داوری 3400 اثر در دومین جشنواره نشریات دانشجویی

معمولا در دوران تحصیل که دانشجویان در دانشگاه مشغول به فراگیری تخصصی رشته‌های انتخاب‌شده هستند، جشنواره، مسابقات و المپیادهایی نیز برگزار می‌شود که جشنواره نشریات دانشجویی یکی از این برنامه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دومین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی آذر امسال به‌میزبانی واحد شهرقدس برگزار می‌شود. عباس آسمانی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با اشاره به آغاز داوری‌های دومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از چهارشنبه، 24 آبان‌ به «فرهیختگان» گفت: «داوری جشنواره سراسری نشریه‌های دانشجویی در هفته جاری انجام خواهد شد که نشریات ارسالی به دبیرخانه توسط هیات داوران در سه روز بررسی خواهند شد و آثار و نفرات برتر در اختتامیه اعلام و تقدیر خواهند شد.»

وی درخصوص میزبانی واحد شهر قدس عنوان کرد: «این جشنواره توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود که هر دوره یکی از واحدها، دبیرخانه و برگزارکننده آن خواهند شد.» همچنین به همین منظور جلسه هماهنگی عوامل اجرایی و روسای کمیته‌های اجرایی با حضور ولی‌الله ولی پورعزیزی، نماینده سازمان مرکزی، حمید کیهانی‌مهر، رئیس اداره نشریات سازمان مرکزی، دکتر مهدی فتح‌الله، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، دکتر ابراهیمی‌محمودآباد، دبیر جشنواره و دکتر رفیعی‌شمس‌آبادی، مدیر اجرایی دومین جشنواره سراسری نشریه‌های دانشجویی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برگزار شد.

آسمانی با تشریح هماهنگی‌های انجام‌شده در این جلسه خاطرنشان کرد: «به‌منظور تدوین نهایی برنامه‌های جشنواره دکتر مهدی فتح‌الله، رئیس جدید واحد شهر قدس به بررسی نیازمندی‌های جشنواره و مصوب کردن موارد ضروری دستورات لازم را صادر کرد و پیشنهاد دادند که برای آثار ارسالی به جشنواره شناسنامه تهیه شود. همچنین، ثبت آثار نیز صورت بپذیرد، تشریح وظایف کارگروه‌های تخصصی، پیش‌بینی کارگاه‌های تخصصی در زمان برپایی جشنواره و همکاری‌های لازم با هیات دوران از دیگر برنامه‌های مطرح‌شده در جلسه عوامل اجرایی و روسای کمیته‌ها بود. »

دومین جشنواره کشوری نشریات دانشجویی در سه بخش نشریات، آثار برتر و مقالات ویژه برگزار می‌شود که در بخش نشریات دینی و قرآنی، علوم پزشکی، علوم پایه، سیاسی، فنی و مهندسی، علوم انسانی، صنفی، فرهنگی و اجتماعی، خبری، طنز و کاریکاتور ورزشی، هنری و ادبی؛ در بخش آثار برتر سرمقاله و یادداشت، طراحی و صفحه‌آرایی، طراحی داخلی، گزارش، خبر، عکس، تیتر، مصاحبه، پوستر، کاریکاتور و همچنین، در بخش مقالات ویژه همبستگی دینی و حفظ وفاق ملی، قانون‌مداری و اخلاق‌حرفه‌ای، صلح و سلام و جهانی عاری از خشونت، اهمیت حفظ زبان فارسی، نقش فضای مجازی در حفظ و سطح ارتقای کیفی و... آثار به دبیرخانه ارسال شده‌اند.

ولی‌ا... ولی‌پورعزیزی، نماینده اداره‌کل امور فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی سازمان مرکزی در دومین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نحوه ارزیابی آثار ارسالی به «فرهیختگان» گفت: «از مهرماه سال گذشته دانشجویان آثار و مقالات خود را در بخش‌های مختلف جشنواره در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده بود، بارگذاری کردند و نمونه‌ها را به رابطان دانشجویی تحویل داده‌اند.»

وی ادامه داد: «در استان ارزیابی‌های اولیه توسط واحدها صورت گرفت و همکاران ما آنهایی را که با آیین‌نامه مغایرت نداشتند، از 20 شهریور به دبیرخانه دومین جشنواره در واحد شهرقدس ارسال کردند و درنهایت از 2444 عنوان در بخش آثار برتر، 756 عنوان مغایرت داشتند و در مجموع 1714 عنوان به داوری رسید. همچنین، در بخش مقالات ویژه 250 عنوان بود که 54 عنوان مغایرت آیین‌نامه‌ای داشت و در انتها 194 عنوان به داوری راه یافت، در بخش نشریات نیز 703 عنوان ارسال شده بود که از این میان 152 اثر مغایرت آیین‌نامه‌ای داشت و در مجموع 527 عنوان به داوری نهایی راه پیدا کرد. داوران نیز از 24 آبان‌ماه این آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و پس از داوری، امتیازات در سامانه درج خواهد شد تا برگزیدگان مشخص شوند.»

عزیزی با اشاره به ویژگی مهم این دوره جشنواره یادآور شد: «تمامی مراحل این جشنواره در قالب سامانه‌ای است، البته این آثار در دو بخش واحدی و کشوری داوری خواهند شد که 11 نفر از چهره‌های شاخص رسانه‌ای ازجمله محمدمهدی اسماعیلی، رضا واعظی، فریدالدین حدادعادل، عبدا... گنجی، عباس اسدی، امیرحسام اسحاقی، سعید صدرائیان، احمد نادری، رشید جعفرپور، مصطفی یوسفی و سیدمحسن میرحاجی به‌عنوان سرتیم داوری استفاده شده است.»

او در پایان گفت: «ما برای هر آثار دو داور در نظر گرفته‌ایم؛ یعنی هر کدام از آثار توسط دو تن از داوران ما ارزیابی می‌شوند و برگزیده نهایی باید میانگین نمرات را کسب کند که حداقل کسب امتیاز 50 بوده و حداکثر 100 است. علاوه‌ بر این، ما تندیس و لوح تقدیر داریم. همچنین، پس از آنکه داوری به پایان رسید و نتایج در سامانه مشخص شد، افراد شرکت‌کننده می‌توانند ظرف مدت یک‌هفته اعتراض خود را ثبت کنند و داور سوم باید در 48 ساعت آثار آنها را بررسی مجدد و نقایص را اعلام کند.»

منبع : فرهیختگان

کد خبر: 871399

وب گردی

وب گردی