حکایت  رویاهای تحقق یافته  پدرموشکی ایران

بخش عظیمی از توانمندی های ایران در این عرصه مدیون سعی و تلاش شهید تهرانی مقدم و یاران خستگی ناپذیر این شهید بزرگوار است ودرنهایت در تاریخ 21 آبان ماه سال 1390 به خیل دوستان شهیدش پیوست.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ؛ در عرصه نظامی قدرت موشکی از میزان تاثیرگذاری و ایجاد اقتدار بسیار بالایی برخوردار است . ایران هم به لطف تلاش های مجاهدانه شهید تهرانی مقدم تا به امروز توانسته در این عرصه به پیشرفت های شگرفی دست پیدا کند.

سال 59 برای ایران پر از اتفاقاتی بود که باعث شد وارد مسیری پر پیچ و خمی شود. آغاز جنگ تحمیلی باعث شد تا همه ایران در دفاع از حریم آب و خاک کشور یکپارچه شوند. جنگی که یک طرف آن صدام و بیش از 40 کشور و طرف دیگر ایران بود. ایرانی که باید با محدودیت هایی که در صنعت دفاعی من جمله صنعت موشکی مواجه بود به دفاع از خود می پرداخت. در همان دوران بود که عده ای از جوانان ایرانی برای یادگرفتن راه و رسم درست کردن موشک راهی سوریه می شوند و بعد از مدتی با فراگیری علم مورد نیاز این عرصه وارد کشور می شوند.

اولین گام های موشکی

سردار تهرانی مقدم پدر موشکی ایران اولین کسی بود که توانست رویای داشتن موشک هایی با برد بلند را برای ایران به واقعیت برساند. در همان دوران جنگ بود که موشک های شهاب 1 و 2 با بردهای 300 و 500 کیلیومتری با کپی برداری از موشک اسکاد ساخته شد و توانست برگ برنده ای برای ایران در مواجه با دشمنان باشد.

اما این تازه گام های اولیه پدر موشکی ایران بود. با تلاش بی وقفه ای که انجام شد ایران توانست در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به موشک شهاب 3دست پیدا کند. موشکی که بردی بیش از 1150 کیلومتر را دارد.

پیشرفت های صنعت موشکی ما به لطف و همت شهید تهرانی مقدم به جایی رسید که در پروژه ای ایران توانست به مرحله ای دست پیدا کند که ماهواره ها را بتواند در فضا قرار دهد. پروژه ای که مربوط به ساخت موشک قائم بود. هدف از این پروژه از سوی مسئولان کشورمان، طراحی و ساخت ماهواره برای قراردهی ماهواره هایی با جرم دستکم 100 کیلوگرم در مدار 1000 کیلومتری بود. پروژه ای که با موفقیت انجام شد و بار دیگر توانمندی ایران را در این عرصه مهم به رخ جهانیان کشید.

وحشت غرب

طی سال هایی که شهید تهرانی مقدم در عرصه موشکی ایران فعالیت داشت پیشرفت های قابل توجهی متوجه کشور شد تا جایی که اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک دوم مهر سال95 ( 23 سپتامبر 2016 ) نشستی را با عنوان «آتش دقیق» برای ارزیابی موشک های متعارف ایران برگزار می کند که جمعی از نخبگان و کارشناسان حوزه نظامی در آن حضور داشتند.

اما چرا باید غربی ها اینگونه به صنعتی که شهید تهرانی مقدم بنیانگذار و پایه ریز آن بوده است باید حساس شوند؟ چرا باید این مسئله آنقدر برای آن ها مهم باشد که جمعی از نخبگان و کارشناسان نظامی برای آن جلسه برگزار کنند تا آن را ارزیابی کنند؟ جواب این سوالات در پیشرفتهایی صنعت موشکی است.

موشک هایی که با همت پدرخود و همکارانش توانستند به این مرحله که باعث رعب و وحشت دشمنان این آب و خاک بشود برسند. در مورد این عرصه باید به چند مدل از موشک ها پرداخت تا قدرت ایران در این عرصه مشخص شود.

قیام ذوالفقار

درست چند ماه بعد از حمله تروریستی که داعش به مجلس شورای داشت سپاه پاسداران جواب آن ها ار با موشک های ذوالفقار و قیام داد.

موشک قیام در تاریخ 29 مرداد ماه سال 89 برای اولین بار با موفقیت تست شد.

از ویژگی‌های بارز موشک"قیام" این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم های ضد موشک(مانند پاتریوت، آرو و...) به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک 3 تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.
برد قیام 800 کیلومتر بوده و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می کند.

موشک ذوالفقار هم یکی از موشک های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه زن با برد متوسط و دارای قابلیت ضد جمینگ است، یعنی با استفاده از سیگنال های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی شود. این موشک برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شده بود، برد این موشک بین 650 تا 600 کیلومتر است.

شاهکار ایرانی

از شاهکار های دیگر این عرصه که باعث لرزه انداختن بر اندام دشمنان ایران به خصوص رژیم صهیونیستی شده است موشک سجیل است. این موشک بردی بالغ بر 2000 کیلومتر دارد و با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 13 ماخ (حدود4300 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.

سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

سریع‌ترین موشک

از دیگر موشک هایی که توانمندی بالایی به ایران داده است موشک قدر 110 است،که از لحاظ سرعت جز سریع‌ترین موشک‌های دنیاست و قادر است بر تمام رادارها و موشک‌های ضد موشک فائق آید. در نتیجه هر چقدر قدرت سامانه دفاعی ضد موشک دشمن قوی باشد، این موشک به هدف اصابت می‌کند. برخی منابع به برد 2500 تا 3000 کیلومتری این موشک اشاره کرده‌اند با این تفاسیر این موشک توان ضربه زدن به دورترین نقاط اروپا را داراست و بیش از 70 درصد آسیا را در تیررس توان موشکی ایران قرار می‌دهد.

آرزوی نابودی اسرائیل

بخش عظیمی از توانمدی های ایران در این عرصه مدیون سعی و تلاش شهید تهرانی مقدم و یاران خستگی ناپذیر این شهید بزرگوار است. کسی که در تاریخ 21 آبان ماه سال 1390 به خیل دوستان شهیدش بر اثر انفجار زاغه مهمات حین انجام آزمایش موشکی، پیوست.

نقش روی سنگ مزارشهید تهرانی مقدم این جمله است« اینجا مدفن کسی است که می خواست اسرائیل را نابود کند» و با اعمال خود نشان داد که تا انتها بر سر این گفته خویش باقی ماند.

عرصه های مختلف کشور با همت و تلاش بسیاری از شهیدان و افراد دیگر به دست آمده است. چه در حوزه انرژی هسته ای و چه در عرصه های دیگر مانند صنعت موشکی که باعث اقتدار ایران در جهان شده است همگی نشان می دهد نه با دنیا طلبی و رفاه زدگی بلکه با همتی انقلابی و مدیریتی جهادی به دست می آید. دو عاملی که امروز از دغدغه های اصلی در عرصه اجرایی برای عبور دادن کشور از بحران هایی است که مردم و این آب و خاک را تهدید می کند.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 869468

وب گردی

وب گردی