رتبه یک مازندران در داشتن کتابخانه های نیمه تمام

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از وجود 39 کتابخانه نیمه تمام در این استان خبر داد و گفت که مازندران از این لحاظ رتبه اول کشور را دارد.

به گزارش ایسکانیوز آرزو ولیپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که برای تکمیل این کتاخبانه به 280 میلیارد ریال اعتبار نیاز است .
وی گفت : در حال حاضر 115 کتابخانه با یک میلیون و 600 هزار جلد کتاب در شهرها و روستاهای مازندران فعال است.
ولیپور با اشاره به نیاز برخی شهرها همچون گلوگاه به بیش از یک کتابخانه ، افزود : امسال نسبت به سال گذشته اعتبارات بیشتری بویژه در سطح استانی به کتابخانه سازی در مازندران اختصاص یافته ، اما همچنان نیازمند کمک های دولت و خیرین هستیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اعضای کتابخانه های عمومی استان را هم بین 95 تا 110 هزار نفر در نوسان اعلام کرد .


** ذائقه مطالعه متون ادبی
وی با اعلام این که در حال حاضر به ازای هر 2 نفر مازندرانی یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد ، گفت : ذائقه مردم مازندران بر حسب علاقمندی های بررسی شده به کتب موجود بیشتر در حوزه ادبیات از جمله رمان و داستان و در مرحله بعد کتب مذهبی و دینی و کتاب های خارجی است.
ولیپور با اشاره به تلاش نهاد کتابخانه ها و اقدام جهت تامین تازه های نشر کشور ، افزود : بخش مرجع در کتابخانه های عمومی مازندران کامل است و مراجعان هر کتابی بخواهند و در کتابخانه موجود نباشد تقاضا می دهند تا تهیه شود.
وی میانگین عضویت مازندرانی ها را در کتابخانه های عمومی بالاتر از میانگین کشوری ارزیابی کرد و گفت که سیاست نهاد کتابخانه ها این است که هر عضو با هرذائقه ای دست خالی برنگردد و به همین دلیل نیز تازه های کتاب به کتابخانه ها ارسال می شوند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به طرح برخی شبهات در خصوص تعطیلی تعدادی کتابخانه در استان اظهار داشت : هیچ کتابخانه ای در هیچ نقطه ای از استان تعطیل نشده و تنها فعالیت دو کتابخانه در شرق و غرب استان به خاطر نداشتن برخی محوزها همچون مجوز عمرانی جهت امنیت تا دریافت مجوز متوقف شده است.
نرخ باسوادی در شهرهای استان مازندران 90 درصد و در روستا ها بیش از 80 درصد اعلام شده است.
20 تا 26 آبان ماه هفته کتابخوانی نام دارد. استان مازندران در این هفته علاوه بر فعالیت همراه با برنامه های فرهنگی ویژه و طرح های کتابخوانی ، شاهد برگزاری نمایشگاه های کتاب جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در 40 نقطه استان بود.

900

کد خبر: 871960

وب گردی

وب گردی