برگزاری مرحله نهایی مسابقات ملی ربات آبزیان در واحد علوم و تحقیقات

مرحله نهایی از نخستین دوره مسابقات ملی ربات آبزیان با حضور اساتید دانشگاهی و تعدادی از شخصیت های کشوری و لشگری، سه شنبه 24 آبان ماه جاری در مجتمع ورزشی فتح واحد علوم وتحقیقات برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر امیرحسین جاوید دبیر مسابقات ربات آبزیان این واحد گفت: ربات آبزیان موضوعی جدید در دنیا است که اخیرا به آن توجه ویژه ای شده است، واحد علوم و تحقیقات نیز در این زمینه با برگزاری اولین دوره این مسابقات نشان داد که نگاهی ویژه به این نیاز کشور دارد.

دبیر مسابقات ربات آبزیان افزود: در مرحله اول این مسابقات که بحث طراحی مدنظر بود 6 تیم توانستند با کسب امتیازهای لازم به مرحله بعدی راه پیدا کنند.

وی با اینکه بنابر درخواست تیم های راه یافته به مرحله دوم، در چندین نوبت اقدام به جابجایی در زمان برگزاری بخش عملی شده است، افزود: متأسفانه تاکنون تنها سه تیم اکتاگون، شارک و مانتاریکا رسما اعلام آمادگی کرده و تیم نوشهر انصراف خود را اعلام داشته است، تیم نون از دانشگاه مالک اشتر و تیم آرتمیس از دانشگاه اراک هنوز وضعیت حضور خود را مشخص ننموده اند.

او ادامه داد: مرحله عملی این دوره از مسابقات شامل 5 بخش خواهد بود. بخش اول تست معادله حرکت است که ملاک کسب امتیاز در این مرحله تشابه ضرایب معادله حرکت ربات با آبزی زنده است. در بخش دوم تست سرعت صورت خواهد گرفت و ملاک کسب امتیاز در این مرحله طی کردن مسافت در مسیر مستقیم با طول 31 متر در کمترین زمان ممکن است.

دکتر جاوید افزود: در مرحله سوم حرکت زیگزاک و دوار مورد ارزیابی قرار گرفته و ملاک کسب امتیاز انجام مرحله بطور کامل و بدون برخورد با موانع است. در مرحله چهارم به دنبال ارزیابی تشخیص هدف ربات ها هستیم که ملاک کسب امتیاز در آن، تشخیص گوی نارنجی رنگ به قطر ۵۰ سانتی متر از فاصله ۱۰متری و رسیدن به فاصله تعیین شده از آن و یا تشخیص حلقه نارجی به قطر داخلی نیم متر از فاصله ۱۰ متری و عبور از میان آن توسط ربات ها است. مرحله آخر به تست قدرت و توان مصرفی ربات ها اختصاص یافته که ملاک کسب امتیاز، عدم اتمام باتری در طول مسیر است.

او تصریح کرد: بعد از اتمام مسابقات در روز سه شنبه، هیأت داوران پس از بررسی انجام مراحل مسابقه توسط تیم ها، اقدام به انتخاب تیم های برتر این دوره از مسابقات ملی ربات آبزیان خواهند نمود که نتایج و اختتامیه این دوره از مسابقات روز چهارشنبه 24 آبان ماه جاری در سالن همایش دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات اعلام و به برترین های این رقابت ها تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

لازم به ذکر است، در مرحله اول مسابقات ربات آبزیان که برای اولین بار توسط واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، حدود 13 تیم برای حضور اعلام آمادگی کردند که از این میان 9 تیم توانستند در زمان تعیین شده طرح های خود را به دبیرخانه این مسابقات ارائه دهند. پس از بررسی و داوری، 6 تیم به مرحله نهایی مسابقات ملی ربات آبزیان راه پیدا کردند.

کد خبر: 870208

وب گردی

وب گردی