قضاوت عجولانه درباره مسکن های مهر مناطق زلزله زده/ همه ی واحدها تحت نظارت سازمان نظام مهندسی نبودند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، گفت: مسکن مهر متاسفانه به طیف وسیعی از ادارات، سازمان ها و پیمانکاران واگذار شد که هر کدام از آن ها به صورت جداگانه اقدام به ساخت و ساز کردند و نمی توان اکنون مقصر اصلی در این اتفاق را مشخص کرد.

فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به تخریب واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله زده گفت: در ابتدا باید گفت، برخی از ساختمان های مسکن مهر که در گذشته در این مناطق ساخته شدند تحت نظارت سازمان نظام مهندسی قرار نگرفته بودند.


او افزود: به طور اساسی مسکن مهر به عنوان مسکنی تلقی می شد که قیمت تمام شده آن مشخص و به طور متوسط با متری 300 هزار تومان به متقاضیان عرضه شد.


رجبی در ادامه اظهار داشت: به طور طبیعی مسئولان در زمان ساخت این ساختمان ها دنبال مشخصات حداقلی بودند، با توجه به بالا بودن میزان ریشتر زلزله عکس های منتشر شده از این منطقه، حاکی از حفظ و عدم خسارت عناصر اصلی این ساختمان ها مانند ستون و تیر است.


رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قضاوت درخصوص مسکن های مهر در این مناطق زود است و این قضاوت ها عجولانه خواهد بود، گفت: تصمیم گیری قطعی راجع به این مسئله نیازمند گزارش های میدانی است که اکنون سازمان نظام مهندسی در حال پیگیری و ارائه آمار دقیق است.


او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه برخی عدم کیفیت مسکن مهر در این مناطق را ناشی از وجود امضافروشی در سازمان نظام مهندسی می دانند، گفت: این امر نیازمند بررسی هایی است که اکنون در حال انجام است، ساخت مسکن مهر در اکثر استان های کشور که شروع شد، به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده نشد؛ بنابراین مسئله امضافروشی در این زمینه مصداق ندارد، بلکه ساختمان ها با نظارت وزارت راه و شهرسازی ساخته شدند و اگر مهندسی هم در ساخت این مسکن ها مشارکت داشته توسط وزارت راه و شهرسازی مورد گزینش قرار گرفته است و در انتها باید موقعیت اجرایی آن بررسی شود.


رجبی با اشاره به خبرهای منتشر شده درخصوص معرفی سازندگان متخلف مسکن‌های مهر حادثه دیده به مراجع قضایی، گفت: در ابتدا باید دید که چه مشخصاتی برای ساخت این ساختمان ها به سازمان ابلاغ شده است، زمانی که گفته می شود قیمت تمام شده متری 300 هزار تومان است، به طور قطع در کیفیت مصالح و مشخصات فنی به حداقل هایی بسنده می شود.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: مسکن مهر متاسفانه به طیف وسیعی از ادارات، سازمان ها و پیمانکاران واگذار شد که هر کدام از آن ها به صورت جداگانه اقدام به ساخت و ساز کردند و نمی توان اکنون مقصر اصلی در این اتفاق را مشخص کرد.

401

کد خبر: 871015

وب گردی

وب گردی