سخنگوی وزارت امور خارجه: تسهیلات ویژه در بخش صدور روادید به هنرمندان افغانستان ارائه می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه بهرام قاسمی و رییس موسسه فرهنگی اکو محمد مهدی مظاهری ، سه شنبه 23 آبان ماه با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» دید کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه این بازدید در سخنانی با ذکر این نکته که این آثار واقعیتهای جامعه افغانستان و درونیات هنرمندان افغانستانی ساکن در گوشه و کنار دنیا را به خوبی در معرض دید هنردوستان قرار میدهند اظهار داشت: تصور نمیکردم این تعداد اثر با این همه تنوع و مفاهیم نو را در این نمایشگاه ببینم.

وی با تمجید از کیفیت و کمیت آثار به نمایش در آمده گفت : بازدید از نمایشگاه « نیمروز»، با توجه به شباهتهای فرهنگی میان دو ملت ایران و افغانستان، میتواند حاوی نکات آموزنده بسیاری برای علاقمندان به فرهنگ و هنر باشد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه تسهیلات ویژه به هنرمندان افغانستانی برای حضور در ایران به منظور تبادلات فرهنگی و هنری میان آنها و هنرمندان ایران و نیز برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری نیز گفت: سوال شما بسیار جالب بود و من را به این فکر انداخت تا ظرف چند روز آینده رایزنیهایی از سوی وزارت امور خارجه جهت تسهیل در صدور روادید هنرمندان و نخبگان افغانستان صورت گیرد.

وی ادامه داد : باید ارتباط هنرمندان افغانستانی با بخش های فرهنگی سفارت ایران در افغانستان بیشتر شود تا این عزیزان بدون آنکه نیاز به حضور در صف های طولانی نوبت دهی مراکز کنسولی باشند از طریق یک مسیر مشخص، مراتب حضورشان در ایران سریع تر فراهم شود چرا که معتقدیم وقت هنرمند بسیار ارزشمند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان صحبت هایش نیز گفت : از سویی دیگر می توان همچون کنگره های مختلفی که در کشور برگزار می شود از جمله کنگره های علمی پزشکی و ... تدابیری اندیشید تا برگزار کنندگان برنامه های بین المللی فرهنگی و هنری با ارائه لیست اسامی به وزارت امور خارجه زمینه حضور هنرمندان واصحاب فرهنگ و هنر خصوصا کشور افغانستان را در ایران تسریع بخشند.

تا کنون شخصیت های برجسته بسیاری از نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» بازدید کرده اند که از جمله آنها می توان به محمدجوادظریف(وزیرامورخارجه)،شهرام ناظری،علی مراد خانی(معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاداسلامی) ،مجید ملانوروزی (مدیر کل مرکز هنر های تجسمی) ، دکتر نصیراحمد نور (سفیر افغانستان در ایران)، دکتر محمد رضا مجیدی (دبیر کل مجمع مجالس آسیایی)و ... اشاره کرد.

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» تا پنج شنبه ٢5 آبان در گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران برپاست.

503

کد خبر: 871289

وب گردی

وب گردی