محدود کردن رسانه به روزنامه صحیح نیست/وابستگی رسانه به دولت از پویایی کار خبرنگاری می‌کاهد

نویسنده و استاد ارتباطات، گفت: لایحه جامع نظام رسانه ای دارای نگاه دولتی است و باعث خدشه دار شدن استقلال حرفه روزنامه نگاری می شود.

محمود اسعدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره لایحه «نظام جامع رسانه‌ای» بیان کرد: این لایحه چارچوب مشخصی را در روزنامه نگاری تبیین می کند و مبحث جرم زدایی را مورد تاکید قرار می دهد بنابراین با تایید این لایحه به مشکلات مربوط به رسانه ها بدون مساعدت دادگاه حل اختلاف رسیدگی می شود.

وی درباره ایراداتی که به این لایحه وارد است، گفت: لایحه جامع نظام رسانه ای معطوف به روزنامه نگاری است در حالی که سازمان رسانه ای شامل شبکه های اجتماعی، تلویزیون، کتاب و... است؛ بنابراین بهتر است این عنوان به نظام روزنامه نگاری تغییر پیدا کند.

این نویسنده و استاد ارتباطات اظهار کرد: در دنیای امروز، اینترنت پیچیده ترین رسانه جهان است و در کنار آن سینما، کتاب، تئاتر و .. نیز جزو رسانه محسوب می شوند و محدود کردن رسانه به روزنامه صحیح نیست.

اسعدی گفت: نگاه دولتی به این مبحث به نوعی نقض غرض است. به طور مثال در سایر سازمان ها مانند نظام پزشکی طیف های مستقل و غیر دولتی به منظور حمایت از حرفه مورد نظر توسط اعضا تشکیل می شود در حالی لایحه جامع نظام رسانه ای دارای نگاه دولتی است و باعث می شود استقلال حرفه روزنامه نگاری خدشه دار شود.

وی اظهار کرد: سازمان رسانه ای مستلزم بهره وری از نیروهای سازمانی با استفاده از دانش مدیریت رسانه است. این دانش در دانشگاه های معتبر کشور تدریس می شود و هدفش تربیت مدیر و کارگزار رسانه است ولی در این لایحه توجهی به این رشته مهم و تاثیرگذار رسانه نشده است.

اسعدی گفت: شرایط رسانه ها با توجه به تحولات عظیم تکنولوژی در حال تغییر است و به نوعی ائتلاف رسانه ای در حال شکل گیری است و مدیران رسانه به وسیله ظرفیت های جدید با توجه به محتوا و فضای موجود بتوانند در تاثیرگذاری مخاطب بهتر عمل کنند.

این محقق و استاد دانشگاه اظهار کرد: همه چیز در این دنیا با واسطه درک می شود و واسطه همان رسانه است. در این لایحه، رسانه در ارتباط با افرادی که از مجاری حقیقی و حقوقی دارای مجوز در آن فعالیت می کنند، تعریف شده است در حالی که رسانه مفهوم گسترده ای از این تعریف دارد.

وی افزود: در حال حاضر رسانه های بسیاری مانند شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها فعالیت دارند و چالش اصلی چگونگی مدیریت و بهره برداری از این شبکه هاست.

این نویسنده و استاد ارتباطات با بیان اینکه سیطره کمیت بر بندهای این لایحه به چشم می خورد، گفت: در لایحه جامع نظام رسانه ای کسی روزنامه نگار حرفه ای قلمداد می شود که چندین سال سابقه کار خبری داشته باشد در حالی که در حال حاضر، زمان فعالیت روزنامه نگاری اهمیتی ندارد و استفاده از شیوه ها و روش های نوین روزنامه نگاری یک خبرنگار دارای اهمیت است.

وی گفت: در مباحث حرفه ای مانند اعطای کارت روزنامه نگاری و پشتیبانی از فعالان رسانه باعث وابستگی رسانه به دولت می شود؛ بنابراین از پویایی کار خبرنگاری می کاهد.

اسعدی با اشاره به اینکه امروز تعداد اندکی روزنامه نگار حرفه ای در عرصه رسانه فعالیت دارند، گفت: این مسئله به دلیل ناهماهنگی آموزش، تحقیق و پژوهش است و امر آموزش روزنامه نگاری در دانشگاه ها و رسانه ها به صورت جداگانه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: تعاملی بین اهالی رسانه و دانشگاه ها وجود ندارد و بهتر است در زمینه روزنامه نگاری، ارتباط منسجمی بین اساتید علوم انسانی با اهالی رسانه صورت گیرد تا امکان تحول در روزنامه ها ایجاد شود.

502

کد خبر: 870961

وب گردی

وب گردی