طرح جامع و تفضیلی کلانشهر کرج نیازمند بازنگری دقیقی است

شهردار کرج طرح جامع و طرح تفضیلی کلانشهر کرج را نیازمند بازنگری دقیق دانست و گفت: در کمیسیون های تخصصی پیرو مسائل یاد شده از پتانسیل و تخصص اعضای شورای اسلامی شهر کرج نیز بهره خواهیم گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، محمد نبیونی صبح چهارشنبه در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر کرج، با توجه به موضوع زلزله به عنوان حادثه ای طبیعی و با عنایت به اینکه بسیاری از شهرهای استان از این حیث آسیب پذیر هستند باید در این رابطه تمهیدات لازم را اتخاذ کرد، افزود: تشکیل کمیته های مرتبط برای پیشگیری از آسیب و خسارات احتمالی ناشی از بلایای طبیعی چون زلزله در شهرداری کرج الزامی است.

رحیم خستو عضو شورای شهر کرج با تاکید بر لزوم توجه به مقوله کتاب و کتابخانه ها در سطح کلانشهر کرج، افزود: متاسفانه کرج از حیث زیرساخت های فیزیکی در بخش کتاب و کتابخانه ها در شرایط خوبی به سر نمی برد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه نسبت به تخصص و مدیریت شهردار کرج هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی دو ماه اخیر لوایح به کارگیری نیرو در شهر با مسایلی رو به رو شده است، برخی افراد معرفی شده در شهرداری از تخصص خوبی برخوردار بوده اما برخی دیگر از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

خستو با بیان اینکه هر گونه تصمیم گیری و بکارگیری افراد توسط شهردار نباید از شورای شهر بیرون رفته و بدون نظر اعضا صورت گیرد چرا که ادامه این روند تصمیم گیری ها را مشکل تر خواهد ساخت، گفت: تدوام این روند بلای بزرگی را بر سر شورای شهر کرج خواهد آورد، تمام اعضای شورای شهر کرج منافع شهر و شهروندان را مد نظر قرار خواهند داد، بدون شک مهم ترین کار شورا نظارت است.

اصغر نصیری شهردار کرج نیز در ادامه با بیان اینکه حوادث طبیعی چون زلزله باید تدابیر از پیش تعیین شده از جمله در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی کاهش پیدا کند، اظهار کرد: روز گذشته نهاد برنامه ریزی و مطالعات شهر با حضور معاون وزیر در کرج شروع به کار کرده است، این امر شروع خوبی برای پرداختن به ایمن بخشی و استحکام بخشی ساختمان های شهری است.

وی طرح جامع و طرح تفضیلی کلانشهر کرج را نیازمند بازنگری دقیق دانست و گفت: در کمیسیون های تخصصی پیرو مسائل یاد شده از پتانسیل و تخصص اعضای شورای اسلامی شهر کرج نیز بهره خواهیم گرفت.

نصیری با اعلام اینکه افرادی که در مسایل اخیر مبنی بر انتصاب مدیران شهری وارد شده اند دغدغه مردم و شهر را ندارد، افزود: این افراد دغدغه مردم را نداشته و دلسوز شهر و شهروندان نیستند بلکه تنها منافع آنها به خطر افتاده است، این اشاخص بدون هیچ قید و بندی درصدد ایجاد نا امیدی در شهر هستند.

شهردار کرج با اعلام اینکه غیر از تعهدی که به شورای شهر کرج دارم و در جهت اجرایی شدن آن از توان صد درصدی بهره خواهم گرفت در مقابل مردم نیز پاسخگو خواهم بود، ادامه داد: خدمت به مردم در سرلوحه امورات بنده قرار دارد چرا که رضایت مردم و شهروندان در صدر اقدامات خواهد بود.

وی ایجاد نشاط شهری به موجب ایجاد فضایی همراه با آرامش و امنیت در جامعه را از جمله اقداماتی برشمرد که شهرداری کرج طی ماه های اخیر در دستور کار قرار داده و در این مسیر قدم های مستحکمی برداشته ایم، تصریح کرد: از عملکرد و سلامت کاری خود خاطر جمع هستم و با هیچ فردی زد و بند نکرده و دست این افراد را قطع خواهم کرد، عزت خود را تحت هیچ شرایطی زیر سوال نخواهم برد.

