کولیوند: نیازمند یاری مردم در خصوص تهیه مایحتاج اولیه برای مناطق زلزله زده هستیم/توجه ویژه ستاد بحران برای استقرار حادثه دیدگان

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که مقررشده تا امروز ساعت 5 عصر دو نفر از نمایندگان مردم در مجلس به منطقه حادثه دیده اعزام شوند، گفت: تا صبح فردا گزارش اولیه از ابعاد این حادثه به مردم اعلام خواهد شد.

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با ابراز تاسف و تاثر از وقوع فاجعه زمین لرزه در منطقه غرب کشور و جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز از برگزاری جلسه 30 دقیقه ای صبح امروز در خصوص تحلیل وضعیت منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: صبح امروز جلسه ای قبل از آغاز صحن علنی به صورت غیرعلنی به موضوع زلزله اخیر کشور به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور نمایندگان و اعضای کمیسیون های تخصصی عمران و شوراها و امور داخلی کشور برگزار شد و دستوری در این خصوص اتخاذ شد تا گروه های نظارتی سریعاً به مناطق زلزله زده اعزام شده تا از منظر نظارتی سیستم کمک رسانی به این مناطق به خصوص شهرستان سرپل ذهاب و قصر شیرین جویا شده و از نزدیک بر روند امدادرسانی اشراف داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: از دیشب و بعد از وقوع زمین لرزه فوراً عوامل امدادی و فوریت های پزشکی در مناطق حادثه دیده مستقر شدند و تا اکنون سازمان جمعیت هلال احمر، استانداری کرمانشاه در حال هموار کردن مباحث امدادی و کمک رسانی به افراد زلزله زده منطقه هستند.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:متاسفانه اخباری که به صورت پراکنده به گوش ما می رسد اغلب در بخش روستایی است که به لحاظ عمق حادثه و وسعت آن بیشتر از شهرها است،چرا که بافت روستایی به مراتب ضعیف تر از بافت شهری است ضمن آنکه متاسفانه با چنین وضعیت و مشاهدات و آمار های اعلام شده تا الان بیش از 500 نفر جان باخته داریم که احتمالاً آمار از این رقم نیز بیشتر شود.

کولیوند با اعلام این خبر که مقررشده تا امروز ساعت 5 عصر دو نفر از نمایندگان مردم در مجلس به منطقه حادثه دیده اعزام شوند تصریح کرد: امروز دو تن از نمایندگان کمیسیون داخلی کشور اعم از آقایان احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو و محمد محمودی شاه‌نشین نماینده مردم شهرستان‌های قدس، شهریار و ملارد به منطقه اعزام می شوند تا گزارش تفصیلی در این خصوص آماده و به کمیسیون های تخصصی و صحن مجلس اعلام کنند.

وی افزود:با توجه به عمق حادثه وزارتخانه های درگیر با این حادثه به خصوص بهداشت و درمان، وزارت کشور و دستگاه های خدمات رسان موظف شدند تا شریان های اصلی ارائه خدمات آب، برق، گاز، تلفن را به سرعت به چرخه استفاده درآورند تا بتوان فعالیت های امدادی را به سرعت دنبال کنند.

وی گفت:تلاش داریم تا گزارش اصلی و تکمیلی عمق حادثه،وضعیت حادثه دیدگان و فعالیت های امدادی را تا پایان امشب یا صبح فردا به مردم ایران اعلام کنیم ضمن آنکه به هر شکل ما ابتدا باید سطح فاجعه را ببینیم و در این خصوص تصمیم بگیریم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر ساختار فصلی و ورود به فصل سرما و اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران در هفته آتی برنامه ریزی ها برای اسکان حادثه دیدگان و تهیه وسایل گرمایشی به چه صورت خواهد بود اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی در هفته آینده ما اسکان موقت و اضطراری را حتماً باید در اولویت کاری قرار دهیم ضمن اینکه خوشبختانه موضوع اسکان موقت از ساعتی پس از وقوع زمین لرزه آغاز شد ولی قطعاً می دانیم سرما موضوع مهمی در این مورد بحران هاست اما این بار باید با تمهیدات ویژه تری به این موضوع نگاه کرد.

وی تاکید کرد: وزارت کشور باید تمام توان خود را در خصوص استقرار چند ماهی افراد در برخی از روستاها و شهرها را پیش بینی کند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اضافه کرد:سازمان های امدادی و هلال احمر نیز نسبت به تهیه و انتقال مایحتاج اولیه برای مناطق زلزله زده فعال هستند، اما با توجه به وسعت حادثه نیاز به یاری مردم در خصوص تهیه مایحتاج اولیه هستیم و ما از مردم شریف می خواهیم به موضوع کمک رسانی توجه ویژه تری داشته باشند.

کولیوند در پایان با اشاره به دستور ویژه رهبری مبنی بر ورود نیروهای مسلح ارتش و سپاه و بسیج در موضوع کمک رسانی و آواربرداری بیان کرد:فرآیند کمک رسانی و آوار برداری و عملیات امداد و نجات با حضور نیروهای امدادی نظامی کشور یقینا موثر خواهد بود و روند را تسهیل تر خواهد کرد.

301

کد خبر: 870397

وب گردی

وب گردی