شناور جت اسکی

شناور جت اسکی (PWC) یک وسیله نقلیه کوچک دریایی محسوب می‌شود که از یک پیش برنده جت داخلی به‌عنوان سیستم رانش استفاده می‌کند و کنترل آن به وسیله فرد و یا افرادی در حالت نشسته، ایستاده و یا نیم خیز بر روی شناور است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه جت اسکی‌ها مورد علاقه بسیاری از مردم در سراسر جهان هستند. این نوع وسیله نقلیه دریایی در سال 1986 برای اولین بار توسط شرکت یاماها به جهان معرفی شد. بعد از ارائه این محصول به بازار جهانی تااندازه‌ای موردتوجه قرار گرفت که در حال حاضر بالغ‌بر 120 کشور در سراسر دنیا از این وسیله استفاده می‌کنند.

PWC یا همان جت اسکی‌ها همانند دیگر قایق‌های بزرگ شخصی بوده که علاوه بر امکانات آن‌ها قابلیت‌های دیگری نیز به آن‌ها اضافه‌شده است.
در کشور ما نیز در چند سال پیش تاکنون جت اسکی به‌عنوان یک وسیله تفریحی، ورزشی بسیار موردتوجه قرارگرفته و در سواحل شمال و جنوب مانند کیش، و مراکز خصوصی تفریحی و نیز به‌صورت شخصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. چند سالی است که جت اسکیرانی به‌عنوان یک ورزش رسمی جایگاه خود را در فدراسیون قایقرانی یافته است و دوره مسابقاتی به‌صورت منطقه‌ای و ملی در کشور برگزار می‌شود.

شروع این فرآیند از طراحی و ساخت جت اسکی با موتور بنزینی با حجم 1800 سیسی بوده که هدف اصلی در این طرح عدم وابستگی در ساخت این شناور تا حد ممکن به خارج از کشور است.
استراتژی طراحی و ساخت شناور به روش صنعتی بوده که در کشور تولید چنین شناوری با این روش تاکنون انجام‌نشده است. از این میان انتخاب این کلاس از شناور جهت طراحی، دستیابی به شناور جت اسکی با ظرفیت سه نفر و با تنوع مطلوب بازار ایران و همچنین باقیمت بسیار نازل و کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی، بوده است.
برای طراحی و ساخت چنین شناوری نیاز به داشتن علوم فنی و مهندسی در حوزه‌های معماری کشتی، مکانیک، مواد و پلیمر، الکترونیک و مخابرات، و همچنین داشتن علم ساخت و تولید است.

کد خبر: 870262

وب گردی

وب گردی