سازمان آب و فاضلاب استان تهران معادل یکسال بودجه نقدی خود از دولت طلبکار است / قیمت خدمات آب و فاضلاب متناسب با قیمت تمام شده نیست

معاون پشتیبانی آب و فاضلاب استان تهران، مجموع بدهی‌های دولت به تمام  بخش‌های دولتی و خصوصی و ذی نفعان  را نزدیک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان بدهی  معادل یکسال بودجه نقدی ماست اگر تعرفه ها اصلاح نشود واقعا دچار مشکل خواهیم شد.

حبیب‌اله براتی معاون پشتیبانی آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با اشاره به اینکه طرح فاضلاب استان تهران در سال 89 کلید خورد اظهار کرد: در حال حاضر پیشرفت این پروژه از مرز 65درصد عبور کرده است به طوری که طی چند سال اخیر طرح‌های فاضلاب پشیرفت خوبی داشته است.

او تصریح کرد: طرح فاضلاب در شهریار ملارد وشهر قدس مسکن مهر پردیس و پرند در حال انجام است.

براتی با اشاره به اینکه ظرفیت فاضلاب در استان تهران نسبت به سال 89 تقریبا دو برابر شده است، افزود: عمدتا افتتاح طرح‌ها در دولت یازدهم اتفاق افتاده است تا جاییکه در سال 95 و 96 نزدیک شش طرح تصفیه خانه فاضلاب را افتتاح شده است.

معاون پشتیبانی آب و فاضلاب استان تهران، طرح انتقال آب ماملو به تهران، آب آبرسانی به جنوب تهران، اجرای طرح سلامت، آبرسانی از تصفیه خانه کن به جنوب تهران از جمله طرح‌های اجرایی و انجام شده است. همچنین در زمینه ساخت مخازن مدیریت مصرف و تله متری پروژه های قابل توجهی انجام شده است.

براتی همچنین از اجرای 12 تصفیه خانه فاضلاب در استان تهران تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت: امیدورایم با تامین منابع به موقع بتوانیم نزدیک 90 درصد پروژه‌های شبکه فاضلاب را تکمیل کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آبی که در تهران مصرف می شود آیا از آب چاه است، گفت: از زمانی که تهران تاسیس شده همیشه 30تا 50درصد آب مصرفی از آب چاه بوده و در سال های مختلف متفاوت بوده است. قاعدتا آب تهران از با کیفیت ترین چاه‌ها تامین می‌شود و در زمان های خشکسالی معمولا برداشت از سفره آب تهران نزدیک 40درصد و در سال هایی که بارندگی خوب و مناسب باشد نزدیک 30درصد است. امروزه با بهره برداری از طرح هایی که گفته شد برداشت به کمتر از 27 درصد رسیده است .

براتی ادامه داد: آب چاه ها در داخل مخازن آب، کنترل و تست و کلرزنی و همراه با آبهای سطحی در شبکه توزیع می شود.

معاون پشتیبانی آب و فاضلاب استان تهران، احداث تصفیه خانه فاضلاب مسکن صفادشت، ملارد ، احداث تصفیه خانه فیروز بهرام در جنوب تهران ، احداث 415 کیلومتر شبکه فاضلاب ، 100خطوط انتقال و بازسازی و توسعه شبکه ، احداث 100 هزار متر مکعب مخزن را از جمله طرح‌های در دست اجرا برشمرد و گفت: اجرای به موقع این پروژه‌ها مستلزم تامین منابع مالی است .

او افزود: قیمت خدمات آب و فاضلاب متناسب با قیمت تمام شده نیست و این امر سبب می‌شود که ما در اجرای پروژه ها با مشکل مواجه شویم .

براتی تاکید کرد: از دولت می خواهیم که برای واقعی کردن قیمت ها اقدام کنند. اگر شرکت های آب و فاضلاب نتوانند خدمات درست را به موقع به مردم بدهند، این مساوی با عدم ارائه خدمات توسط دولت تلقی می شود؛ نه توسط شرکت های آب و فاضلاب و سایر ارگان های خدماتی.

معاون پشتیبانی آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ما متوسط یک مترمکعب آب را کمتر از 400 تومان به مردم می‌دهیم، خاطرنشان کرد: این درحال است که قیمت تمام شده برای ما نزدیک هزار و 400 تومان است و متاسفانه مابه التفاوت را نمی توانیم جبران کنیم.

او مجموع بدهی‌های دولت به تمام بخش‌های دولتی و خصوصی و ذی نفعان را نزدیک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان بدهی معادل یکسال بودجه نقدی ماست، اگر تعرفه ها اصلاح نشود واقعا دچار مشکل خواهیم شد.

402

کد خبر: 869691

وب گردی

وب گردی