ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین را رفع کردند و مقرر شد اقدامات بسیج در چارچوب تدابیر رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز، در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این طرح در خردادماه سال ۹۵ به تصویب مجلس رسیده بود و شورای نگهبان طی دو ایراد اعلام کرد کلیه بندهای ماده ۱ این طرح باید در چارچوب تدابیر فرماندهی مقام معظم کل قوا، سیاست های کلی نظام و مصوبات شورای عالی امنیت ملی صورت پذیرد والا مغایر اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی است.

کمیسیون بر نظر قبلی خود اصرار داشت و اصلاحات موردنظر شورای نگهبان را اعمال نکرده بود، اما نمایندگان در صحن علنی مجلس با اصرار کمیسیون بر نظر قبلی خود جهت ارائه این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت نکردند.

لاریجانی معتقد بود مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با نظر شورای نگهبان موافقت می کند و این اصرار تنها موجب خواهد شد دو سال اجرای این طرح به تعویق بیفتد.

در پایان نمایندگان اصلاحات موردنظر شورای نگهبان را در این طرح اعمال کردند. بر این اساس مقرر شد هدف از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین ایجاد توانایی های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی و سازماندهی آنان به منظور دفاع همه جانبه از کشور، نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش موثر و داوطلبانه در تمامی عرصه های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاست های کلی نظام و مصوبات شورای عالی امنیت ملی از طرق زیر است:

الف- آموزش نظامی آحاد مردم برای دفاع از کشور

ب- تعلیم و تربیت در زمینه های عقیدتی سیاسی

پ- جذب و سازماندهی اعضای بسیج

ت- تهیه و اجرای طرح های دفاعی، امنیتی و جهادی

ث- تعمیق و ترویج ارزش ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر تفکر بسیجی در جامعه

ج- کمک به کارآمدی نظام و سازندگی کشور و پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی

چ -کمک به توسعه و رشد علمی، فناوری، ابتکارات و اختراعات بسیجیان

ح- کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه

همچنین با اصلاح تبصره دیگری مصوب شد دولت می تواند به منظور ارتقای سهم و حضور نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور در جغرافیای هر شهرستان با حفظ مالکیت، اراضی مناسبی را برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش ها در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهد.

پیش از این مجلس دولت را موظف به این اقدام کرده بود که با رفع ایراد شورای نگهبان این واژه حذف شد.

302

کد خبر: 871282

وب گردی

وب گردی