اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ برای شراکت با ایران/ فناوری‌ها باید گسترش یابد

یک مقام صنفی از آمادگی شرکت‌های بزرگ دنیا برای تولید در ایران خبر داد و گفت: از آنجا که ترکیه ظرفیت کمی در حوزه باتری خودرو دارد، ایران در شراکت با خارجی‌ها می‌تواند بازار منطقه را تامین کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گویک نرسسیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، از مشارکت شرکتهای بزرگ خارجی برای شراکت با باتری‌سازان ایرانی خبرداد و گفت: علیرغم اینکه در حال حاضر حدود هفده میلیون خودرو در کشور وجود دارد، سالانه به ۱۲ میلیون باتری خودرو، به صورت کاملا بومی در کشور تولید می شود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری خودرو افزود: یکی از بزرگترین مشکلات صنف باتری سازان و فروشندگان باتری، تداخل صنفی است، به این معنا که باتری به عنوان کالایی تخصصی باید از سوی فردی متخصص نصب و تعویض شود، ولی متاسفانه در حال حاضر اغلب افرادی که در زمینه خودرو فعالیت می کنند و اطلاعات دقیقی در این حوزه ندارند اقدام به فروش و نصب باتری می کنند و از این رو مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده اند.

او از اشتیاق کشورهای بزرگ در زمینه تولید باتری خودرو برای همکاری مشترک با تولید کنندگان ایرانی خبر داد و تصریح کرد: بعد از اجرای برجام شرکت هایی از کره و ترکیه برای همکاری مشترک با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

نرسسیان با اشاره به اینکه به طور معمول میزان نیاز خودروهای داخلی به باتری قابل توجه است، اظهار داشت: از آنجایی که کشورهای منطقه به جز ترکیه ظرفیت چندانی در زمینه تولید باتری خودور ندارند و ایران پتانسیل های لازم برای تولید این محصول را دارد، می توانیم به یکی از بزرگترین تولید کننده گان باتری خودور در منطقه تبدیل شویم.

به گفته نرسیسیان، اگر فناوری روز دنیا در زمینه تولید باتری در کارخانه های کشور توسعه پیدا کند و به کاهش قیمت تمام شده منجر شود، ایران قادر است به تولید کننده نخست باتری خودرو تبدیل شود.

رییس اتحادیه ، مهمترین مانع در تولید باتری را کمبود مواد اولیه در داخل کشور عنوان و تصریح کرد: سرب مهمترین مواد اولیه مورد نیاز صنعت تولید باطری است که در حال حال حاضر بخش قابل توجهی از آن به خارج از کشور صادر می شود.

نرسیسان یکی دیگر از موانع تولید باتری در داخل را بالا بودن میزان بهره بانکی برای تولید دانست و گفت: در ایران بهره بانکی جهت تولید ۱۸ درصد است در حالی که این رقم به صورت معمول در دنیا ۲ تا ۳ درصد است.

به گفته او بالا بودن بهره بانکی سبب می شود که قیمت تمام شده برای تولیدکننده گان داخلی نیز گران تمام شود.

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵۰ واحد مجوزدار در زمینه باتری سازی و باتری فروشی در استان تهران فعالیت می کنند ، گفت: با وجود آنکه نزدیک به هزار واحد مجوزهای لازم در این زمینه را از اتحادیه اخذ کردند اما بیش از هزار واحد نیز در پایتخت بدون مجوز فعالیت می کنند.

نرسیسان در خاتمه با اشاره به ضرورت بالا بردن تخصص افراد شاغل در این صنف گفت: اتحادیه در نظر دارد افراد شاغل در این صنف را برای بالا بردن دانش تخصصی خود و دریافت گواهی نامه معتبر جهت انجام فعالیت های منسجم تر ترغیب کند.

او افزود: در این راستا در نظر داریم زمینه ای را برای آموزش افراد شاغل در این صنف فراهم کنیم چراکه صنف باتری سازان به آموزش های تخصصی در رسته های گوناگون به عنوان حرفه ای تخصصی نیازمند است.

این مقام صنفی بیان کرد: حتی باید جهت ارتقا دانش افراد فعال در این حرفه با دانشگاه های کشور نیز رایزنی شود تا امکان ادامه تحصیل آنها در مقاطع بالای علمی و دانشگاهی فراهم شود.

منبع: مهر

401

کد خبر: 871654

وب گردی

وب گردی