ویران شدن ۹۰ درصد خانه‌های ۴شهر کرمانشاه در زلزله/ به حساب‌های شخصی کمک نکنید

 آخرین خبرها درباره زلزله کرمانشاه، از ادامه روند امدادرسانی به مصدومان و آوارگان حکایت دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، سخنگوی سازمان مدیریت بحران، آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه را 7817 نفر اعلام کرد.

سعیدی آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه را 7817 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون 964 نفر بستری و 1341 نفر ترخیص، همچنین 4362 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

وی افزود: 207 نفر از مجروحان با بالگرد از دالاهو و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شدند. همچنین 231 نفر نیز به دلیل وخیم بودن اوضاع با سه فروند هواپیما به تهران منتقل شدند. 62 نفر نیز به بیمارستان بعثت همدان اعزام شدند.

وی با بیان اینکه ما به صورت قطعی اتمام عملیات امداد و نجات را اعلام نکرده‌ایم، گفت: الان در مرحله لکه گیری هستیم و شهرها و روستاها را دوباره برای اطمینان از اینکه کسی زیر آوار نمانده بررسی می‌کنیم. به دلیل ثابت ماندن آمار مجروحان احتمال می‌دهیم که مجروحی زیر آوار نمانده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: شماره کارت‌هایی که از طرف افراد عادی برای جمع‌آوری کمک اعلام می‌شود معتبر نیست و مردم می‌توانند از طریق شماره حساب جمعیت هلال احمر به شماره 99999 کمک‌های خود را واریز کنند.

توصیه‌های پلیس فتا درباره کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان

این توصیه در حالی است که معاون پلیس فتا هم درباره سودجویی کلاهبرداران هشدار داد و خطاب به شهروندان گفت: به کارت‌های شخصی اعلام شده پول واریز نکنید.

معاون پلیس فتا گفت: برای جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران و سودجویان از واریز وجه به کارت‌های شخصی برای کمک به زلزله‌زدگان خودداری کنید.

سرهنگ مصطفی نوروزی با اشاره به اینکه در راستای کمک به مردم زلزله‌زده عده‌ای فرصت‌طلب در شبکه‌های وب و اجتماعی به دنبال کلاهبرداری هستند، تاکید کرد: توصیه می‌کنم که هموطنان تنها از طریق روش‌هایی که از رسانه‌های معتبر اعلام می‌شود، کمک‌های خود را به دست مردم زلزله‌زده برسانند.

معاون پلیس فتا گفت: درخواست من از هموطنان این است که در صورت مشاهده هرگونه شماره حساب فردی و شخصی، پلیس فتا را در جریان بگذارند تا با هماهنگی مراجع قضایی این افراد تحت تعقیب قانونی قرار گیرند و اگر مبلغی به حساب آنها واریز شده، مبلغ پس گرفته شود و به دست مردم زلزله‌زده برسد.

نماینده پاوه:۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در ثلاث باباجانی، ازگله، جیگران و جوانرود تخریب شده‌اند

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر با اشاره به تخریب ۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در این منطقه در اثر زلزله یکشنبه شب غرب کشور گفت که عملیات آواربرداری در این منطقه همچنان ادامه دارد.

شهاب نادری به ایسنا گفت: متاسفانه ۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در ثلاث باباجانی، ازگله، جیگران و جوانرود تخریب شده و با توجه به شدت بالای تخریب‌ها امدادرسانی کافی نیست.

وی با اشاره به نیاز مردم این مناطق سردسیر به اقلام گرمایشی از جمله پتو و چادر افزود: هدف اصلی اسکان زلزله‌زدگان است اما متاسفانه جمعیت زلزله‌زدگان این مناطق بالا و وسایل امداد و نجات کم است. البته نیروهای امدادی، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی زحمات شبانه‌روزی خود را داشته‌اند اما همچنان کمک‌های مردمی بیشتر از کمک‌های امداد و نجات به منطقه می‌رسد.

این نماینده مجلس با انتقاد از بی‌توجهی رسانه‌ها به منطقه ثلاث باباجانی و ازگله گفت: در حالی که بیشترین تخریب‌ها در این منطقه صورت گرفته اما فضای رسانه‌ای به این منطقه معطوف نشده و کمک‌های مردمی به شهرستان‌های دیگر ارسال می‌شود.

نادری با بیان اینکه آمار دقیقی از کشته شدگان در این منطقه در دست نیست، گفت: عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد اما نیازمند کمک‌های بیشتری هستیم.

وی با اشاره به استقرار مجموعه پزشکی قانونی در این منطقه گفت که طبق گزارش این دستگاه دفن کشته شدگان بدون جواز صورت نگرفته است.