نصیری ادامه داد: قداست خاصی برای جایگاه خود قائل هستم که این قداست، عزت و شرافت را با هیچ چیزی معاوضه نخواهم کرد لذا هیچ نگرانی به سبب فضاسازی های ایجاد شده در شهر ندارم و به اقدامات خود در چارچوب قانون عمل خواهم کرد، این فضاسازی ها بنده را از مسیر دور نخواهد ساخت.

وی با تاکید بر اینکه تذکرات شورای شهر کرج را به جان می خرم لذا باید تمام حواس خود را در جهت کاهش خطا و اشتباهات سهوی پیش گرفت، افزود: وقتی وارد شهرداری شدم تنها یک مدیرکل را همراه خود آوردم که فکر می کنم این امر طبیعی و حق بنده و هر مدیری است.

شهردار کرج گفت: از دو مدیر ارشد که به خواست بنده به کرج آمدهاند یک نفر در کرج زندگی می کند و تنها قائم مقام بنده خارج از شهر کرج وارد این منطقه شده که از تخصص بالایی برخوردار است اما بدون شک اولویت با نیروهای داخلی شهرداری خواهد بود.

نصیری با بیان اینکه مبحثپسماند برای کرج به فاجعه ای بزرگ تبدیل شده است، تصریح کرد: ساماندهی این امر به نیروی متخصصی نیاز دارد که چنین فردی در حوزه کرج وجود ندارد و بسیاری از جلسات پیرامون این امر با سرمایه گذاران متقاضی با حضور بنده برگزار می شود.

در ادامه جلسه حسین محمدی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه میزان آمادگی شهرداری برای پیشگیری و مقابله با حوادثی نظیر زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: باید در نخستین فرصت ممکن مطالعات صورت گرفته در راستای پیشگیری و مدیریت حوادث نظیر زلزله به شورای شهر کرج ارائه شود.

عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج با اعلام اینکه تعدادی از مصدومان حادثه زلزله غرب کشور در بیمارستان های استان البرز بستری شدند اما برخی از مسئولان تنها به گرفتن عکسی همراه با این افراد بسنده کردند، خاطرنشان کرد: شب گذشته شهرداری در خصوص اسکان همراهان مصدومان اقدام کرد اما باید در رابطه با این قبیل از حوادث با برنامه ریزی دقیق تری به منظور پیشگیری و کاهش خسارات وارد عمل شد.

در ادامه جلسه شورای شهر کرج؛ لایحه بررسی تعیین و تکلیف اوراق مشارکت ۴۰۰ میلیارد تومانی برای انجام فاز یک خط دوم قطار شهری کرج با همراه داشتن برنامه جامع و عملیاتی توسط سازمان قطار شهری که جلسه گذشته از دستور خارج شده بود بار دیگر مطرح شد.

محمد نبیونی رئیس شورای شهر کرج در این باره اظهار کرد: شهردار کرج روند خلع یاد شرکت پیمانکا قطارشهری را روندی طولانی دانسته و بر این باور است این روند پروژه قطار شهری کرج با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

عباس زارع نیز در این خصوص و با اشاره به اینکه یکی از وعده های اصلی شورای شهر کرج به مردم پرداختن به سیستم حمل و نقل عمومی از جمله پروژه قطار شهری کرج است، گفت: شهرداری می تواند با یک تحلیل فنی و حقوقی تصمیم درستی در رابطه پروژه قطارشهری کرج اتخاذ کند.

فرج الله ایلیات عضو شورای شهر کرج در این باره با تاکید بر اینکه بایستی در خصوص ساماندهی و اجرایی کردن پروژه قطار شهری کرج به گونه ای عمل کرد که با روی کار آمدن شورای بعدی این پروژه همچنان اندر خم یک کوچه نباشد، گفت: مردم توقع دارند در این دوره از شورای شهر کرج قطار شهری کرج به حرکت در آید.

حسین محمدی با اعتراض نسبت به عملکرد شرکت پیمانکار قطار شهری کرج اظهار کرد: باید ارزیابی های لازم صورت گیرد و مشخص شود پیمانکار قطار شهری کرج در راستای عدم اجرایی شدن این پروژه تا چه میزان مقصر است.

