اعزام 35 تیم سیار بهداشت و درمان به روستاهای زلزله زده غرب کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: 35 تیم سیار بهداشت و درمان شامل پزشک ، پرستار و مراقب سلامت با تجهیزات موردنیاز و کافی برای ویزیت و درمان بیماران و آسیب دیدگان به روستاهای مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه اعزام شده اند که تعداد این تیم های اعزامی با همکاری دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،دکتر محمودرضا مرادی گفت: به دستور وزیر بهداشت مقرر شد هر هفته یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور به عنوان دانشگاه معین با دانشگاه علوم پزشکی کرماشاه دراین زمینه همکاری کرده و پس از ارزیابی، نیازها و کمبودها را برای تامین و رفع اعلام کند.
وی با بیان اینکه از لحاظ درمان در مناطق زلزله زده به شرایط پایدار رسیده ایم و اکنون بهداشت اولویت کارهای منطقه است، گفت: از نظر کنترل بهداشت آب معاونت بهداشتی دانشگاه بررسی های لازم را در شهر های حادثه دیده استان کرمانشاه انجام داده که خوشبختانه آلودگی میکروبی مشاهده نشده و تنها تا حدی آب کدر است که ظرف روزهای آینده نیز حل خواهد شد.
وی در مورد معدوم کردن لاشه حیوانات در این مناطق نیز گفت: لاشه احشام با توجه به پراکندگی و در معرض هوا قرار داشتن ایجاد آلودگی کرده که در این راستا پاکسازی و سم پاشی محیط های آلوده نیز آغاز شده است.
او اظهار کرد: واکسیناسیون توام برای پیشگیری از بروز بیماری کزاز نیز آغاز و پیگیری مادران باردار و کودکان زیر یک و پنج سال دراین مناطق انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه تشریح اقدامات این دانشگاه در مناطق زلزله زده گفت: 2دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی برای انجام خدمات دندانپزشکی و یک دستگاه اتوبوس دیابت جهت آزمایش و مراقبت بیماران دیابتی در مناطق آسیب دیده غرب استان مستقر شده است.
مرادی با اشاره به اینکه بعد از بروز حوادث، بهداشت روانی بسیار حائز اهمیت است گفت: یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی تمرکز بر بهداشت روانی افراد آسیب دیده است و در همین راستا کمیته روانپزشکی بحران با همکاری روانپزشکان و روانشناسان به صورت علمی برای پیشگیری از بروز بیماری های روانی همچون افسردگی تشکیل و در منطقه مستقر شده است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز بیماری های پوستی استحمام افراد حادثه دیده نیز بسیار مهم است و از این رو از خیرین و ارگان ها درخواست داریم نسبت به تهیه سرویس های بهداشتی و حمام های سیار در مناطق زلزله زده اقدام کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن بارندگی در چند روز آینده و تجمع افراد در چادرها احتمال بروز بیماری آنفلوانزا در منطقه وجود دارد لذا افراد از روبوسی و دست دادن خودداری و نسبت به شستن مرتب دست ها و استفاده از ماسک های مناسب اقدام کنند
وی همچنین گفت: با توجه به هوای سرد و استفاده از وسایل گرمایشی در چادرها خطر مسمومیت با گاز منو اکسید کربن و یا آتش سوی نیز دراین مکان ها وجود دارد که مردم باید موارد ایمنی را به دقت رعایت کنند.
زلزله ای باقدرت 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه روی داد که 436 کشته و بیش از 10 هزار و 203 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، در این زلزله بیش از 31 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.

705

کد خبر: 872423

وب گردی

وب گردی