نوگلان حسینی تجلیل شدند

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از فرهنگسرای اندیشه، آیین اختتامیه یازدهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی (مداحان دانش‌آموز) در سالن اصلی فرهنگ‌سرای اندیشه با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حاج مصطفی خورسندی رییس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور، علیرضا بیگی نژاد رییس سازمان دانش آموزی و نیز مداحان و ذاکران پیشکسوت و جمعی از پیر غلامان اهل بیت (ع) برگزار شد.

در این برنامه محمدمیثم میثمی‌ رییس فرهنگ­سرای اندیشه و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ شهرداری تهران گفت: از سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، اتحادیه انجمن‌های اسلامی‌دانش آموزان تهران و دوستانمان در کانون مداحان سپاسگزارم که اتفاقی مبارک را در این دوره رقم زدند؛ مسئله‌ای که این دوره را متمایز می‌کند دقت نظر و حساسیت ویژه ای است که هیأت انتخاب و داورانمان در انتخاب و قضاوت استعداد دانش آموزان داشتند.

وی ادامه داد: به رغم حساسیتی که امسال در انتخاب شرکت‌کنندگان مرحله اول بود، آمار شرکت‌کنندگان دو برابر پارسال شد، همچنین تلاش کردیم زمان‌بندی حضور دانش آموزان نیز به گونه‌ای باشد که زمان کوتاه تری را برای آزمون‌ها صرف کنند.

رییس فرهنگ­سرای اندیشه گفت: اگر بتوانیم برای دوره‌های بعد، مناسبتی از اعیاد بزرگ شیعه انتخاب کنیم و نوجوانان را در مولودی‌خوانی بسنجیم اتفاق‌های خوبی می‌افتد.

میثمی‌ افزود: با سازمان تبلیغات اسلامی‌هماهنگی‌هایی شده است که بلافاصله پس از پایان این آیین دوره‌های تخصصی را برای منتخبان برگزار کنند تا در فن مداحی و بصیرت افزایی تقویت شوند هدف اصلی ما تربیت مداحان در تراز انقلاب اسلامی‌ است.

پس از پخش کلیپی از روند برگزاری 10 دوره مراسم نوگلان حسینی؛ علیرضا بیگی نژاد رییس سازمان دانش آموزی به پشت تریبون رفت و به سخنرانی پرداخت.

**مداحی نوعی الگودادن به مخاطبان و شخصیت پردازی اجتماعی است

بیگی نژاد رئیس سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: هر مکتبی برای انسان‌ها راه و رسمی‌دارد، در مکتب امام حسین(ع) اساس تربیت انسان‌ها عزت مداری و حریت و آزادی است، از این رو اگر عاشورا یک روز بود، ولی امتداد آن تا ابدیت کشیده شده است و این به جهت آرمان والای امام حسین(ع) در قیام مقدسشان بود.

وی افزود: مفاهیم متعالی عاشورا را باید در دعاهای ویژه‌ای مثل دعای عرفه، مناجات شعبانیه، دعای کمیل و ابوحمزه و سایر ادعیه مقدس دنبال کرد، چرا که ائمه اطهار(ع) ظریف ترین روح معنوی و مناجات را با خداوند خود داشتند، تعابیر اعتقادی در این دعاها به مشتاقان عشق، شهادت، معرفت و روح یکتاپرستی را القا می‌کند.

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) از دو جنبه کلی قابل بررسی است، ادامه داد: اول جنبه جانبازی، فداکاری، ایثار و شهادت است که امام حسین(ع) با یاران خود چه جنبه‌هایی از ایثار و شهادت را رقم زدند، دومین جنبه از قیام امام حسین(ع) که بسیار اهمیت دارد. جنبه پیام رسانی واقعه عاشورا است که با کمی‌تعمق و ژرف اندیشی به این می‌رسیم که شاید مهمتر از جنبه اول قابل بررسی و تامل بیشتری باشد، چرا که عزاداری امام حسین(ع) معمول نیست بلکه به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شده است، بعد از گذشت ۱۴۰ سال شاهد هستیم که میلیون‌ها نفر عزادار سرور و سالار شهیدان هستند.

وی افزود: به همین دلیل شیعیان برای نگهداشت اهداف امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا تلاش ویژه ای دارند چرا که مهمتر از همه ایثار و فداکاری و رساندن پیام امام حسین(ع) به سراسر جهان است، یکی از بزرگترین مصادیق این فرهنگ بزرگ اسلامی‌مداحی است که شما به عنوان پرچمداران اصلی این فرهنگ در حال اشاعه این فرهنگ بزرگ هستید، مداحی نوعی الگودادن به مخاطبان و شخصیت پردازی اجتماعی است، در قالبی که پیام اصلی امام حسین(ع) به گوش جهانیان رسانده شود.

