هنرمندان پیشوایان این شهر هستند/ پیشنهاد ارائه طرح برای همدردی با مردم زلزله زده

رییس کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از مسئولین خانه هنرمندان دعوت کرد تا برای همدردی با مردم حادثه دیده زلزله غرب کشور با ارائه طرح ها و پیشنهادهای مربوط به حوزه کاری خود اقدام نمایند.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، بعد از ظهر امروز کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به ریاست محمدجواد حق شناس میزبان شورای عالی خانه هنرمندان بود.

حق شناس در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه هنرمندان پیشوایان این شهر اند اضهار داشت: هر شهر باید استراتژی فرهنگی داشته باشد،نگاه من به حوزه هنر و هنرمندان این است که شما پیشوایان این شهر هستید و جلودار حرکتی که شهر و شهروندان بتوانند آن مسیر را ترسیم کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه خاطر نشان ساخت: خزانه شهرداری خالی است، در دوره شورای جدید وضعیت از لحاظ منبع تلخ و ناگوار است. دغدغه شهرداری پرداخت حقوق کارکنان است که ماه قبل از معاون مالی پرسیدم گفت ۳۰میلیارد در خزانه است.شهرداری تهران ۲۰هزار میلیارد تومان بدهی دارد،۱۶ هزار میلیارد تومان مربوط به بانک می شودو ۶هزار میلیارد تومان مربوط به پیمانکاران است،با این وضع باید رضایت شهروندان را هم جلب کنیم.

وی افزود: قصد داریم در حوزه فرهنگ و هنر چشم انداز آینده را ترسیم کنیم و شما در این زمینه دیدگاههای خود را به کمیسون دهید.

در ادامه مجید رجبی معمار، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان با اشاره به سابقه ایجاد خانه هنرمندان گفت: در خانه هنرمندان 12 انجمن و خانه ثبت شده فعال هستند که 80 هزار نفر به صورت رسمی در آنها عضویت دارند.

وی ادامه داد: این مکان حتی شاید مزیتی هم برای اعضا نداشته باشد و یا حتی آنها کمک هایی هم به خانه هنرمندان داشته باشند با این وجود هویت و همیت این نهاد سبب شده است که هنرمندان کارهای این خانه را دنبال کنند.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان با تشریح فعالیت های این خانه اظهار داشت: در حالی فضای خانه بسیار کوچک است که با توجه به رفت و آمد هنرمندان و بزرگان هنر از جایگاه خاصی برخوردار است.

رجبی معمار در ادامه به بودجه این خانه اشاره کرد و گفت: در گذشته به این خانه و برخی از انجمن های آن کمک هایی می شد تا اینکه در سالهای گذشته ردیف بودجه ای برای آن پیش بینی شد.

وی همچنین در قالب پیشنهاداتی خواستار ایجاد حصار دور باغ مشرف به خانه هنرمندان، اختصاص برخی از ساختمان های محدوده به خانه همچون ساختمان های پادگان، زمین اسکیت، سوله ورزش، ساختمان مرحوم لرزاده و ساختمان اتحادیه شد.

استاد امیر خوانی، استاد خوشنویسی در این جلسه بر ضرورت تعادل بخشی به اجتماع تاکید کرد و خواستار فراهم کردن فضائی در خانه هنرمندان برای تعادل بخشی به جامعه سیاست زده ایران شد.

دکتر سریر، عضو موسیقیدان شورای عالی خانه هنرمندان اظهار داشت: خانه هنرمندان به دلیل مرکزیت عضویت تمامی هنرمندان و برقراری ارتباط خوب با افراد داخلی و خارجی، مکان مهمی برای معرفی فرهنگ ایران است.

وی با اشاره به نقش خانه هنرمندان اظهار داشت: امروز بیش از گذشته احساس می شود که شهر تهران به جایگاهی برای توزان فرهنگی نیاز دارد.

استاد فیروزه ای، استاد نقاش عضو شورای عالی خانه هنرمندان نیز در این جلسه بر ضرورت تداوم بر تعامل میان خانه هنرمندان و مدیریت شهری تاکید کرد.

استاد رحیمیان، استاد عکاس عضو شورای عالی خانه هنرمندان در این جلسه اظهار داشت: خانه هنرمندان محدود به یک خانه چند مترمربعی نیست و عملا یک نهاد فرهنگی و هنری است که مرز فیزیکی نمی شناسد.

وی اظهار داشت: تجربه فرهنگی 60 ساله ایران در این خانه گردهم جمع شده اند که پس از انقلاب مشروطه چنین هم افزایی در حوزه فرهنگ و هنر بی نظیر است.

رحیمیان تاکید کرد: خواسته های خانه هنرمندان منحصر به موضوعات مالی نیست چرا که این خانه نهادی فرهنگی و هنری مبتنی بر تفکر و ایده است.

وی بر ضرورت بازنگری در رویکرد شورای شهر تهران به خانه هنرمندان تاکید کرد و گفت: اگر این تغییر نگاه صورت نگیرد بسیاری از اهداف عملیاتی نخواهند شد این در حالی است که خانه هنرمندان این قابلیت را داراست که در عرصه ملی و بین المللی نقش خود را داشته باشد.

مسجد جامعی، عضو فرهنگی شورای شهر تهران در این جلسه پس از شنیدن موضوعات اعضای شورای عالی خانه هنرمندان با تاکید بر اینکه فضای هنری نباید در تعارض با فضاهای شهری باشد، گفت: بوستان هنرمندان فضایی محلی است و توانسته است مقوله هنر را با خانواده ها عجین کند.

وی همچنین بر ضرورت تعریف فضاهای جدید برای موضوع خانه ها و گالری های هنری اظهار داشت: ضرورت ندارد که همه انجمن ها و کارهای هنری در یک مکان جمع شوند چرا که هم اکنون مقداری تراکم در کارهای هنری در این مکان دیده می شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تاسیس خانه هنرمندان در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: برای این خانه ساختاری تعریف شد که شهرداران از زمان کرباسچی و قالیباف آن را دنبال کردند و نجفی نیز آن را ادامه خواهد داد.

مسجد جامعی خانه هنرمندان را نماد مدنی هنر معرفی کرد و گفت: این خانه الگوی رفتاری دارد که خوب است سایر فرهنگ سراها نیز آن را پیاده سازی کنند.

وی همچنین بر توجه ویژه تک تک اعضای شورای شهر تهران به خانه هنرمندان تاکید کرد و اظهار داشت: 21 عضو شورای شهر تهران خانه هنرمندان را متعلق به خود می دانند و در رونق فرهنگ و هنر در شهر حساسیت دارند.

501

کد خبر: 870684

وب گردی

وب گردی