چگونه می توان آسیب های روحی و روانی زلزله را تحمل کرد؟

وقوع حوادث و بلایای طبیعی علاوه بر تحمیل خسارت های مالی ، عوارض روحی و روانی شدیدی را به همراه دارد. جبران خسارت های مالی را میتوان با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت دولتی یا خصوصی جبران کرد؛ اما ترمیم آسیب دیدگی های روانی شاید سالها حتی با صرف هزینه های زیاد ممکن نباشد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، بازماندگان بلایای طبیعی گذشته از تحمل ضایعه از دست دادن عزیزانشان باید سالهای زیادی با فشارهای روحی و روانی این فقدان زندگی کنند اما چگونه؟

تجربه های تلخ و هولناکی که با احساس نزدیکی با مرگ در ضمیر فرد به وجود می آید بازمانده با احساس گناه(گناه بقا)و بعد از اندک زمانی با استرس و اضطراب مواجه می کند

تجربه های تلخ و هولناکی که با احساس نزدیکی با مرگ در ضمیر فرد به وجود می آید بازمانده را با احساس گناه(گناه بقا) و بعد از اندک زمانی با استرس و اضطراب مواجه می کند.

اولین عارضه بعد از زلزله که به دلیل از دست دادن حمایت های اجتماعی و عدم احساس امنیت به وجود می آید استرس و اضطراب و بروز احساسات غیر عادی است که با کوچکترین تلنگر تداعی کننده صحنه های حادثه در ذهن افراد است و این مهم ترین و ماندگارترین تاثیرات وقوع این بلایای طبیعی است.

برطرف کردن این آلام، مستلزم همیاری و همکاری نهاد ها ی مردمی و تقویت حس انسان دوستی در جامعه است.برای آمادگی در برابر بحران و حوادث و حمایت از مردم حادثه دیده در سازمان بهزیستی کشور از چندی پیش طرحی با عنوان "طرح محب" (طرح خدمات مشاوره ای و حمایت های روانی-اجتماعی)ایجاد شده است که این طرح با توانمند سازی اجتماعات محلی برای کاهش اثرات نامطلوب روانی وارد عمل می شوند.

اعضای این گروه تلاش می کنند با ماندگاری و اثر بخشی این طرح در رسیدن به امنیت و تعادل روحی مددجویان و توانخواهان روزهای سخت را در کنار آسیب دیدگان باشند.

حمایت اعضای خانواده و دوستان صمیمی در مواقع بحرانی بسیار موثر است آنها با حضور و ایجاد فضایی امن و اعلام حمایت همه جانبه از بازمانده می توانند نقش مهمی در زمینه پیشگیری از این ضایعات ایفا کنند .

بردباری و تحمل و صبوری در برابر رفتارهای خاص این افراد که ناخودآگاهانه است بهترین حمایت برای آنهاست اگرچه این زخم سال ها در وجود بازماندگان خواهد ماند و آزارشان خواهد داد اما رفتار ما التیامی برای روح درد کشیده آنهاست.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 870441

وب گردی

وب گردی