مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور الگوی دانشگاه کارآفرین را تدوین کند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر ضرورت ایجاد دانشگاه های نسل سوم و کار آفرین گفت: این اقدام احتیاج به الگو و برنامه مشخص دارد که مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور می تواند با کار پژوهشی این الگو را تدوین کند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر برومند روز چهارشنبه، در آیین معارفه رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار داشت: وزارت علوم نیاز به مراکزی دارد که فارغ از نگاه روزمره و فرایندهای موجود اداری، تطابق عملکردها با اهداف و نیازها را مورد سنجش قراردهند که مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور باید عهده دار این نقش باشد.

وی با تاکید بر ایجاد دانشگاه های کار آفرین گفت: ضرورت ایجاد دانشگاه کار آفرین، غلبه پژوهش بر آموزش است که تدوین راهکارهای رسیدن به این هدف و تدوین الگوی استاندارد دانشگاه کار آفرین از ماموریت های جدید مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوراست.

دکتر برومند با اشاره به نقش مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در به روز رسانی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها افزود: این مرکز باید بتواند در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، سناریونویسی کند و نتایج برنامه های امروز آموزش عالی را پیش بینی کرده و در اختیار مسئولان قرار دهد.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، عملکرد وزارت علوم را رصد کند و مشخص کند که برای رسیدن به اهداف، در چه فرآیندهایی نیاز به بازنگری داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: پذیرش مسئولیت مدیریت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور توسط دکتر وحید احمدی و تجربیات اجرایی وی، این امکان را فراهم می کند که سیاست گذاری ها و برنامه ریزهای این مرکز قابلیت اجرایی بیشتری داشته باشد.

در ادامه این برنامه، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: این مرکز و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بازوهای پژوهشی وزارت علوم هستند و وزارت علوم می تواند ماموریت های پژوهشی مشخصی را در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزش عالی به این مراکز واگذار کند.

وحید احمدی افزود: وجود ۳۱ عضو هیات علمی و بیش از سه دهه تجربه، به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور این امکان را می دهد در زمینه موضوعات مهمی همچون اخلاق علم و فناوری، مالکیت فکری و دانشگاه نسل سوم و کار آفرین پژوهش کند و به مدیران وزارت علوم نظر مشورتی بدهد.

در ادامه این آیین، رئیس سابق مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان تاریخچه ای از روند شکل گیری و تغییرات این مرکز گفت: امروز مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با داشتن ۷ گروه پژوهشی، کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی است.

حمید کاظمی، ضمن اشاره به افزایش درآمدهای اختصاصی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از طریق قرارداد همکاری با نهادهای مختلف گفت: این مرکز از بازوهای اجرایی و فکری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری «عتف» است و توانسته در زمینه تدوین سیاست های علم و فناوری برنامه ششم توسعه، مجموعه پژوهشی منسجمی را به وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه تحویل دهد.

در پایان این آیین، حکم انتصاب دکتر وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و لوح قدردانی وزیر علوم از دکتر کاظمی رئیس سابق این مرکز، توسط دکتر برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دکتر شمس بخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی به آنان اعطا شد.

کد خبر: 871691

وب گردی

وب گردی