آزادسازی مستقیم داروهای سرطان در تومورها با استفاده از پالس لیزر

محققان فشنگ‌های نانویی ساخته‌اند که زمانی که یک پالس لیزر به آن‌ها برخورد می‌کند، داروی سرطان را مستقیم در سلول‌های تومور آزاد می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه رایس در آمریکا در حال تکمیل یک سیستم جدید ارائه دارو برای درمان سرطان هستند. این سیستم از نانو ذرات طلا استفاده می‌کند؛ به این صورت که این نانو ذرات در زمان مواجهه با لیزر یک دارو را در داخل سلول‌های تومور آزاد می‌کنند.

محققان در جریان چند آزمایش جدید با استفاده از نانو ذرات طلا دوزهای سمی دو داروی رایج سرطان به نام‌های «لاپاتینیب» و «داکتاکسل» را به سلول‌های سرطان سینه رساندند.این فشنگ‌های نانویی زمانی که مورد اصابت لیزر قرار می‌گرفتند، دوزهای دارو را با موفقیت آزاد کردند.

داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شوند سمی هستند و اغلب توسط سلول‌های تومور پس‌زده می‌شوند؛ بنابراین، برای تأثیرگذاری بر این سلول‌های سخت نفوذ به دوزهای بیشتری از این داروها نیاز است. اما این دوزهای زیاد سبب بروز عوارض جانبی مضر و اغلب غیرقابل‌تحمل می‌شوند.

اکنون محققان می‌توانند با حرکت دادن دوزهای کم به سلول‌های سرطانی، تومورها را دقیق‌تر هدف قرار دهند و درعین‌حال از بروز عوارض جانبی که موجب ضعیف کردن بیماران می‌شود، پیش‌گیری کنند.
نتایج این آزمایش‌ها که جزئیات آن در مجله PNAS منتشرشده است، ثابت می‌کند که فناوری تحویل داروی این محققان بی‌عیب است و این فشنگ‌های نانویی داروها را قبل از مورد هدف واقع‌شدن آزاد نمی‌کنند.

این نانو ذرات از شیشه ساخته‌شده‌اند و پوشش طلا دارند و برای واکنش با طول‌موج‌های خاص لیزر تنظیم می‌شوند.
محققان امیدوارند که این سیستم در مورد سایر انواع داروهای سرطان نیز عملی باشد.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین، تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

کد خبر: 870270

وب گردی

وب گردی