"اچ.اس.ای" چیست؟

از آنجا که اچ.اس.ای نقش مهمی در تمام بخش‌های صنعتی ایفا می‌کند، این امر مهم را می‌طلبد که با بحث و تبادل نظر، کارشناسان مختلفی در جهت ارائه فرآیندها و تعریف اهداف، لیست قوانین و جدول خطرات را شناسایی و پروژه و لیست جنبه‌های بارز زیست محیطی شناسایی شده را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ HSE از سه کلمه بهداشت (health) ،ایمنی (safety) ومحیط زیست (environment) تشکیل شده است. در دنیای امروز که یک دنیای رقابت است، باید نرخ سریع تحولات تکنولوژیک، تغییر در الگوهای مصرف و نیازهای بازار و بالا رفتن انتظارات جامعه و مسئولیت های اجتماعی سازمان ها در عرصه رقابت روز به روز تنگ تر شود و شرط بقاء درچنین محیطی برخورداری از مزیت های رقابتی درسازمان است.

برای تحقق اهداف سازمان درحوزه رقابت پذیری، پرداختن به موضوعات ایمنی ( Safety)، بهداشت (Health) ومحیط زیست (Environment) است.

می توان گفت فعالیت اچ.اس.ای در ایران همزمان با تدوین قانون کار آغاز و در سال ۱۳۳۷ منشور فعالیت‌های حوزه اچ.اس.ای با اصطلاحات و اعمال چند تغییر عمده نسبت به طرح‌های نخستین در قالب قانون(اساسنامه) تنظیم شد و به تایید مجلس رسید.

باید این نکته را متذکر شد که با پیشرفت علوم صنعتی و ورود ماشین آلات به زندگی مدرن بشری و سایه انداختن تجهیزات و دستگاه‌ها در فرآیندهای کاری و افزایش تعامل انسان‌ها با اجزای محیط های صنعتی، سازمان ها با چالش های جدید و مستمری در رابطه با موضوعات سلامت، ایمنی و بهداشت مواجه شدند. مدیریت اچ.اس.ای برای حل این چالش‌ها و خاتمه دادن به تمامی دغدغه های جهان صنعتی مطرح شد.

از آنجا که اچ.اس.ای نقش مهمی در تمام بخش‌های صنعتی ایفا می‌کند، این امر مهم را می‌طلبد که با بحث و تبادل نظر، کارشناسان مختلفی در جهت ارائه فرآیندها و تعریف اهداف، لیست قوانین و جدول خطرات را شناسایی و پروژه و لیست جنبه‌های بارز زیست محیطی شناسایی شده را بررسی کرد. بنابراین با تعریف یک برنامه کاری مشخص و پایش مداوم آن، این اطمینان حاصل می شود که اهداف تعیین شده محقق خواهند شد.

بدون شک پیش از ظهور و گسترش مهندسی اچ.اس.ای در ایران، مجموعه‌هایی مانند آتش‌نشانی، اورژانس و سایر نهادها نقش پررنگی در کنترل حوادث و بلایای طبیعی داشتند.

برای نمونه با نگاهی به تاریخچه سازمان‌های آتش نشانی کشور، متوجه می ‏شویم یکی از عوامل بسیار موثر در تأسیس این گونه سازمان‌ها در دنیا و به تبع آن در کشورمان، پیشرفت‌ تکنولوژی و صنعتی در قرن گذشته و مکانیزه شدن حیات بشر امروز است.

402

کد خبر: 872121

وب گردی

وب گردی