رییس سازمان دانش آموزی تهران گفت: همکاران ما در سازمان دانش آموزی شهر تهران، در بیش از ۴ هزار مدرسه در تهران نزدیک به ۱۵ هزار نفر را در مسابقه نوگلان حسینی شرکت دادند و در پایان بعد از اینکه از هر مدرسه حداقل ۵ نفر به منطقه معرفی شدند؛ در سه مقطع ابتدایی، متوسط اول و دوم، بعد از بررسی و داوری از هر مقطع ۵ دانش آموز را به استان معرفی کردند یعنی از هر منطقه ۱۵ نفر به علاوه مدارس استثنایی که در نهایت ۳۰۰ دانش آموز مداح برتر به استان معرفی شدند.

وی ضمن قدردانی از معلمان تربیتی، دبیران دینی و قرآن و معاونان پرورشی که همگی در این کار شرکت فعال داشتند، در نهایت این ۳۰۰ نفر در فرهنگسرای اندیشه داوری شدند و امروز از ۱۵ نفر برگزیدگان تجلیل می‌کنیم.

بیگی نژاد خطاب به دانش آموزان شرکت کننده در یازدهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی گفت: همه شما حائز رتبه هستید به علت برخی محدودیت‌ها، چند نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند و همه شما به عنوان پیرغلام و مداح امام حسین(ع) آینده درخشانی خواهید داشت.

**وظایف یک مداح قبل، حین و بعد از مداحی چیست؟

حاج مصطفی خورسندی رییس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور نیز در سخنانی گفت: به عنوان یک مداح، وظیفه ما، قبل از اینکه میکروفن به دست بگیریم و مداحی کنیم چیست؟ چند تا سوال را باید در ذهن خودمان مرور کنیم. وظیفه ما قبل از اینکه میکروفن بگیریم و برنامه‌ای اجرا کنیم چیست؟ ما وقتی میکروفن به دست گرفتیم، چه وظایفی داریم و چگونه باید تلاش کنیم؟

این ذاکر اهل بیت ادامه داد: وقتی میکروفن به دست می‌گیریم، باید بدانیم چه اشعاری را باید بخوانیم، چه مطالبی را باید بگوییم و چه نباید بگوییم، مستندات چیزهایی که می‌گوییم کجاست. با چه مطالعه ای حرف می‌زنیم و از چه کتب معتبری استفاده می‌کنیم؟ اما بعد که میکروفن را روی زمین گذاشتیم، چه وظیفه ای داریم!؟ خواهش می‌کنم، نوگلان حسینی سخنان کاتبان را گوش بدهند پیرامون این سه موضوع؛ قبل از مداحی، زمان مداحی و زمانی که میکروفن مداحی را زمین می‌گذارم.

**نوگلان؛ بگردید و مربی خوب پیدا کنید

وی افزود: به اینکه از روی سی دی و با تقلید جلو بروید، اکتفا نکنید. لازم است که در شروع کار تقلید کنید اما از کسانی که شایستگی‌های لازم را داشته باشند تقلید کنید. ضمن اینکه سبک را تقلید کنید نه صدا را، اما لازم است که صد در صد زیر سایه یک استاد کارتان را ادامه دهید.

خورسندی ادامه داد: استادتان باید خودش استاد دیده باشد. او که نمی‌خواهد بازیگر خوبی باشد اما مربی خوبی باید باشد. بعضی‌ها بازیگران بسیار خوبی هستند اما مربی خوبی نیستند؛ ممکن است که بعضی‌ها بازیگر خوبی در این زمینه نباشند اما مربی خوبی باشند. بگردید مربی خوب برای خود پیدا کنند و از دانش او بهره مند شوید.

وی با اشاره به کلمه مداح گفت: «میم» مداح یعنی متدین بودن، نماز اول وقت، ترک محرمات، احترام به والدین، «دال» مداح یعنی دانش، در هر عرصه ای که می‌خواهید وارد شوید دانش لازم آن را داشته باشید، «الف» مداح یعنی اخلاص، ادب، اخلاق و «ح» مداح یعنی حسن سلیقه و حسن انتخاب، چه چیزی را کجا بخوانم.

در ادامه پس از اجرای سرود توسط گروه سرود دانش آموزی آوای رضوان؛ محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به سخنرانی پرداخت.

