برپایی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه  کشوردر 28 استان کشور

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از برپایی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه سراسر کشور در هفته کتاب خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: بیست و پنجمین دوره هفته کتاب از دیروز آغاز شده است و تا 28 آبان ماه با شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» در سراسر کشور ادامه دارد.

وی از برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه در 28 استان کشور از اواخر این هفته خبر داد و خاطر نشان کرد: امسال با هدف تشویق و ترغیب دانش‌آموزان در موضوع مطالعه، مسابقات کتابخوانی در 4 مرحله برگزار می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: در مرحله اول دانش‌آموزان تنها یک عنوان کتاب را مطالعه و سپس در آزمون آن شرکت می‌کنند اما در مراحل بعد، در منطقه 2 عنوان کتاب در مرحله استانی 3 عنوان و در مرحله کشوری نیز 4 عنوان کتاب را مطالعه و در آزمون های مربوطه شرکت می‌کنند؛ البته در مرحله کشوری دانش‌آموز باید آنچه از مطالعه 4 عنوان کتاب فرا گرفته است به صورت کتاب پژوهش و شفاهی برای دیگر دانش‌آموزان ارائه دهد.

وی ادامه داد: انتخاب عناوین کتب مسابقه بر اساس شاخص‌هایی از جمله ظاهر کتاب که شامل جلد، متن، قطع و فونت، ویژگی‌های ساختاری مانند نوع نثر که باید متناسب با سن دانش‌آموزان باشد و محتوای کتب که باید اخلاقی، دینی و تربیتی باشد، صورت می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تلاش می‌کنیم موضوعاتی برای مطالعه دانش‌آموزان انتخاب شوند که در جشنواره‌ها به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده‌اند.

رمضانی از تلاش برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت کتاب‌ها با هدف دسترسی آسان دانش‌آموزان به کتاب خبر داد و افزود: در راستای تحقق سیاست‌های تفویض اختیار و تمرکززدایی، از سال آینده برنامه‌ای را در دستور کار قرار می‌دهیم که طی آن موضوع کتاب مسابقه را اولیای مدرسه خود انتخاب کنند.

وی گفت: انتظار می‌رود خانواده در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بیش از پیش تلاش کنند و شرایط را برای دسترسی فرزندانشان به کتاب‌های مناسب مسائل مورد نیاز و روز جامعه فراهم کنند.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش، تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه را ضروری دانست و تصریح کرد: انتظار می‌رود خیرین مدرسه ساز، در کنار کار خدا پسندانه ساخت و تجهیز مدارس، برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس، کتابخانه‌های کلاسی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بیش از پیش با آموزش و پرورش همکاری کنند.

وی از برپایی همایش دانایی و توانایی با حضور وزیر آموزش و پرورش در سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و افزود: در این همایش از 300 نفر از برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخوانی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش تجلیل می‌شود.

رمضانی گفت: معرفی دانش‌آموزان موفق در موضوع کتابخوانی، استفاده از نویسندگان مشهور برای سخنرانی در جمع دانش‌آموزان و بازدید از کتابخانه‌های عمومی سطح شهر در هفته کتابخوانی از جمله برنامه‌های مدارس در این هفته خواهد بود.
706

کد خبر: 869401

وب گردی

وب گردی