از آخرین زلزله در تهران ۱۸۵ سال می‌گذرد

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هر ۱۵۰ سال یک بار یک زلزله بالای ۷ ریشتری در تهران رخ می‌دهد، گفت: از آخرین زلزله در تهران ۱۸۵ سال می‌گذرد و تهران منتظر یک زلزله بزرگ است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور و مناطق مرزی علی‌الخصوص شهرهای قصرشیرین، سرپل زهاب موجب دردمندی مردم تهران شد و این حادثه را به هموطنان غرب کشور و اقوام آنها در تهران تسلیت عرض می‌کنم.

وی تصریح کرد: ما اعضای شورای شهر تهران در این سانحه طبیعی خود را کنار هموطنان آسیب‌دیده و داغ‌دیده می‌بینیم و از هر امکانی که بتواند مشکلات و آلام مردم داغ دیده را کاهش دهد دریغ نخواهیم کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید نجات جان آسیب‌دیدگان اولویت کاری دستگاه‌ها در این حادثه قرار بگیرد، گفت: ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان تامین اسکان موقت و تامین وسایل گرمایشی با توجه به وجود هوای سرد و همچنین تامین امکانات بهداشتی و درنهایت اقدامات مهندسی جهتی باز کردن معابر برای ادامه خدمت‌رسانی باید مورد توجه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

هاشمی گفت: شهردار تهران نیز در نخستین ساعات صبح روز گذشته با حضور در ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران دستورات لازم را جهت خدمت‌رسانی به هموطنان‌مان در غرب استان تهران ارائه کرد و در همان ساعات اولیه کمک‌هایی از شهرداری تهران به غرب کشور ارسال شد که به گفته مسئولان حاضر در استان کرمانشاه، کمک‌های شهرداری تهران از جمله کمک‌های نخستین برای مردم آسیب دیده در استان کرمانشاه بوده است.

وی ادامه داد: موضوع تهران نیز به عنوان پایتخت ام‌القرای اسلام از مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که ما با حجم بافت فرسوده در تهران روبه‌رو هستیم و باید آمادگی خود را در مقابل زلزله احتمالی تهران داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به درجه تاب‌آوری شهر تهران در قبال حوادث طبیعی از جمله زلزله بیان کرد: اگرچه کارهای خوبی در طی سال‌های گذشته صورت گرفته اما کافی نبوده و جو جغرافیایی زلزله طوری است که نشان نمی‌دهد که این سانحه طبیعی چه زمان و در چه منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

هاشمی گفت: طی 25 سال گذشته 6 درصد از جمعیت کشور از طریق حادثه زلزله جان خود را از دست داده‌اند و در واقع براساس همین آمار هر 10 سال یک بار شاهد یک زلزله 7 ریشتری در کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس مقالات و گزارش هر 150 سال یکبار یک زلزله 7 ریشتری را در تهران تجربه می‌کنیم که از آخرین زلزله در شهر تهران 185 سال گذشته است و 35 سال از زمانی که باید انتظار آن را می‌کشیدیم عبور کرده‌ایم و در واقع در شرایط نامناسبی در خصوص وقوع زلزله قرار داریم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مناطقی از جمله 9، 10، 11، 12، 13، 14 و 17 شرایط نامناسبی را در خصوص زلزله و خطرات آن خواهند داشت گفت: باید تلاش شود تاب‌آوری تهران در مقابل زلزله افزایش یابد.

هاشمی افزود: مسئولیت مقابله با زلزله در تهران برعهده شهرداری است و 86 سازمان در این زمینه وظایفی را برعهده دارند و انتظار می‌رود هماهنگی‌های لازم در این بخش مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: اگرچه در سال‌های گذشته مانورهایی برای ارائه خدمات در زمان زلزله انجام شده است، گفت: به نظر می‌رسد بخشی از این برنامه به فراموشی سپرده شده و باید در این بخش ورود جدی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: قاعدتا یک برنامه‌ریزی خواهیم کرد و در یکی از جلسات شورا معاونین مربوطه در این بخش (مدیریت بحران) و همچنین سایر معاونین شهردار و شورا حضور و برنامه‌های خود را در خصوص زلزله احتمالی در شهر تهران ارائه کنند.
706

کد خبر: 870679

وب گردی

وب گردی