5 میلیون نفر در ایران دیابت دارند/4 میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا هستند

 معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 5 میلیون نفر در ایران دیابت دارند و حدود 4 میلیون نفر دیگر نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

به گزارش ایسکانیوز علیرضا مهدوی گفت: بیماری دیابت یک اپیدمی جهانی است که در ایران نیز شیوع بسیار بالایی دارد، حدود 10درصد افراد بالای 20 سال ایران به این بیماری مبتلا هستند و حدود 8 درصد دیگر افراد بالای 20 سال ایرانی نیز پره دیابت هستند یعنی در مرحله پیش دیابت و معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی گفت: افرادی که قند ناشتای آنها بین 100 تا 125 باشد پره دیابت محسوب می شوند و در مرحله پیش دیابت هستند و اگر هر چه زودتر اقداماتی برای پیشگیری انجام دهند به احتمال خیلی زیاد همه آنها به زودی به دیابت مبتلا می شوند.
معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: بیماری دیابت یکسری عوامل خطر مهم دارد که برای پیشگیری از بروز بیماری باید این عوامل را کنترل کرد، مهمترین آنها کاهش وزن، ورزش و تحرک بدنی، ترک سیگار و دخانیات و کاهش مصرف نمک، چربی و افزایش مصرف میوه و سبزی است.
وی گفت: کاهش حداقل هفت درصد از وزن بدن و تحرک و ورزش هفتگی به مدت حداقل 150 دقیقه در هفته در سه یا پنج نوبت به طور مداوم می تواند حداقل 11 سال زمان بروز دیابت را به تاخیر بندازد.
مهدوی ادامه داد: غیر از این اقدامات اصلاح تغذیه نیز نقش مهمی در کاهش خطر دیابت دارد،کاهش مصرف چربی و کربوهیدرات ها و مصرف حداقل 500 گرم سبزی و میوه های کم شیرین از جمله مهمترین اقدامات است.
وی گفت: شکی نیست که مصرف دخانیات یکی از مهمترین عوامل تشدید خطر بروز دیابت است و باید حتما ترک شود اما متاسفانه شاهد افزایش مصرف مواد دخانی در کشور هستیم، حدود 14 درصد جمعیت کشور دخانیات مصرف می کنند و در سال های اخیر روند مصرف سیگار و قلیان در بین زنان و دختران رو به افزایش است و قطعا این مسئله در آینده بر روند افزایش بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت تاثیر منفی خواهد داشت.
مهدوی افزود: بیش از 98 درصد ایرانیان حداقل یکی از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر مانند مصرف دخانیات، چاقی، فشار خون، کم تحرکی، تغذیه با مواد شور، شیرین و چرب را دارند بنابراین انتظار می رود در سال های آینده با افزایش انواع بیماری های غیر واگیر در کشور مواجه باشیم به خصوص اینکه پدیده سالمندی نیز در کشور رو به گسترش است.
معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: بیماری های غیر واگیر فقط به دیابت محدود نمی شود و همزمان با این بیماری شاهد افزایش سرطان، بیماری های قلبی- عروقی، سکته ها هستیم.

ایرنا

700

کد خبر: 871742

وب گردی

وب گردی