وی بیان کرد: هیچ نقطه امیدی برای ادامه کار با شرکت پیمانکار قطارشهری کرج وجود ندارد مگر اینکه شهردار دلایل محکمی برای شورا در رابطه با ادامه همکاری با سابیر مطرح کند که قانع شویم ادامه همکاری با این پیمانکار به نفع پروژه است از طرفی باید به این امر اذعان داشت که پروژه قطار شهری کرج ده سال به طول انجامیده و همچنان ناتمام باقی مانده است.

محمدحسین خلیلی اردکانی با تشریح صحبت دیگر اعضای شورای شهر کرج در خصوص پروژه قطارشهری کرج، اظهار کرد: دغدغه اعضای شورا به حق است اما نباید یک جانبه در این بخش سخن گفت.

وی گفت: تصمیم برای انتخاب پیمانکار جدید ممکن است وقفه زیادی در پروژه ایجاد کند اما این رویه باید با بررسی و برنامه ریزی دقیق مورد توجه و پیگیری قرار گیرد؛ بدون شک تصویب انتشار اوراق مشارکت توسط اعضای شورای شهر در جهت بهبود شرایط کنونی پروژه قطار شهری خواهد بود.

سارا دشتگرد دیگر عضو شورای شهر کرج بیان کرد: مدت زمان ۷ ماهی که برای فروش اوراق مشارکت در نظر گرفته شده اجازه می دهد نسبت به بررسی خلع یاد و یا ابقای پیمانکار بررسی های لازم انجام شود.

احد رسولی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر کرج با بیان اینکه باید دید خلع ید شرکت پیمانکار قطار شهری کرج چه بازه زمانی را به خود اختصاص می دهد، گفت: به طور قطع این امر سبب خواهد شد با اگاهی بیشتری نسبت به موارد یاد شده تصمیم گیری صورت گیرد.

اصغر نصیری شهردار کرج نیز با بیان اینکه پروژه قطار شهری کلانشهر کرج از حساسیت ویژه ای برخوردار است، گفت: یک ماه گذشته ۴ جلسه مستمر کارشناسی شده در کارگاه مترو با پیمانکار این پروژه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بحث از ابتدا این بود که ایا شرکت پیمانکار قطار شهری کرج باید بماند یا برود، گفت: نهایت امر در جلسات مذکور تفاهم نامه پیشنهادی جمع بندی و خدمت اعضای شورای شهر کرج ارایه شده است.

شهردار کرج با اشاره به اینکه بررسی های در خصوص خلع ید پیمانکار به کمیسیون های تخصصی و مربوطه در شورا ارجاع داده که در صحن نیز مطرح خواهد شد، گفت: تصمیم نهایی باید در کمیسیون بررسی و اعلام شود اما باید به این امر اشاره کرد که تعهد پیمانکار تامین مجموع منابع مالی نبوده لذا باید منابع مالی برای اجرای پروژه تامین شود که انتشار اوراق مشارکت پشتوانه خوبی در این بخش خواهد بود.

نصیری با اشاره به اینکه فرایند بحث فاینانس پروژه قطار شهری کرج نیز در حال انجام است، اظهار کرد: ۱۸۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده و تعهد سفر ریاست جمهوری به استان البرز در رابطه با پروژه قطار شهری کرج باید هر چه سریع تر پیگیری شود که درصدد تحقق این امر هستیم.

محمدرضا رضاپور معاون مالی اقتصادی شهرداری کرج در این ارتباط گفت: در بحث فروش اوراق مشارکت مربوطه ۵۰ درصد بازپرداخت بر عهده دولت است و اگر در حال حاضر این اقدام عملیاتی نشود در واقع ۲۰۰ میلیارد تومانی که قرار است به عنوان تعهد دولت در فروش این اوراق انجام شود را از دست داده ایم.

گفتنی است، لایحه تعیین و تکلیف فروش اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری کرج بدون هیچ قیدی به تصویب اعضای شورای شهر کرج رسید.

901

کد خبر: 871658

وب گردی

وب گردی