پیگیری وضعیت معلمان زندانی و در تبعید

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت معلمان در طرح خرید خدمات آموزشی، گفت: ۷۴۰ هزار دانش‌آموز به دلیل ترک تحصیل خارج از مدرسه هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، سیدمحمد بطحایی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با برگزاری اردوهای راهیان نور، اظهار داشت: برگزاری اردوها زحمات بسیاری دارد و گاه همین سختی‌ها انگیزه برگزاری اردو را در میان فرهنگیان کاهش داده است اما برگزاری اردوها بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری است و اردوی راهیان نور نیز اینگونه است و دانش‌آموزان با ارزش های کشور آشنا شده و زندگی با هم را تمرین می‌کنند و نمی‌توانیم بگوییم مسئولیت اردوهای راهیان‌نور بر عهده ما نیست و سپاه وظیفه دارد. در اتفاق داراب هم گفتم اگر آموزش و پرورش به تنهایی بخواهد اردوها را برگزار کند و سایر نهادها مشارکت نکنند ما نیز کار را زمین خواهیم گذاشت، چون هدف اصلی ما تامین امنیت دانش‌آموزان است و مرکز کنترل پایش اردوها را در مدت 10 روز پس از حادثه هرمزگان راه‌اندازی کردیم که به صورت 24 ساعته سفر را بررسی می‌کنند.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان هیچ اجباری برای شرکت در اردوها و حتی راهیان نور ندارند و منابع تامین اعتبار اردوهای راهیان نور توسط بسیج است و بخشی از آن را آموزش و پرورش و بخشی را والدین تامین می‌کنند.

مکانیزم استخدام معلمان حق التدریس در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروهای حق التدریس گفت: آموزش و پرورش یک میلیون و 700 هزار نیروی شاغل و بازنشسته دارد و به کارگیری نیروی انسانی در این وزارتخانه ملاحظات خاص خود را دارد و طبق قانون جذب نیرو در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد اما در سال‌های گذشته به دلایل مختلف نیروهای حق التدریس, پیش دبستانی و نهضت را به کار گرفتیم و طرح جدید در مجلس اگر به تصویب برسد موج سهمگین در حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش ایجاد می‌کند که اثر مستقیم آن بر کیفیت آموزش و پرورش است. نیروهای حق‌التدریس و نهضتی‌هایی که در آموزش و پرورش نیاز داریم با مکانیزم و فضای رقابتی به کار گرفته شوند چون ما واقعا در برخی مناطق به آنها نیاز داریم.

بطحایی با اشاره به اینکه مدرسه داری در شرایط موجود بسیار طاقت فرسا شده است و تلاش‌هایی شده تا بخشی از این امور به بیرون از آموزش و پرورش از جمله شهرداری‌ها واگذار شود اما موفق نبودیم, گفت: این مسئولیت‌ها دردسرآفرین است و سایر بخش‌ها تمایلی به آن ندارند. از سال آینده بودجه آموزش و پرورش استانی می‌شود و شورای برنامه ریزی استان بخش پشتیبانی مدارس را یه شوراهای آموزش و پرورش مناطق و استان‌ها واگذار می‌کند و امیدوارم قبل از سال 97 از ظرفیت شوراها بیشتر برای پذیرش این امور استفاده کنیم تا وقت بیشتری را برای آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین ابزار ما برای جبران نقایص نیروی انسانی آموزش است, عنوان کرد: با پیش بینی‌های صورت گرفته آموزش نیروی انسانی با شتاب فراوانی در سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد و از شبکه تعاملی که داریم استفاده خواهیم کرد و سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای برای اجرای طرح رتبه بندی انجام خواهد شد و این مسائل به بهبود کیفیت آموزش کمک خواهد کرد.

پیگیری وضعیت معلمان زندانی و در تبعید

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی برای پیگیری وضعیت معلمان زندانی گفت: تلاش‌ها و مذاکراتی انجام شده است برای معلمانی که در زندان یا تبعید هستند اما اجازه بدهید پاسخ را بازنکنم چون حاشیه سازی‌ها ادامه کار را با مشکل مواجه می‌کند و امیدواریم جرایمی که قابل عفو است مورد توجه قرار بگیرد.

بطحایی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: هم اکنون برخی معلمان هستند که کلاس درس نداریم به آنها بدهیم و در دفتر مدرسه کمک می‌کنند و در مقابل مناطقی را دایم که با کمبود نیرو مواجه هستیم و ظرفیت‌های قانونی برای اعطای مشوق به افراد مازاد برای رفتن به مناطقی که کمبود دارند, نداریم از سوی دیگر سالانه 26 هزار نیرو در آموزش و پرورش به مرخصی زایمان می‌روند و 11 هزار نفر نیز به دستگاه‌های دیگر مامور هستند و این ارقام در مجموع 14 درصد کل نیروی انسانی را تشکیل می‌دهد که از گردونه خدمت خارج می شوند.

آزمون استخدامی در پایان دی ماه

وی درباره آزمون استخدامی افزود: احتمالا در دی ماه آزمون استخدامی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

*امروز; جلسه با رهبر انقلاب در حوزه آسیب های اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش درباره آسیب‌های اجتماعی در مدارس تصریح کرد: در این بحث سه هدف را دنبال می‌کنیم, بخش نخست آموزش است و برای مواجهه منطقی با آسیب‌ها، آموزش خانواده‌ها برای 10 موضوعی است که فراوانی بیشتری دارد، مدنظر است و مکانیزم ما برای آموزش از طریق تلویزیون تعاملی است که با آزادی بیشتری محتوا را ارائه می‌کنیم و بر روی آموزش دختران, مدیران و معلمان متمرکز شده‌ایم و از دو ماه آینده کار ما آغاز خواهد شد البته در حوزه آموزش خانواده, آموزش‌ها اجباری است. برنامه دیگر رصد و کنترل آسیب‌های اجتماعی است تا افراد درگیر به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند و امروز جلسه‌ای در نزد رهبر انقلاب خاص آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و با حمایت مقامات ارشد کشور امیدواریم به صورت نظام‌مند آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کنیم.

