ساز و کار گسل‌های غرب کشور مشابه گسل شمال تهران است

رئیس سابق مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، گفت : ساز و کار زمین لرزه‌ای که در غرب کشور رخ داده، بسیار به گسل شمال تهران نزدیک است با این تفاوت که در غرب کشور، جمعیت به اندازه تهران فشرده نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، نصرالله کمالیان در خصوص وقوع زلزله در شهر تهران گفت: ساز و کار زمین لرزه‌ای که در غرب کشور رخ داده، بسیار به ساز و کار گسل شمال تهران نزدیک است و اثراتی که از زلزله در کرمانشاه مشاهده شده نیز در پایتخت دیده می‌شود، با این تفاوت که در غرب کشور، جمعیت به اندازه تهران فشرده نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: می توان مقدار تلفات زمین لرزه در تهران را پیش‌بینی کرد اما در صورت بروز حادثه برای مصدومان قریب به 2 میلیون کمبود جا خواهیم داشت.

رئیس سابق مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مشکل عمده را کمک رسانی عنوان کرد و افزود: امدادرسانی در تهران بسیار سخت است، در صورت وقوع زمین لرزه با مقیاس بالا، پایتخت به طور قطع قفل می شود و هیچ نوع رفت و آمدی در تهران امکان پذیر نخواهد بود.

کمالیان تصریح کرد: در ماجرایی مثل سقوط هواپیمای نظامی که چند سال گذشته رخ داده بود، از وردآورد کرج تا میدان امام حسین تهران قفل شده بود؛ که این مساله بسیار ساده بود، در نتیجه اگر اتفاقی رخ دهد به هیچ عنوان تردد شهروندان و خودروهای امدادی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران در این زمینه فعالیت می شود، گفت: اما این اقدامات کافی نیست و ارتباط آن‌ها باید با رسانه‌ها بیشتر شود، چراکه در بحث پیشگیری از بحران باید آموزش‌هایی داده شود و فقط نمی‌توان بعد از بحران را در نظر گرفت.

رئیس سابق مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید برای پایتخت برنامه ریزی کند، خاطر نشان کرد: کوچه‌های تهران تبدیل به پارکینگ شده است و باید برای اینها تدابیری اندیشیده شود. اگر این معضلات رفع شود، برخی از مشکلات تهران حل خواهد شد.

705

کد خبر: 871700

وب گردی

وب گردی