وجود ابر رادیواکتیو بر فراز اروپا

موسسات ایمنی هسته‌ای اروپا از وجود مقدار زیادی ایزوتوپ پرتوزا بر فراز کشورهای اروپایی خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دویچه وله، در هفته‌های اخیر، یک ابر رادیواکتیو بر فراز اروپا در حال حرکت بوده است. اکنون به نظر می‌رسد این ابر از تاسیسات اتمی قزاقستان و یا روسیه منتشر شده است.

موسسه آی آر اس ان، نهاد امنیت هسته‌ای فرانسه، اعلام کرد این مواد رادیواکتیو در هفته آخر ماه سپتامبر به جو زمین نشت کرده است.

روز پنجشنبه، آی آر اس ان اعلام کرد این نهاد و چند موسسه امنیت هسته‌ای دیگر در اروپا سطح بالایی از روتنیم 106، یک ایزوتوپ پرتوزا که در پی شکافت هسته‌ای در راکتورها تولید می‌شود و در طبیعت وجود ندارد، کشف کردند.

این موسسه تخمین زده است مقدار بسیاری از این ایزوتوپ به هوا نشت کرده است.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نتایج بررسی‌ نمونه‌های به دست آمده از سراسر اروپا از تاریخ 3 اکتبر، وجود روتنیم 106 بر فراز بیشتر کشورهای اروپایی را تایید می‌کند.»

در صورتی که چنین حادثه‌ای در فرانسه رخ می‌داد، مقامات این کشور مناطقی به شعاع چندین کیلومتر از اطراف محل وقوع آن را تخلیه می‌کردند.

آی آر اس ان احتمال وقوع حادثه در یک راکتور هسته‌ای را رد کرد و اعلام کرد ممکن است این نشتی از یک مرکز بازیافت هسته‌ای و یا یک مرکز مربوط به پزشکی هسته‌ای صورت گرفته باشد.

این موسسه همچنین اعلام کرد این مواد رادیواکتیو تاثیری بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست در اروپا نگذاشته و بی‌خطر است.

با این‌که اطلاعات دقیقی درباره منشا این ابر رادیواکتیو در دست نیست، بازرسان بر اساس شرایط جوی تخمین زده اند این ابر ممکن است از سوی کوه‌های اورال برخاسته باشد و به این ترتیب، آن‌ها احتمال می‌دهند منشا این آلودگی از سوی روسیه و یا قزاقستان بوده باشد.

رئیس موسسه آی آر اس ان در گفتگو با رویترز گفت: «مقامات روسیه اعلام کرده اند از وقوع چنین حادثه‌ای در خاک خود اطلاع ندارند.»

کد خبر: 869177

وب گردی

وب گردی