معلم از منظر اسلامی نمی تواند از مسائل اجتماعی منفک باشد

در آیین افتتاحیه دوره مقدماتی آموزش خبرنگاری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان تهران ، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجو معلمان و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این دوره، آن را ابتکار جدید در راستای ارتقای کیفیت کار تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر مهرمحمدی، با تسلیت حادثه تاسف بار زلزله غرب کشور و از دست دادن دو دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان استان فارس در سانحه تصادف برای آنان رحمت الهی و برای خانواده آنان صبر و سلامتی آرزو کرد.

وی به بیان مطالبی درخصوص ویژگی های دوره خبرنگاری و کاربرد و ابعاد این ارتباط با دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و مزایا و آثار مثبت برخورداری از این ظرفیت پرداخت و خبرنگاری را جزو وظایف شهروندی در عصر دموکراسی و مردم سالاری دانست.

وی با اشاره به پدیده شهروند خبرنگار، تصریح کرد: از ظرفیت ها و مسئولیت های یک شهروند این است که بتوانند نسبت به مسائل اجتماعی حساس بود که این حساسیت می تواند به شکل غیر حرفه ای (تجربی، آزمون و خطا) و یا به شکل کاملا حرفه ای به صورتی که شما با آن درگیر خواهید شد، منتهی به کسب گواهی صلاحیت شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، پرداختن دانشجو معلمان به خبرنگاری را در ایفای نقشه اجتماعی و شهروندی آنان به شکلی بهتر و بارزتر تاثیرگذار عنوان و اظهار کرد: در برنامه های تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان برای کنش اجتماعی معلمان جایگاه ویژه قائل است که این تاکیدات منجر به ایجاد ابتکارات و ابداعاتی در برنامه درسی جدید با عنوان نقش اجتماعی معلمان شده که در مجموعه دروس تربیت اسلامی قرار دارد.

وی با بیان اینکه معلم از منظر اسلامی نمی تواند از مسائل اجتماعی منفک باشد و در کلاس درس نیز شکلی از کنشگری اجتماعی اتفاق می افتد، خاطر نشان کرد: معلم مفهومی وسیع تر از مفهوم کلاس درس دارد و این حرفه در مفهوم کنشگری اجتماعی تجلی می یابد، .این همان چیزی است که از معلم انتظار می رود معلم اگر بخواهد به معنای واقعی کنشگر اجتماعی باشد باید آموزش های مرتبط با آن را نیز دیده باشد.

دکتر مهرمحمدی، خبرنگاری به مفهوم مدرن امروزی را از آموزش های برشمرد که می تواند معلم را تبدیل به کنشگر اجتماعی کند و تصریح کرد: این دوره می توانند بخش اجتماعی دانشجو معلمان را به عنوان معلمان آینده جنبه عملیاتی و حرفه ای ببخشید.

وی شهروند خبرنگار بودن را از ضروریات جوامع دموکراتیک دانست و افزود: شهروند خبرنگار می تواند با استفاده ازحسن حضور در موقعیت های زمانی و مکانی اخباری را ثبت و ضبط کند که شاید خبرنگاران رسمی موفق به ثبت آنها نشوند، اگر قرار باشد که تنها اطلاع رسانی به دست خبرنگار رسمی انجام شود بسیاری از حوادث و اخبار بازتاب داده نخواهد شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی اضافه کرد: معنای واقعی رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی با ظرفیت شهروند خبرنگار آن تبیین شده و رسانه می تواند نقشه توسعه خود را ایفاء کند.

وی با بیان اینکه تبدیل دانشجومعلمان به شهروند خبرنگار حرفه ای کمک جدی به توسعه اجتماعی و دستیابی جامعه به طراز توسعه ای مورد انتظار خواهد بود، گفت: پیش بینی این دوره در خارج از چهارچوب برنامه درسی رسمی فرصتی بسیار بکر و ممتاز است که امیدواریم دانشجومعلمان با اهتمامی جدی پای به عرصه بگذارند.

کد خبر: 870742

وب گردی

وب گردی