تولید پلاستیک های تجزیه پذیر توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند پلاستیک های تجزیه پذیری در حد نیمه صنعتی تولید کنند که درمدت زمان کوتاهی تجزیه می شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر زاهد احمدی گفت: پلاستیک هایی که در صنعت بستهبندی استفاده می شوند طبیعتا با توجه به ویژگی هایی که دارند مهم هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به دلیل اینکه پلاستیک ها بعد از مصرف، تبدیل به زباله شده و به طبیعت رها می شوند و یک معضل به شمار میرود از این رو در صدد آمدیم تا پلاستیک های تجزیه پذیری را تولید کنیم.
احمدی با بیان اینکه تقریبا 60 درصد از زباله های پلاستیکی که در ایران و دنیا وجود دارد مربوط به پلاستیک های بسته بندی است، عنوان کرد: تولید پلاستیک های تجزیهپذیر می تواند این معضل را برطرف کند و مدت زمان تجزیه پلاستیک ها را کاهش دهد.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای تولید این پلاستیک ها از افزودنی های طبیعی که پایه گیاهی دارند استفاده کردیم تا بعد از مصرف تجزیه شود و به چرخه طبیعی بازگردند.
وی با تاکید بر اینکه از این محصول تستهای استاندارد گرفته شده است، بیان داشت: پلاستیکهای تجزیه پذیر مورد استقبال صنایع مختلفی قرار گرفته و بنا داریم در صنعت بستهبندی مواد غذایی از این پلاستیکهای تجزیه پذیر بهره ببریم.
احمدی خاطر نشان کرد: این پلاستیک ها توسط برخی صنایع مورد تست هایی قرار گرفته و اکنون در حال انجام تست های بلند مدت است.
وی با بیان اینکه پلاستیک های تجزیه پذیر تولید نیمه صنعتی شده است، افزود: این پلاستیک ها حالت سمی و شیمیایی ندارد و قابل تجزیه هستند.
به گفته وی، امیدواریم امسال یا اوایل سال آینده شاهد استفاده از این پلاستیک ها در صنعت باشیم.
وی با بیان اینکه پلاستیک های تجزیه پذیر علاوه بر بسته بندی مواد غذایی قابلیت کاربرد در مصارف دیگر را دارند، اظهار کرد: بازیافت این نوع پلاستیک راحت است و اگر به هر دلیلی وارد طبیعت شوند، بدون دخالت انسان بازیافت خواهد شد.
وی با اشاره به زمان تجزیه این پلاستیکها در مقایسه با پلاستیک هایی که اکنون استفاده می شود، گفت: زمان تجزیه پلاستیک تجزیه پذیر از 6 ماه شروع می شود و تا دوسال ادامه دارد؛ در صورتیکه هم اکنون پلاستیک ها از 60 تا 100 سال زمان برای تجزیه شدن نیاز دارند.
وی با بیان اینکه امیداوریم در آینده نزدیک شاهد استفاده از این محصول در کل بسته بندی باشیم، تاکید داشت: کشورهای دیگر به این تکنولوژی دست پیدا کردهاند؛ ولی مواد افزودنی که بهداشتی باشد و ویژگی بسته بندی داشته باشد، نمونه خارجی ندارد.

کد خبر: 870288

وب گردی

وب گردی