چرا نیمی از دانشجویان دانشگاه شریف از ایران می روند؟

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف گفت: حدود نیمی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای تحصیلات عالیه به خارج از کشور می روند؛ که از این تعداد بیست تا سی درصد به کشور باز نمی گردند.

رضا روستا آزاد در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص آمار تحصیل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درخارج از کشور گفت: آمار دقیقی در دسترس نیست، ولی دانشکده به دانشکده فرق می کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه های آمریکا، کانادا و استرالیا بیشتر از اروپا برای دانشجویان جذابیت دارد، افزود: در خارج از کشور هم بسته به این که در کدام کسب و کارها جذب وجود دارد، مثلا در دانشکده برق شریف که صد نفر اول کنکور هستند، حدود 90 نفر به خارج از کشور می روند، ولی در دانشکده عمران شریف از صد نفر حدود 30 نفر به خارج از کشور می روند چرا که جاذبه ای نیست، در دانشکده مواد شریف از هر صد نفر حدود ده نفر به خارج از کشور می روند.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی شریف بسته به رشته و دانشکده از ده درصد تا نود درصد میزان سفر به خارج از کشور برای تحصیل، متفاوت است، در کل اگر بخواهیم آماری ارائه بدهیم میانگین حدود 50 درصد از دانشجویان به خارج از کشور می روند.

وی افزود: از 50 درصد دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که به خارج از کشور می روند، ده تا پانزده درصد به کشور بر می گردند و بیست تا سی درصد دیگر همان جا می مانند.

روستا آزاد درباره میزان سفر به خارج از کشور یا مهاجرت دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مقاطع مختلف گفت: بعد از کارشناسی ارشد و برای دکتری کم می روند اما بعد از کارشناسی و برای کارشناسی ارشد و دکتری آمار مهاجرت به خارج از کشور بالاست؛ کسی که از کارشناسی به خارج از کشور می رود احتمال ماندنش در خارج از کشور زیاد هست.

وی یکی از جاذبه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را نبود امتحانات، کسب تحصیلات عالیه و استفاده از بورس تحصیلی دانست و افزود: بورس شدن دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان در دانشگاه های خارج از کشور جذابیت دارد، وقتی دانشجو در داخل کشور با همین تخصص و تحصیلات دو تا سه میلیون بیشتر حقوق ندارد و در خارج از کشور بالای پنج میلیون حقوق ماهانه به آنها می دهند این جذابیت دارد.

رییس سابق دانشگاه شریف چشم انداز شغلی را دلیل مهم بعدی برای خروج دانشجویان از کشور دانست و بیان داشت: چشم انداز شغلی در کشور خوب نیست، دانشجو و خانواده اش نگران است و با توجه به اینکه هزینه زندگی بالاست و درآمد ها پایین است و شغل هم کم هست باعث می شود خیلی ها به خارج از کشور بروند و ماندگار شوند.

روستا آزاد در پایان گفت وگو با ایسکانیوز خاطر نشان کرد: بین دانشگاه و جامعه گسل ایجاد شده است و فضای فکری اساتید و جوان های دانشگاهی با واقعیت های جامعه تطبیق ندارد و دانشگاه این جدایی اش را از جامعه احساس می کند.

کد خبر: 869249

وب گردی

وب گردی