" صبر" کلید برکات و مقدمه نیل به مقامات معنوی است

به مناسبت اربعین حسینی و به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی و قرانی با عنوان « همراه با حسین (ع) از صبر تا نماز» برگزار شد.

به گزارش سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام محمدجواد دارابی استاد گروه معارف اسلامی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی، استاد و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در سخنانی با اشاره به اینکه نماز به معنای پرستش، نیاز، بندگی، اطاعت و یکی از فرائض دین اسلام است گفت: نماز، داروی نسیان و وسیله ذکر خداوند و رابطه معنوی مخلوق با خالق است. نماز، بزرگترین عبادت و مهم ترین سفارش انبیا است.

وی افزود: لقمان حکیم پسرش را به نماز توصیه می کند. حضرت عیسی(ع) در گهواره فرمود: خدا مرا به نماز سفارش کرده است، حضرت ابراهیم(ع ) همسر و کودک خویش را در بیابان های داغ مکه آن هنگام که هیچ آب و گیاهی نداشت، برای به پا داشتن نماز مسکن داد. پیشوایان معصوم علیهم السلام هنگام نماز رنگ می باختند.

دارابی درادامه سخنان خود با بیان اینکه نماز اهرم استعانت در غم و مشکلات است ا فزود:« خداوند در قران کریم می فرماید: از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید وبرآن پیروز شوید.»

وی اظهار کرد: در اهمیت نماز همین بس که حضرت علی(ع) در جنگ صفین و امام حسین ع در روز عاشورا دست از جنگ کشیدند و به نماز ایستادند و آن گاه که به حضرت علی (ع)ایراد گرفتند که چه هنگام نماز است؟ فرمود: ما برای همین می جنگیم تا مردم اهل نماز شوند.

دارابی با تاکید بر اینکه" صبر" کلید برکات و مقدمه نیل به مقامات معنوی است گفت: صبر، شرط توفیق در هر کار خیر و علم و عمل و کسب هر فضیلت است. امام حسین (ع) در مقام صبر امتحانی داد که دوست و دشمن از آن شگفت زده شدند و فرشتگان بر حسب زیارت ناحیه مقدسه "و لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء" نیز از آن شکیبایی در تعجب ماندند.

وی با تاسی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه صبر امام حسین(ع)اسلام را در طول تاریخ تا امروز بیمه کرده است،افزود: صبر امام حسین (ع)تنها صبر در یک زمینه خاص نبود بلکه شخصیت وجودی آن حضرت مزین به جمیع انواع صبر بود.اگر امام حسین (ع )صبر تاریخی را در کربلا و مقدمات عاشورا نمی کردند، بی تردید با گذشت یک قرن، حتی از نام اسلام هم اثری نمی ماند، امام به برکت صبر، دین را زنده کرد و این صبر آسانی نبود.

دارابی در ادامه گفت: صبر فقط این نیست که انسان را زیر شکنجه بیاندازند یا فرزندان انسان را جلو انسان شکنجه کننند و انسان ایستادگی کند بلکه از مهمترین موضوع آن است که انسان را با وسوسه و اظهاراتی که علی الظاهر ممکن است در نظر بعضی منطقی بیاید از ادامه راهش باز بدارند.

از دیگر برنامه های این مراسم برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، مداحی اهل بیت علیهم السلام و دمام زنی بود. در خاتمه با سفره احسان امام حسین (ع) از شرکت کنندگان پذیرایی بعمل آمد.

کد خبر: 869400

وب گردی

وب گردی