رئیس سازمان اوقاف:شفافیت خوبی در حوزه موقوفات و هزینه آنها حاصل شده است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه شفافیت خوبی در حوزه موقوفات و درآمد و هزینه آنها حاصل شده است، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، شاهد شفافیت مالی سازمان اوقاف در این سطح نبوده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف پیش از ظهرامروز در دیدار با آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند که باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت شود و سازمان اوقاف نیز تربیت یک میلیون حافظ را در سراسر کشور بر عهده گرفته است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۹۵ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حافظ قرآن از یک جزء تا حفظ کامل حتی بیش از تعهد این سازمان تربیت شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تاکنون ۸ هزار بقعه متبرکه در کشور شناسایی شده است گفت: پیش از این از حضور روحانیون در بقاع متبرکه غفلت شده بود ولی طی سال‌های اخیر در ۱۳۰۰ بقعه با حضور روحانیون، شاهد اقامه نماز جماعت هستیم.

وی ادامه داد: حضور روحانیون متخصص و متعهد در غرفه‌های مختلف مشاوره در قالب خیمه‌های معرفت، با استقبال گسترده مردمی روبرو شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه خانه عالم در کنار طرح های عمرانی اوقاف در بقاع متبرکه پیش بینی شده است اظهار کرد: سامان‌دهی امور مالی آستان مقدس امامزادگان، از دیگر اموری است که طی چند سال اخیر با جدیت دنبال شده و سامانه جامعی برای این منظور طراحی و پیاده شده است.

وی ادامه داد: موقوفاتی هستند که دارای منفعت هستند و بعضی موقوفات هم عوایدی ندارند، برای سامان‌دهی همه اینها، همه وقف‌نامه‌های موجود در سازمان در ۶ مرحله و با شهادت شرعی مدیران اوقاف، به ثبت رسیده‌اند و نیت‌های مد نظر واقفان به صورت امینانه اجرایی شده است.

محمدی با بیان اینکه ۸۰۷ مورد نیت در مورد موقوفات شناسایی شده است گفت: بر اساس آمار موجود، خلأ برخی نیت‌ها و مصرف موقوفات احصا شده که از آن جمله می‌توان به امور قرآنی، ازدواج و اشتغال اشاره کرد؛ احصاء و اسکن ۵۷۰ هزار وقف‌نامه برای رسیدگی به موقوفات، از دیگر اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه وقف برای تقویت رشد علمی و فناوری بیان کرد: این هم یکی از نیت‌هایی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه شفافیت خوبی در حوزه موقوفات و درآمد و هزینه آنها حاصل شده است افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون، شاهد شفافیت مالی سازمان اوقاف در این سطح نبوده‌ایم.

محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بعضی رقبه‌ها که مهجور مانده بودند شناسایی و جانمایی شدند و در سامانه به ثبت رسیده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پیگیری مقتدرانه حقوق موقوفات طی چند سال اخیر گفت: حتی املاک وقفی که در تصرف دستگاه‌های حکومتی و دولتی بوده نیز در این چارچوب بررسی و برای اخذ حقوق آنها اقدام شده است.

وی به روز رسانی نرخ اجاره املاک وقفی از نظر زمان و قیمت را از دیگر اقدامات سازمان اوقاف در دوره کنونی دانست و تصریح کرد: در این زمینه با بعضی وزارت‌خانه‌ها، سازمانها و ادارات نیز تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده و اقدامات خوبی در جریان است.

محمدی با بیان اینکه در برخی املاک مربوط به بقاع متبرکه نیز تصرفاتی صورت گرفته است گفت: سازمان اوقاف برای جلوگیری از این وضعیت هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به موقوفات حوزوی خاطرنشان کرد: جلسات گوناگونی میان حوزه‌های علمیه استان‌ها، شورای عالی حوزه‌های علمیه و ادارات کل اوقاف برگزار می‌شود و نظم و نظام خاصی در این زمینه به وجود آمده است.

500

کد خبر: 872143

وب گردی

وب گردی