وی با تاکید براینکه استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی کاملا اختیاری است و اجبار دانش‌آموزان در این رابطه تخلف است, اظهار کرد: فراوانی این موضوع اندک است اما حتی یک مورد آن در شأن آموزش و پرورش نیست.

740 هزار دانش‌آموز به مدرسه نمی‌روند

بطحایی درباره ترک تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم عنوان کرد: تلاش‌های اخیر این آمارها را کاهش داده است و بخشی از آن به دلیل اطلاع رسانی و افزایش سطح فرهنگ مردم است و در مناطق محروم و استان سیستان و بلوچستان با افرادی مواجه هستیم که به مدرسه مراجعه نمی‌کنند و ترک تحصیل می‌کنند البته 97 درصد دانش‌آموزان به کلاس اول وارد می‌شوند اما بعضا به دلیل انگیزه‌های اقتصادی و اشتغال درس را رها می‌کنند و در دوره متوسطه دوم 340 هزار نفر بازمانده از تحصیل و متوسطه اول 200 هزار و ابتدایی 200 هزار بازمانده از تحصیل داریم.

وی درخصوص انتخاب زنان در رده‌های مدیریتی، عنوان کرد: در آموزش و پرورش 60 درصد نیروهای انسانی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که باید 20 درصد مدیریت‌ها در اختیار زنان باشد و کادرسازی برای استفاده‌ها از زنان و نیروهای جوان در مدیریت‌ها انجام شود.

در مقابل افکار عمومی پاسخ قانع کننده ای برای تنبیه بدنی ندارم

وزیر آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی در مدارس با اشاره به اینکه صدور بخشنامه کفایت نمی‌کند, گفت: شرایط مدرسه را باید تلطیف کنیم و این تنبیه‌ها به خاطر بی‌انضباطی در مدرسه صورت می‌گیرد که باید آن را برطرف کنیم و در سوی دیگر باید نظارت‌ها افزایش یابد و بنده در مقابل افکار عمومی پاسخ قانع کننده‌ای برای تنبیه بدنی ندارم و لطمه ای که تنبیه بدنی به روح و روان دانش‌آموز وارد می‌کند هیچگاه فراموش نخواهد شد و مدیران مدارس مسئول مستقیم مراقبت از این موضوع هستند و معلمی که به تناوب این اقدام را انجام داده و به حیثیت آموزش و پرورش لطمه می‌زند باید مورد برخورد قرار بگیرد.

بطحایی عنوان کرد: متاسفانه در مواردی نیز به دلیل ناهنجاری رفتاری برخی دانش‌آموزان تعرض به معلم گزارش شده است و در این موارد نیز باید برخورد جدی شود و معلمی که در شرایط سخت مشغول به کار است اگر از سوی دانش آموز و والدین مورد تعرض قرار بگیرد وارد عمل خواهیم شد.

وی ادامه داد: در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش تحقیق و تفحص آماده است و ابعاد مختلف صندوق و بانک واکاوی شده است که امیدوارم درباره تمام دوره‌ها باشد و بانک فرهنگیان در حد یک پیشنهاد است تا به بانک عامل فرهنگیان تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح خرید خدمات آموزشی بیان کرد: این طرح باعث افرایش جذب بازمانده از تحصیل‌ها شده و در مواقعی به دلیل ایجاد فضای رقابت کیفیت آموزش را بالا برده است اما اشکال این است فاصله پرداخت‌ها باعث شده هزینه سربار ما بالا برود و پولی که برای پرداخت حق‌التدریس معلمان پرداخت می‌کردیم 600 تا 700 هزارتومان به معلم می‌رسید و با طرح جدید با حذف واسطه‌ها میزان حق التدریسی که به دست معلمان می‌رسد افزایش می‌یابد برخی از معلمان هنوز از عید حقوق نگرفته‌اند و از هفته آینده با اعتبار تامین شده از خجالت آنها درخواهیم آمد.

بطحایی با اشاره به اینکه چالش نیروی انسانی در آینده نگران کننده نیست, خاطرنشان کرد: برنامه جامع نیروی انسانی تا دو هفته آینده تهیه می‌شود و در این برنامه یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت و پتانسیل نیروی انسانی سایر دانشگاه‌هاست و چالش نیروی انسانی باعث می‌شود با استفاده از فرصت پیش آمده در بحث نیروی انسانی به ساماندهی نیروهای مازاد بپردازیم اما باید توجه داشت مهمترین مجرای تامین نیرو دانشگاه فرهنگیان است.

وی درباره کارگروه اهل سنت بیان کرد: آسیب‌شناسی لازم در این رابطه انجام شده است و به دنبال این هستیم موانع در کتاب‌های درسی اهل سنت یا مواردی که در کتاب‌های درسی عمومی وجود دارد اما به اعتقادات آنها طعنه می‌زند بررسی شود و معلمان این مدارس آموزش‌های خاص را ببینند تا شرایط تحصیل یرای این دانش‌آموزان را آرامتر کنیم و مواردی که موجب تبعیض می‌شود را برطرف کنیم.
706

کد خبر: 870950

وب گردی

وب گردی