی از بچه های مبتلا به شپش سر می گوید: زمانی‌که متوجه شدم دخترم با همکلاسیهایش شپش گرفته اند مساله را با مدیر مدرسه در میان گذاشتم اما مدیر با بی تفاوتی نه تنها کاری نکرد بلکه با عدم اطلاع رسانی به سایر والدین ترجیح داد موضوع مسکوت بماند و حتی معلم بهداشت هم نبود که به او مراجعه کنیم تا اینکه معلم با دعوت از والدین آنها را در جریان موضوع قرار داد.

نگهداری سگ در آپارتمان و تماس های نزدیک با خانواده میتواند عامل بروز این بیماری باشد. سگ دارای 2 نوع شپش است مکنده و گزنده. گرچه شپش سگ علاقه به زندگی در بدن سگ دارد و شپش انسان علاقه به زندگی در بدن انسان اما با این حال انتقال شپش سگ به انسان وجود دارد، بخصوص اگر صاحب سگ آن را به رختخواب خود راه دهد.

نکته قابل توجه این است که این موارد در مدارس غیر انتفاعی بیشتر دیده می شود در حالیکه این مدارس با اخذ شهریه های سنگین باید خدمات بیشتر و بهتری را ارائه دهند اما در دسترس نبودن مراقب بهداشت از کاستی هایی است که آموزش و پرورش باید بر آن نظارت بیشتری داشته باشد.

همکاری چند وجهی، اولیا ،مسئولان مدارس،و وزارت بهداشت و یافتن راهکارهای پیشگیرانه از موضوعاتی است که می تواند از اپیدمی شدن و شیوع شپش جلوگیری کند.

تشکیل کمیته سلامت آموزش و پرورش در ارتباط مستقیم با وزارت بهداشت پس ازتایید وقوع شپش و در گیر شدن 6 مدرسه به این مشکل یکی از راههای مناسب ولی ناکافی برای حل این بیماری بود.

این تیم با بررسی و معاینه دانش آموزان مدارس 2 بار در سال سعی در پیشگیری و مقابله با شیوع آن را دارد.

دکتر ساناز میرزایی پزشک عمومی در این باره به برخی از علل شیوع این بیماری به ایسکانیوز می گوید: این بیماری معمولا در نقاط محرومی که دسترسی کافی به خدمات بهداشتی درمانی ندارند با عدم رعایت بهداشت فردی مرتبط است.

وی ادامه می دهد : نگهداری سگ در آپارتمان و تماس های نزدیک با خانواده می تواند عامل بروز این بیماری باشد سگ دارای 2 نوع شپش است مکنده و گزنده. گرچه شپش سگ علاقه به زندگی در بدن سگ دارد و شپش انسان علاقه به زندگی در بدن انسان اما با این حال انتقال شپش سگ به انسان وجود دارد بخصوص اگر صاحب سگ آن را به رختخواب خود راه دهد.

این پزشک با اشاره به اینکه شپش می تواند ارمغانی از سفر های خارجی باشد می گوید: متخصصان بهداشت جهانی بر اساس آمار های موجود می گویند در امریکا اکثر کودکان 3 تا 11 ساله به شپش مدرسه ای مبتلا هستند و این نمونه ای است از اینکه سفر به کشورهای خارجی برای هر یک از افراد خانواده می تواند بستر رشد و شیوع شپش را درخانواده ایجاد کند.

به گفته دکتر میرزایی در خانواده هایی که از وضعیت مالی بالایی برخوردار هستند و از مکانهای آموزش اسب سواری استفاده می کنند عدم رعایت بهداشت صحیح نیز می تواند باعث شیوع شپش شود.

وی تاکید می کند : پنهان کردن ایجاد این بیماری توسط خانواده ها و یا مسئولانی که از علنی کردن قضیه وحشت دارند هم بر این مشکل می افزاید.

علی رغم اجرای تفاهم نامه همکاری وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با وزارت آموزش و پرورش در زمستان 1393 شیوع شپش مسئله نگران کننده ای بود که بسیاری از روزنامه ها و سایت ها را بر آن داشت تا دنبال راه حلی برای برطرف کردن این مشکل باشند بنابراین با تشکیل نخستین کارگروه استانی 2 وزارتخانه مصوب شد نظارت و بازرسی و بازدیدهای مشترک آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی در مدارس با جدیت بیشتری دنبال شود اما با گزارش های میدانی و تماس های مکرر خانواده ها موج دیگری از شیوع شپش را نشان می داد .

چندی پیش معاونت دفتر سلامت جمعیت ،دکتر سید تقی یمانی گفته بود آمار نشان می دهد ما در تهران به ازای هر 6 مدرسه یک مربی بهداشت داریم و این کافی نیست و افزایش تعداد مربیان بهداشت مدارس در برطرف کردن ضعف آموزش بهداشت ویژه دانش آموزان دختر یکی از راهکارهایی است که می تواند اقدام موثری در برطرف کردن این مشکل باشد.

نکته اصلی این است که پیشگیری و درمان اهمیت دارد ، چرا که شیوع شپش درمان قطعی ندارد.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 869107

وب گردی

وب گردی