پاکسازی ۸۰ درصد تجهیزات محوطه چاه ۱۴۷ رگ سفید

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پاکسازی ۸۰ درصد تجهیزات در محوطه چاه ۱۴۷ رگ سفید خبر داد و گفت: با پاکسازی ۲۰ درصد باقیمانده، شرایط برای عملیات Top Kill آماده می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، بیژن عالیپور ظهر امروز (جمعه، ۲۶ آبان ماه) از محوطه چاه ۱۴۷، استخر، لوکیشن‎های A و C و تجهیزات استینگر و اتی‎واگن‎ها بازدید و در گفت‎وگو با عوامل اجرایی، موارد لازم را یادآوری کرد.

او در این بازدید گفت: عملیات استقرار دکل ۹۳ فتح بر روی لوکیشن C آغاز شده است و به طور موازی، دکل ۹۴ نیز برای استقرار روی لوکیشن A آماده شده است.

عالیپور با بیان این‎که کارها طبق برنامه در حال پیشروی است، بر رعایت مسائل ایمنی تاکید کرد.

او با اشاره به ساخت استینگرها زیر نظر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و همکاری کارکنان این شرکت و شرکت ملی حفاری ایران در آماده‎سازی استینگرها، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این تجهیزات همراه با اتی‎واگن‎ها، عملیات پیش رو به خوبی انجام شود.

بر اساس این گزارش، گروه عملیات مهار فوران و آتش چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید متشکل از متخصصان شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری شامگاه چهارشنبه (۲۴ آبان‌ماه) طی یک عملیات فشرده چهار ساعته (ساعت ۲۰ تا ۲۴) زیر پوشش آب افشان‌ها و با خنک‌سازی اطراف چاه، ۲ محموله مخازن سیال را از درون آتش بیرون کشیدند و به تدریج زمینه دسترسی به سازه اصلی دکل در دهانه چاه را فراهم کردند.

عملیات پاکسازی محوطه چاه با تلاش بی‌وقفه و کاربست تجهیزات مرتبط با رعایت استانداردهای ایمنی و نگاه ویژه به حفظ سلامت مهارگران طبق برنامه اجرا می‌شود.

تاکنون بخش عمده تجهیزات آسیب دیده اطراف چاه ۱۴۷ رگ سفید تخلیه و به محل‌های پیش بینی شده انتقال یافته و هم‌اکنون تمرکز تیم عملیات مهار آتش و فوران چاه بر خارج کردن بقایای دکل آسیب دیده از کانون آتش است.

۶ عدد استینگر برای نصب در دهانه چاه آماده شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که روزانه از نزدیک بر عملیات مهار فوران و آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید نظارت دارد، از آماده شدن ۶ استینگر برای نصب در دهانه چاه هم خبر داد و گفت: چهار عدد استینگر ۱۴ اینچ و ۲ عدد استینگر ۱۱ اینچ با طول‎های متفاوت، برای حالت‎های مختلف، جهت نصب بر روی دهانه چاه ۱۴۷ ساخته شد که پس از پاکسازی و متمرکز شدن شعله چاه، یکی از آنها جهت آغاز عملیات Top Kill روی دهانه چاه مستقر خواهد شد.

عالیپور افزود: تمیز کاری استخر ۱۳۰ هزار بشکه ای همه روزه انجام می شود و با توجه به استفاده از تمام ظرفیت موتور پمپ های آب در خنک سازی عملیات حمله به آتش، تسطیح مجدد محوطه عملیات و پاکسازی آبراه های اطراف علاوه بر احداث جاده های دسترسی جدید جهت حصول اطمینان از روند عملیات مورد تاکید است.

اوبه اولویت دار بودن ایمنی و حفظ جان کارکنان شرکت تاکید کرد و گفت: با آغاز استقرار دکل های ۹۳ و ۹۴ حفاری و افزایش تردد خودروها تا استقرار کامل دکل‎ها و آغاز حفاری عمودی و انحرافی، علاوه بر عملیات نزدیک شدن به دهانه چاه، لازم است تدابیر ایمنی با جدیت بیشتری پیگیری شود تا ضمن حفظ سرعت انجام عملیات، سلامت همکاران به خطر نیفتد.

بر اساس این گزارش، بخش دیگری ازعملیات تخلیه تجهیزات محوطه چاه ۱۴۷، ساعت ۱۴ امروز (۲۶ آبان) آغاز شد تا موانع باقیمانده رفع و مسیرحمله به آتش هموارتر شود.

402

کد خبر: 872255

وب گردی

وب گردی