اعلام آمادگی خیران سلامت برای حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه

همچنین نشست اضطراری شورای مدیران حوزه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای برنامه‌ریزی و سامان‌دهی کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان مناطق غربی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، در آغاز این نشست محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت، گزارش ابعاد حادثه و ضرورت اقدامات و اولویت‌ها در راستای خدمات‌رسانی سلامت به زلزله‌زدگان، موانع و آسیب‌های موجود را مطرح کرد. همچنین مقرر شد خدماتی در حوزه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، علاوه بر استقرار نماینده مقیم در ستاد بحران وزارت بهداشت، در حداقل زمان ممکن صورت گیرد و گزارش آن‌ها در نشست اضطراری دوم -چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶- اعلام شود.

تسهیل عیادت از مصدومان و آسیب‌دیدگان از سوی مردم و خیران در بیمارستان‌های تهران و امکان اسکان همراهان ایشان در وضعیت مطلوب از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

در ادامه این جلسه یکی از خیران برای سرپرستی ۱۰۰ کودک یتیم و کانون هتلداران تهران برای اسکان همراهان در فضاهای تحت اختیار خود اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین مهیا کردن ملزومات و وسیله بازگشت آسیب‌دیدگان به شهر خود، تهیه بسته نیازهای اولیه و پوشاک مناسب برای تحویل به ایشان از طریق واحد مددکاری مراکز درمانی نیز در این جلسه مطرح و دستور لازم برای آن صادر شد.

رسیدگی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر هم‌چون کودکان، زنان و سالمندان و مسایل روانی زلزله‌زدگان از طریق هماهنگی با اداره سلامت روان، برنامه‌ریزی و تسهیل حضور سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط در منطقه و خدمت رسانی در این زمینه از جمله مسایل مورد تاکید اکثریت اعضا در این جلسه بود. علاوه بر آن اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت بهداشت نیز دستورالعملی برای سامان‌دهی حضور تشکل‌ها در مواقع مشابه آماده و مطرح می‌کند.

در ادامه این جلسه تصمیم گرفته شد فهرستی از مراکز بهداشتی و درمانی آسیب‌دیده یا ویران‌شده در مناطق زلزله‌زده به صورت فوری تهیه و از سوی خیران هر چه سریع‌تر ساخته و تجهیز شود. هم‌چنین دوباره فهرست نیازمندی‌های فوری از بخش‌های مربوطه دریافت و تهیه آن‌ها در دستور کار قرار گیرد. یکی از خیران نیز برای ساخت یکی از بیمارستان‌های منطقه اعلام آمادگی کرد. در پایان نیز مقرر شد طی بخشنامه‌ای اقدامات فوری معاونت اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و دستورالعمل خدمات معاونت اجتماعی در شرایط اضطرار و حوادث غیرمترقبه نیز تنظیم و ارسال شود.

وزارت بهداشت ازمتخلفان ساخت بیمارستان‌های آسیب دیده شکایت می‌کند

در عین حال، مدیرکل دفتر توسعه فیزیکی و عمرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که این وزارتخانه به عنوان بهره‌بردار بیمارستان‌های ساخته شده که در زلزله غرب کشورمان آسیب دیده‌اند، از مجریان و سازندگان آنها دعوی شکایت خواهد کرد.

امیر ساکی گفت: رخداد زلزله و آسیب‌های آن بسیار سخت و دردآور است و وقتی این درد سنگین‌تر می‌شود که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که باید کمک حال مردم زلزله‌زده باشند، هم دچار آسیب شوند.

وی افزود: متاسفانه وقتی خبر از تخریب دو بیمارستان در مناطق زلزله زده منتشر می شود، نگاه عمومی به سمت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی متوجه می‌شود، در صورتی که وزارت بهداشت هیچ نقشی در ساخت و ساز بیمارستان ها ندارد و فقط بهره‌بردار و البته شاکی از وضعیت پیش آمده است.

وی با تاکید بر اینکه باید دلایل این مشکل واکاوی شود، اظهار کرد: در رابطه با زلزله اخیر استان کرمانشاه، موضوع مهم این است که بیمارستان‌های سرپل ذهاب و توسعه ۱۲۷ تختی بیمارستان اسلام‌آباد، توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی وزارت راه وشهرسازی ساخته شده و وزارت بهداشت فقط به عنوان بهره بردار بیمارستان است و با توجه به آنکه مجری وپیمانکار و مشاور مسئولیت ساخت، کنترل و نظارت پروژه‌ها را بر عهده داشته‌اند، باید در خصوص مسائل به وجود آمده پاسخگو باشند.

