تمایل دولت و بانک مرکزى نسبت به افزایش نرخ دلار /ضربه سهمگین رشد قیمت ارز بر تولید

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تمایل دولت و بانک مرکزى نسبت به افزایش نرخ دلار، گفت: افزایش نرخ ارز باعث تحت تاثیر قرار گرفتن صنعت تولید و ایجاد ضربه سهمگینى به این صنعت شد.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز با اشاره به صحبت های اخیر برخى از کارشناسان درخصوص کاهش نرخ دلار بعد از دوران اجرایى شدن برجام، گفت: در ابتدا باید علت اصلی تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز مورد بررسى قرار گیرد، برخى افزایش نرخ ارز را ناشی از تحریم و کمبود دلار در بازار می دانند که باعث ایجاد واکنش و نیز صعودى شدن نرخ دلار شده است.

او در ادامه افزود: دولت اعلام کرده بود که سامان بخشیدن روند بازار و نیز کاهش نرخ ارز در دستور کار قرار خواهد گرفت، این امر باعث شد تا عده اى برای خرید دلار دست نگه دارند اما علی‌رغم تلاش هاى دولت جهت کاهش نرخ ارز، قیمت دلار با افزایش همراه شد که این امر نشانگر تمایل دولت و بانک مرکزى نسبت به افزایش نرخ دلار بود و از همان ابتدا برنامه اى براى کاهش نرخ ارز وجود نداشته است.

این کارشناس اقتصادى اظهار داشت: افزایش نرخ ارز باعث تحت تاثیر قرار گرفتن صنعت تولید و ایجاد ضربه سهمگینى به این صنعت شد که علاوه بر افزایش هزینه واردات، قیمت تمام شده کالاها با افزایش همراه شدند.

او تصریح کرد: بسیارى از خودروسازان از این موقعیت سوءاستفاده و اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند که این عوامل نشان دهنده عدم اراده مسئولین جهت اتخاذ تصمیمات لازم براى کاهش نرخ ارز است.

بغزیان خاطرنشان کرد: بعد از برجام به دلیل افزایش ارز موجود قیمت آن نیز باید در بازار کاهش پیدا مى کرد، بنابراین چه اتفاقى باعث شد تا قیمت ارز تا این حد افزایش پیدا کند؟ آیا صحبت هاى ترامپ و سفر زائران اربعین در این افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است؟

به گفته این اقتصاددان، محدودیت بانک مرکزى در تزریق پول و ایجاد موانع براى واردکنندگان باعث شایعاتى در خصوص جبران کسرى بودجه در بانک مرکزى از این طریق شده است.

او افزود: کسرى بودجه باعث ایجاد تورم و نیز افزایش هزینه دولت می شود؛ بنابراین اقدامات و محدودیت های اعمال شده بانک مرکزی کمکی به کسرى بودجه نخواهد کرد.

بغزیان اظهار داشت: با توجه به افزایش تولید نفت و نیز طى شدن واردات با روال عادی می توان گفت که اکنون در بهترین دوران اقتصادى بعد از تحریم ها قرار داریم و نباید شاهد افزایش قیمت ارز در بازار باشیم.

این کارشناس اقتصادى گفت: تمام این عوامل در کنار یکدیگر نشان دهنده این است که بانک مرکزى قصد و اراده اى برای پایش نرخ ارز ندارد و باعث افزایش سوداگرى در بازار شده است.

به گفته او تمام پول هایى که قرار بود جهت سپرده هاى مدت دار و تولید در بورس و بانک ورود پیدا کنند، اکنون وارد سوداگرى ارزى شده است.

بغزیان در پایان گفت: بانک مرکزی از روى عمد اقدام به افزایش نرخ ارز کرده است اما نیت اصلى بانک از این اقدام همچنان نامشخص است و دولت می داند که این افزایش به ضرر کشور خواهد بود.

401

کد خبر: 869789

وب گردی

وب گردی