نگاهی به حذف اشتغال در استان بوشهر

درسال 1316 حاج علی اکبرخان اعتماد از تجار صاحب نام آن زمان درشیراز اقدام به تاسیس کارخانه ای نساجی دربوشهر کرد که به کارخانه اعتمادیه شهرت یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پیام عسلویه، بوشهر با توجه به موقعیت بندری وامکان تجارت با کشورهای دیگر و نزدیکی به استان فارس موقعیت مناسبی برای تولید کالا محسوب می شد که این امر به خوبی تشخیص داده شده بود . این کارخانه که در دوران رکود ومحرومیت بوشهر یکی ازقطب های اصلی اشتغال دربوشهر محسوب می شد، سالیان سال هزاران نفر ازجوانان ومردان وزنان بوشهری را به کار وفعالیت واداشته بود. درکنار کارخانه، مغازه ها و دستفروشی های مختلف مایحتاج کارگران را تامین می کردند. کار درکارخانه وبه تبع آن شکل گیری تفکر کار و فعالیت باعث ظهور وبروز تشکل های کارگری وآگاهی های طبقاتی دربین مردم آن نواحی شده بود. فقر و زندگی متکی بر کشاورزی وصیادی و تا حدی هم مشاغل مربوط به دریا ودریانوردی باعث شده بود تا ظهور وبروز طبقه متوسط در بوشهر با رشد بسیار کمی مواجه شود. اشتغال در کارخانه نیز تنها در تثبیت زندگی کارگری مردم منطقه نقش داشت اما تاثیری در رونق اقتصادی زندگی آنها نداشت .


سالها ازپی هم می آمد وکارخانه اعتمادیه با تلخ وشیرینی هایش و ساختار بد کارفرمایی وکارگری به عنوان عامل اشتغال و درآمد مردم، به کار خود ادامه می داد. نقل است درفصلی ازدرگیری های کارگران وکارفرما وبالاگرفتن کار. یک بازرس از تهران جهت بررسی امور به بوشهر می آید. کارگران کارخانه یک گوش آن بازرسِ تطمیع شده توسط کارفرما ومدیران کارخانه را درمسیر بازگشت به فرودگاه می برند تا فراموش نکند که حق کارگر خوردنی نیست .... به هر روی سالیان می گذرد تااین ثمره تلاش وکوشش ومنبع درآمد مردم به همت سیاست غلط اقتصادی حاکمیت فعلی علی الخصوص در انتهای دولت خاتمی و دوران احمدی نژاد برای همیشه بسته می شود وزمین های سبز وزیبای کارخانه نیز به فروش می رسد ، سالهاست که دیگر کارخانه تعطیل شده است به جای کارخانه نساجی اعتمادیه آپارتمانهای مسکونی ساخته شده است واثری از اعتمادیه دیده نمی شود .دیگر راهی برای بازگشت به صنعت نساجی در بوشهر وجود ندارد.


متولیان امر هم نشسته اند وبه خیل عظیم بیکاران و خانواده های دارای جوانان بیکار ریشخند می زنند و شعارهای تهی می دهند…مابقی صنایع نیز در شهر بندری واستراتژیک بوشهر وضع بهتری ندارند. کارخانه توربافی دام نیز تعطیل شده است و دارد نفس های آخر خود را می کشد. … آری این چنین است: با ازبین بردن اشتغال نمی توان اشتغال زایی کرد!

900

کد خبر: 872354

وب گردی

وب گردی