به گفته مدیر کل دفتر توسعه فیزیکی و عمرانی وزارت بهداشت، ساخت هر دو بیمارستان در دو دوره بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده؛ بیمارستان اسلام آباد غرب مصوب سال ۸۵ بوده و در سال ۹۶ به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شده و ساخت بیمارستان سرپل ذهاب نیز در سال ۷۰ شروع شده و در سال ۸۷ پایان یافته که دوره طولانی ساخت بیمارستان‌ها به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم بر کیفیت بیمارستان‌ها نیز اثر گذاشته است.

ساکی تاکید کرد: با توجه به خسارات جانی و مالی به هموطنان عزیز و تخریب بیمارستان‌های ساخته شده توسط سازمان مجری وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت به عنوان شاکی، شکایت خود را به مراجع صالحه در مورد مجازات مجری، ناظر و پیمانکار و مشاور پروژه‌های فوق ارائه خواهد کرد.

وی افزود: اینگونه اهمال و قصور در به هدر دادن منابع عمومی دولت و خسارات وارده به مردم شریف، نمونه بارز خیانت در امانت بوده و وزارت بهداشت مصمم به پیگیری و برخورد مناسب وجدی با خاطیان ساخت بیمارستان اسلام آباد و سرپل ذهاب است و تا حصول نتیجه آن را پیگیری خواهد کرد و مردم شریف ایران را در جریان آن قرار خواهد داد.

ساکی در پایان تاکید کرد: تیمی از وزارت بهداشت به منظور بررسی میزان خسارات وارده و بازسازی بیمارستان‌های آسیب دیده در سریع‌ترین زمان ممکن به کرمانشاه اعزام شد.

قطع شدن دست، پا و انگشتان تعدادی از مصدومان زلزله

خبرگزاری میزان هم گزارش داد که معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: 300 مصدوم زلزله کرمانشاه برای اعمال جراحی به شهرهای تهران، البرز و همدان اعزام شدند و درصدی از این بیماران تحت اعمال پیوند دست، پا و انگشتان قرار گرفتند.

علی ماهر درمورد فعالیت‌های وزارت بهداشت به مردم زلزله زده کرمانشاه گفت: وزارت بهداشت در راستای ارائه خدمات درمانی به مردم زلزله زده مسئول است بنابر این در مناطق آسیب دیده کرمانشاه خدمات به خوبی ارائه می‌شود وتا بهبود شرایط این روند ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ مصدوم به شهر‌های تهران، البرز و همدان اعزام شده و شرایط برای اقامت همراهان آن‌ها نیز فراهم شده است. همچنین ارائه خدمات درمانی تا ترخیص کامل بیماران ادامه دارد و امکان رفت و آمد و تأمین نیاز‌های ضروری مانند لباس و امکانات اولیه برای این افراد در نظر گرفته شده است.

معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: درصد بالایی از بیماران اعزام شده به این سه شهر نیاز به اعمال جراحی بالاخص اعمال ارتوپدی داشته اند و ۲۰ درصد آن‌ها نیز در شرایط ویژه بستری شده اند درحال حاضر ۴۰۰ عمل اجراحی در بیمارستان‌های شهر کرمانشاه، همدان، تهران و البرز انجام شده است.

وی عنوان کرد: وضعیت درمانی زلزله زدگان کرمانشاه از حالت بحرانی خارج شده و وزارت بهداشت آمادگی لازم جهت مقابله با وقوع بحران‌های پیش بینی نشده در این مناطق را نیز دارد.

ماهر گفت: در حوادثی مانند زلزله معمولا درصدی ازمصدومین دچار قطع عضو‌های اندامی می‌شوند و در این شرایط بخشی از خدمات درمانی به پیوند اندام‌های محیطی اختصاص می‌یابد. در این بین تعدادی از مصدومین زلزله اخیر از ناحیه دست و پا تحت اعمال پیوند قرار گرفته اند.

معاون فنی وبرنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص بیمه مصدومان گفت: اسامی و کدملی مصدومان به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال شده و درصد بالایی از آن‌ها تحت پوشش طرح تحول سلامت قرارداشته و بیمه مربوطه در راستای درمان این افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهد در صورت عدم وجود بیمه در افراد مصدوم سیستم حمایتی وزارت بهداشت نسبت به رفع نیاز‌های درمانی افراد اقدام کرده و خدمات درمانی تا لحظه ترخیص کامل این افراد ادامه دارد.

وی افزود: ادامه درمان افراد آسیب دیده در چارچوب مدیریت بحران انجام شده و تا بهبودی کامل ادامه خواهد داشت. امکانات مربوط به اسکان موقت مصدومین زلزله کرمانشاه توسط سازمان هلال احمر و سازمان مدیریت بحران پوشش داده می‌شود.

700

کد خبر: 871199

وب گردی

وب گردی