محمودی شاه‌نشین: اسکان موقت در روستاهای کرمانشاه با مشکل روبرو است

عضو کمیته نظارتی اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل حادثه زلزله استان کرمانشاه تاکید کرد: در موضوع اسکان موقت مردم استان و روستاهای کرمانشاه با مشکل روبرو هستند که امیدواریم بزودی مرحله اسکان خانواده های زلزله زده فراهم شود.

محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیته نظارتی اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل حادثه زلزله استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، ضمن تسلیت به بازماندگان این واقعه غم انگیز و در تشریح فعالیت های امدادی برای زلزله زدگان و عملیات کمکرسانی، آواربرداری و نجات حادثه دیدگان رانش زمین در غرب کشور گفت: بعد از این حادثه سنگین، نیروهای عملیاتی و امدادی مشغول خدمات رسانی و سازماندهی در قالب تیم های مختلف اعم از نیروهای نظامی وانتظامی، سپاه پاسداران ، هلال احمر، اورژانس، بسیج مردمی و کادر درمانی بیمارستان‌ها هستند تا بتوانند وضعیت موجود در منطقه را در کوتاهترین زمان کنترل کنند.

وی به سفر رییس جمهوری به مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: دولت و شخص رییس جمهور از روز گذشته وارد استان کرمانشاه شدند تا از نزدیک شاهد روند امداد و نجات و فعالیت های امدادی برای آسیب دیدگان این اتفاق باشند ضمن اینکه بنا به صحبت های آقای روحانی دولت با تمام توان و از تمام ظرفیت های خود در خصوص اسکان و یاری به زلزله زدگان را به کار گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان کمیسیون های مختلف به جهت رصد امکانات و نحوه امداد رسانی و ارائه گزارش از ابعاد مختلف حادثه و طریقه عملکرد دستگاههای ذیربط به محل اعزام شدند ضمن آنکه با توجه به وسعت مناطق حادثه دیده امیدواریم تا گزارش نهایی این اتفاق را به وکلای ملت اعلام کنیم.

نماینده مردم ملارد، شهریار و قدس در مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکانات اولیه اسکان حاددثه دیدگان به طور کلی فراهم شده یا خیر اعلام کرد: خوشبختانه هر جایی که لازم بوده چادرهای موقت اسکان را برپا کنند این اتفاق افتاده اما با توجه به وسعت منطقه همچنان در موضوع اسکان موقت مردم استان و روستاهای کرمانشاه با مشکل روبرو هستند که امیدواریم بزودی مرحله اسکان خانواده های زلزله زده فراهم شود.

وی در ادامه از روند راه اندازی و ارائه زیر ساخت های خدماتی اعم از گاز، برق و آب عنوان کرد: بنا به مصوبه ای که از سوی ستاد بحران وزارت کشور عنوان شده سعی شده تا مراکز عمومی و معابر،مراکز خدمات رسانی آسیب دیده به سرعت ترمیم و برق را به سرعت داخل مدارها جاری کنند ضمن آنکه مقرر شده تا خانه‌هایی از آسیب کمتری برخوردار بودند و تا هم اکنون برق نداشتند از روز گذشته برق آنها وصل شد ضمن آنکه مبحث آب رسانی و توضیع آب شرب نیز در چند قسمت مختلف در حال انجام است و در قسمت های دیگر توزیع آب معدنی در منطقه صورت گرفته است.

محمودی شاه‌نشین در پاسخ به این سوال که طبق پیش بینی سازمان هواشناسی هفته آینده مناطق زلزله زده از برودت هوا و بارش باران برخوردار است ،آیا در جلسات و گزارش ها مبحث اسکان دائم و وسایل گرمایشی مطرح شده است گفت: طبق هماهنگی های بعمل آمده استقرار چادرها به نحوی است که نزدیکترین مکان به محل زندگی آسیب دیدگان زلزله است و بخشی از امکاناتی که در منزل خود داشتند را به چادرها انتقال دهند و بخش هایی هم که حسب آسیب دیدگی دسترسی ناممکن است نیازمند توزیع اقلام مورد نیاز گرمایشی است.

وی ادامه داد: البته طبیعی است در نقاط حادثه دیده کم و کسری‌هایی هم وجود دارد که با همین بازدیدها و تیم‌ها گزارش های میدانی تهیه خواهد شد تا بتوانیم طبق این گزارشات ضعف های موجود را به سرعت و با دقت بالاتری برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه قرار بود بخشی از گزارش بازدید خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام می کنیم افزود: طی چندین ساعت ما نسبتا از بیشتر مناطق به خصوص شهرستان سرپل ذهاب و کرمانشاه بازدید کردیم و بخشی از آنها در طی چند ساعت آینده صورت خواهد گرفت و تلاش داریم تا امشب گزارش نهایی بازدید را کامل کرده و به نمایندگان ملت اعلام کنیم.

عضو کمیته نظارتی اعزامی مجلس به محل حادثه زلزله استان کرمانشاه در خصوص آمار کشته شدگان و مجروحین حادثه عنوان کرد: مقرر شده به خاطر اینکه چند گانگی ایجاد نشود مقرر شده تا خود ستاد مرکزی در استانداری و هلال احمر آمار دقیق کشته‌ها را بدهد، توصیه کردند تا بدون فرآیند ثبت کفن و دفن متوفیان در روستاها اقدام نشود و همه آمارها ثبت و پس از آن اقدام به کفن و دفن شود.

وی اضافه کرد: تاکنون شهرهایی که امکان تفحص داشت جست‌وجو شده است، اما در روستاهای دورافتاده و مناطق عشایر نشین همچنان عملیات تفحص لازم است.

محمودی شاه‌نشین با اشاره به اینکه متاسفانه در ساختار های نظارتی نقاط ضعف های بسیاری وجود دارد با انتقاد از این امر گفت:چرا نباید نظارتها به گونه ای باشد که بیمارستانی که بتازگی افتتاح شده تخریب شود و یا پروژه های مسکن مهری که عمری کم دارند به این شدت ویران شود.

وی اضافه کرد: نگاه مسئولین به این موضوعات امری بسیار ضروری است ضمن آنکه دستگاه‌های دیگر مانند دولت و مجلس باید با جدیت نظارت کنند و کارهایی که دولت از جمله شرکت های مجری و پیمانکاران انجام می‌دهند نظارت بیشتری داشته باشند ضمن آنکه با تدبیر ویژه تری باید چهارچوب سازمان نظام مهندسی کشور مورد بازنگری قرار داده شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه منطقه غرب کشور به خصوص کرمانشاه جزو مناطق سردی است و روند دما در مناطق زلزله زده رو به کاهش است عنوان کرد: در اغلب بازدیدهایی که از مناطق صورت دادیم اغلب درخواست ها با محوریت سیستم های گرمایشی عنوان می شد و در واقع بخش‌های توزیع نفت، چراغ‌های نفتی برای هم گرمایی و پخت و پز، در بین مردم زلزله زده توزیع شود چرا که با توجه به شدت برودت و عدم وسایل گرمایشی امکان زندگی در چادرهای موقت وجود ندارد.

301

کد خبر: 871062

وب گردی

وب گردی