"قاتل خاموش" از راه می‌رسد/ کدام استان‌ها رکورددار حوادث هستند؟

متاسفانه هرساله بانادیده گرفتن هشدارهای ایمنی در فصول سرد سال، شاهد افزایش مرگ خاموش در کشور هستیم، پس بهتر است قبل از هرکاری ایمنی وسایل گرمایشی را در اولویت کار خودمان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هرساله با نزدیک شدن به فصول سرد سال باید اقداماتی در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی و نیز رعایت نکات کلیدی در بخش ایمنی وسایل گرمایشی صورت گیرد؛ چرا که هر ساله شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی یا به اصطلاح مرگ خاموش در کشور هستیم.

براساس این گزارش، با توجه به رشد فزاینده بهره مندی از گاز طبیعی در سطح کشور، حوادث ناشی از استفاده ناایمن گاز نیز قابل تأمل است، بنابراین اشاعه شیوه ها و استفاده ایمن و بهینه گاز، یکی از اساسی ترین ارکان فرهنگ سازی توسط نهادها و سازمان های مسئول به شمار می رود.

می‌توان گفت رشد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن بسیار هشدار دهنده است. مرگ خاموش در اثر استفاده نامناسب و ناقص سوختن بخاری های گازی، نفتی و دستگاه پکیج، زنگ خطری است تا در استفاده از وسایل گرمایشی با توجه به شروع فصل سرما توجه بیشتری داشته باشیم.

همچنین نباید از این موضوع غافل شد که هم‌اکنون در مناطق زلزله زده به دلیل نبودن سرپناه و وسایل گرمایشی، متاسفانه افراد برای گرم نگه داشتن خودشان از گاز پیک‌نیک استفاده می کنند و این عامل باعث انتشار گاز مونوکسید کربن و خفگی افراد می شود.

امکان مسمومیت با مونوکسیدکربن (گازگرفتگی) در چادرها وجود دارد؛ بنابراین از اجاق خوراک پزی، پیک نیک و ذغال در فضای کاملا بسته چادر استفاده نکنید.

باید این نکته را متذکر شد که سهم هر از یک وسایل گرمایشی در ایجاد مرگ خاموش بدین صورت است که با رعایت نکات ایمنی می توان سهم هر کدام را کاهش داده و از بروز آتش سوزی و مرگ و میر جلوگیری کرد. طبق گزارش بدست آمده از سوی شرکت ملی گاز ایران می توان سهم هریک را بدین شرح عنوان کرد: عدم نصب اصولی دودکش(17/65%)، فقدان دودکش در وسیله گازسوز (10/08%)، استفاده از دودکش های غیر استاندارد (9/52%)، نشتی به علت درز های ایجاد شده بین قطعات دودکش / وجود ترک ها در مسیرهای خروجی (9/24%)، نداشتن کلاهک H بر روی خروجی دودکش (6/44%) ، مسدود بودن مجاری دودکش (6/16%) ، سایر موارد مربوط به دودکش (3/92%) ، عبور دودکش از مسیرهای غیرمجاز (3/64%)، استفاده از بخاری نوع بدون دودکش در فضاهای محدود (2/80%)، استفاده از دودکش مشترک برای چند وسیله گازسوز (1/4%) ، ارتباط دودکش به هود آشپزخانه یا بالعکس (0/56%) .

گفتنی است توجه به نکات موثر در ‏پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن دارای اهمیت ویژه ای است و سالانه بخشی از مرگ و میرهای گزارش شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور به مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن نیز تعلق دارد.

در همین راستا محمدرضا یوسفی‌پور مدیرعامل HSEشرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ از افزایش میزان حوادث ناشی از انتشار مونوکسید کربن در سال 95 خبر داد و گفت: طبق آمار تفصیلی که از میزان حوادث سالانه بدست می آید، در سال 95 نسبت به سال 94 با رشد 0.8 درصدی تعداد حوادث مواجه بودیم اما در مجموع در سال 95 نسبت به سال 94 تعداد مرگ و میر ناشی از استشمام گاز مونوکسید کربن که با نام مرگ خاموش از آن یاد می شود، افزایشی 34 درصدی داشت.

یوسفی پور مجموع فوتی‌های ناشی از مرگ خاموش را 839 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 256 نفر ناشی از انتشار گاز سمی مونوکسیدکربن از وسایل گازسوزی بود که به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و بقیه ناشی از نشت مونوکسید کربن از دیگر وسایل حرارتی بوده است. همچنین فوتی ناشی از آتش‌سوزی 113 نفر بوده است.

او افزود: بیشترین سهم عوامل موثر در مرگ خاموش متعلق به دودکش ها با سهمی نزدیک به 71 درصد است، همچنین عدم تهویه مناسب حدود 9 درصد، نواقص وسایل گازسوز حدود 17 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز جهت گرم کردن حدود 3 درصد سهم دارند.

یوسفی‌پور تعداد کل حوادث مشترکین خانگی در سال 95 را 1942 مورد عنوان کرد و گفت: تعداد حوادث مونوکسید کربن343 و تعداد حوادث آتش‌سوزی در این سال 1599 مورد بوده است.

مدیرعامل HSEشرکت ملی گاز ایران به رتبه بندی استان‌ها براساس نسبت حوادث مشترکان گاز به میزان مصرف سالیانه خانگی در سال 95 اشاره کرد و افزود: استان‌های اردبیل، خراسان شمالی و سمنان به ترتیب بیشترین رتبه را به خود اختصاص دادند.

او در همین راستا توصیه‌های را برای مشترکان داشت که می‌توان به استفاده بهینه گاز و صرفه جویی مصرف، عدم دستکاری تاسیسات گازرسانی از قبیل رگلاتورها و کنتورها توسط مردم، عدم استفاده از شومینه به عنوان وسایل گرمایشی به دلیل مصرف انرژی بالا اشاره کرد و درکنار این عوامل با توجه به اینکه در حال حاضر از پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود از مسدود کرده دریچه‌های هوا جدا خودداری شود.

می توان گفت که متاسفانه هرساله بانادیده گرفتن هشدارهای ایمنی در فصول سرد سال شاهد افزایش مرگ خاموش در کشور هستیم بنابراین بهتر است قبل از هرکاری ایمنی وسایل گرمایشی را در اولویت کار خودمان قرار دهیم.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 871378

وب گردی

وب گردی