کنترل بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر در اولویت مناطق زلزله‌زده

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان مصدومان زلزله غرب کشور، تاکید کرد که در حال حاضر کنترل بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر در این مناطق اولویت دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،پیرحسین کولیوند در برنامه نبض خبر درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان مجروحان زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: ما بعد از این حادثه هفتاد آمبولانس را به ناوگان منطقه اضافه کردیم. علاوه بر آن ۱۰۰ تیم واکنش سریع نیز همراه آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها به منطقه اعزام شدند. اورژانس هوایی نیز توانست با طلوع خورشید کار خدمت‌رسانی را آغاز کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کار اصلی ما پرداختن به مسائل بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر است، افزود: معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای تزریق واکسن‌های مختلف، پایگاه‌های خود را راه‌اندازی کرده است. همچنین آب آشامیدنی منطقه نیز به میزان خوبی کلرزنی شده است. علاوه بر آن به شیوه دفع لاشه حیوانات، آموزش افراد، مراقبت از مادران باردار و ... نیز پرداخته می‌شود.

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: اقدامات استراتژیک اولیه با کمک هلال احمر و اورژانس انجام و بیمارستان صحرایی مستقر شد. در کمتر از ۲۰ ساعت بیش از ۷۰۰۰ مصدوم به کرمانشاه منتقل شدند. در این میان برخی قطع عضو بودند که همه آنها تحت عمل جراحی قرار گرفتند و همه اعمال جراحی نیز موفقیت‌آمیز بود. تعدادی از بیماران را نیز به تهران و البرز و همدان منتقل کردیم.

کولیوند با اشاره به بستری شدن ۳۷۷۸ نفر از میان ۷۳۵۰ مجروح اضافه کرد: سایر مجروحان بعد از اینکه تحت درمان قرار گرفتند مرخص شدند. طی مدت سه روز ۱۵۰۵ عمل جراحی انجام شد که کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود. فقط در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۱۳۲۵ عمل جراحی در این مدت انجام شد.

وی با اشاره به رضایت مصدومان اعزام‌شده به سایر شهرها از عملکرد وزارت بهداشت، تصریح کرد: در حال حاضر از نظر دارو و تجهیزات و دپوی خون و فرآورده‌های خونی اصلا دچار کمبود نیستیم. دو هواپیما نیز به عنوان اورژانس هوایی در اختیار ما قرار گرفت که توانستیم مصدومان را به شهرهای تهران و همدان منتقل کنیم.

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه ارائه خدمت به این تعداد مجروح در مدت زمانی کوتاه کاری بی‌سابقه است، بیان کرد: در این حوادث علاوه بر افرادی که دچار آسیب شده‌اند، افرادی که به عنوان خدمتگزار در این نقاط فعالیت می‌کنند مانند پزشک و پرستار و ... نیز نیاز به حمایت‌های روحی و روانی دارند. وزارت بهداشت با ایجاد تیم‌های سلامت روان و روانه کردن آنها به محل حادثه توانسته اثرگذاری خوبی در این زمینه داشته باشد.

کولیوند با اشاره به تجهیز ناوگان اورژانس کشور به آمبولانس‌های جدید از طرف وزارت بهداشت نیز گفت: در حال حاضر وزیر بهداشت دستور داده است تا هر کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، یک هفته با تمام توان در مناطق زلزله‌زده حضور داشته باشند و تا آخرین لحظه در کنار هموطنان خود بمانند و خدمات بهداشتی، درمانی و حمایت‌های روحی لازم را ارائه دهند.

سرپرست اورژانس کشور به مردم توصیه کرد که در صورت بروز سرفه، تب و اسهال در مناطق زلزله‌زده، گزش حشرات و سایر مشکلات جسمی، موضوع را با کادر درمان مستقر در این مناطق در میان بگذارند.

705

کد خبر: 872328

وب گردی

وب گردی