زلزله غرب ایران؛ مرگ‌بارترین زلزله سال ۲۰۱۷

هر سال صفحه‌ عربی به اندازه‌ای کمتر از ۲.۵ سانتی‌متر به سمت شمال شرقی صفحه اوراسیا حرکت می‌کند و این یک منطقه‌ فرورانشی در غرب ایران ایجاد می‌کند. شاید این تخریب به نظر خیلی آهسته بیاید اما آنقدر سرعت دارد تا کوه‌های زاگرس را حرکت دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ مرگبارترین زلزله سال ۲۰۱۷، دو روز پیش مرز ایران و عراق را لرزاند و منجر به مرگ بیش از ۴۰۰ نفر شد، عکس‌های بسیار غم‌انگیزی از این فاجعه منتشر می‌شود؛ عکس‌هایی که عملیات جستجو و نجات افراد را نجات می‌دهد.

این زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۲ کیلومتر عمق داشت و مرکز آن هم در غرب ایران و جنوب حلبچه بود، نیویورک تایمز گزارش داده که اکثر کشته شدگان این زلزله از شهر سر پل ذهاب هستند، شهری در غرب استان کرمانشاه. مسئولان عراقی هم خبر داده‌اند که حداقل ۷ نفر از کردستان عراق در این حادثه کشته شده‌اند، وزارت بهداشت عراق گفته است که ۵۲۵ عراقی هم زخمی شده‌اند.

هر دو کشور در حال در حال ارزیابی خسارت‌های این زلزله هستند ولی هم‌اکنون هم این زلزله یک رکورد سالانه ترسناک را ثبت کرده است، تعداد کشته‌های این زلزله از کشته‌های زلزله‌های مکزیکو سیتی در سپتامبر امسال بیشتر است و این زلزله ایران-عراق مرگبارترین زلزه سال ۲۰۱۷ است.

با توجه به مکان این زلزله احتمال دارد که این زلزله از فشار ناشی برخورد دو صفحه زمین به وجود آمده باشد؛ صفحه عربی که مربوط به عراق، سوریه، اردن است و صفحه اوراسیا که مربوط به ایران است.

هر سال صفحه‌ی عربی به اندازه‌ای کمتر از ۲.۵ سانتی‌متر به سمت شمال شرقی صفحه اوراسیا حرکت می‌کند و این یک منطقه‌ی فرورانشی در غرب ایران ایجاد می‌کند. شاید این تخریب به نظر خیلی آهسته بیاید اما آنقدر سرعت دارد تا کوه‌های زاگرس را حرکت دهد.

بر اساس اطلاعات سازمان زمین شناسی آمریکا در سال ۱۹۴۵ زلزله‌ای ۸ ریشتری شد که منجر به ایجاد سونامی در دریای عرب و مرگ ۴هزار نفر شد.

705

کد خبر: 871079

وب گردی

وب گردی