**تجمع کربلا، بزرگترین تجمع انسانی جهان است

محمود صلاحی با عرض تسلیت رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن عسگری (ع) و امام رضا (ع) گفت: امسال هم بزرگترین تجمع انسانی جهان حول محور محرم و حماسه عاشورا در روز اربعین برگزار شد؛ که هم بزرگترین تجمع دینی بود و هم بزرگترین تجمع انسانی. می‌گویند در گذشته، در چین، در میدانی پنج میلیون نفر جمع شدند، اما در روز اربعین حدود بیست میلیون انسان با پای پیاده و ماشین و هواپیما خودشان را به کربلا می‌رسانند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: این تجمع بزرگ، هم افتخاری برای شیعه و هم برای تمام مسلمانان است و هم برای بشرِ آزاده؛ چرا که ما به امام حسین(ع) می‌گوییم سرور آزادگان جهان. این تجمع درسی بزرگ برای تمام مسیحیان و تمام مردم جهان است. خوشحال باشیم که مداحان و سخنرانان و تمام مردم به خوبی به وظایف شان عمل کردند و ما یک محرم و صفرِ پرشکوهی داشتیم و همه دنیا تصاویر آن را مخابره کرد.

**حضور دو میلیون تهرانی در پیاده روی جاماندگان حسینی

صلاحی گفت: خدمت کردن به امام حسین (ع) سعادتی است که نصیب شما نوگلان حسینی شده است، رحمت و کمک امام حسین (ع) به زائران و خدمتگزارانش را در پیاده روی اربعین دیدیم و مسیر رسیدن به امام حسین (ع) مسیری است که انسان را به تعالی می‌رساند.

وی افزود: این تجمع با نام امام حسین(ع) و البته به کمک مردم انجام شد. کسی گرسنه ماند؟ کسی بی‌سرپناه ماند؟ چادر و پتو کم آمد؟ اگر بخواهیم خودمان کاری انجام بدهیم، هم پتو و هم چادر کم می‌آید. مداحان به خصوص نوگلان حسینی و نوجوانان باید بیشتر دقت کنند. برای امام حسین(ع) بخوانید نه برای تلویزیون و جمعیت که بیشتر باشد.

محمود صلاحی با اشاره به برگزاری راهپیمایی جاماندگان حسینی در روز اربعین در شهر تهران گفت: سال گذشته ساعت ۶ صبح میدان امام حسین(ع) جمع شدیم، ساعت یک ربع به هفت راه افتادیم و یکی دو ساعت بعد رسیدیم. اما امسال جمعیت به قدری بود که تا ظهر همین طور مردم به سمت شهرری می‌آمدند و برآورد تا دو میلیون نفر بود. مثل راهپیمایی‌های دیگر هم نبود که مردم ۹ و ۱۰ صبح بیایند، ساعت ۶ در میدان جمع شدند. کسی که ۶ صبح می‌آید یعنی ۵ صبح بیدار شده و راه افتاده است.

وی افزود: از نهادهایی که به متجلی شدن هرچه بیشتر پیاده روی اربعین و کارهایی که برای فرهنگ سازی درباره امام حسین (ع) می‌شود تشکر می‌کنم و از صدا و سیما سپاسگزارم که لحظه به لحظه در کنار زائران امام حسین (ع) و جاماندگان از پیاده روی اربعین بود و شکوه این راهپیمایی را به تصویر کشید.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان گفت: من باید از شما مداحان، پیرغلامان حسینی، نوکران اهل بیت تشکر کنم که همه ساله در برگزاری مراسم اربعین و سایر عزاداری‌های محرم و صفر کمک می‌کنند. همچنین از وزارت آموزش و پرورش که این برنامه را با کمک آنها برگزار می‌کنیم و از تمام نوگلان، پدر و مادرهایشان تشکر می‌کنم.

**تجلیل از پیرغلامان اهل بیت؛ یدالله بهتاش و مهدی آصفی

پیش از اهدای جوایز نیز نوگل حسینی؛ محمدرضا جدیدوند به ذکر مصیبت پرداخت. آیین تجلیل از «یدالله بهتاش» و «مهدی آصفی» نیز از دیگر بخش این مراسم بود. در پایان با حضور ... برگزیدگان یازدهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی جوایز خود را دریافت کردند.

در مقطع متوسطه اول؛ محمدرضا جدیدوند به عنوان رتبه اول؛ علاوه بر تندیس نوگلان حسینی و لوح تقدیر، مبلغ پنج میلیون ریال جایزه و تکه‌ای از سنگ‌قبر مطهر امام حسین(ع) در قالب نگین انگشتری دریافت کرد. علی معینیان رتبه دوم نیز علاوه بر نگین انگشتری، تندیس و لوح تقدیر، مبلغ سه میلیون ریال جایزه گرفت. محمد مهدی فردوسیان رتبه سوم نیز دو میلیون ریال جایزه، تندیس، لوح تقدیر و نگین انگشتری دریافت کرد. همچنین در این مقطع از جمال ولی به عنوان رتبه برگزیده تقدیر شد.

در مقطع متوسطه دوم محمد جواد اکبری رتبه اول علاوه بر تندیس نوگلان حسینی و لوح تقدیر، مبلغ پنج میلیون ریال جایزه و تکه‌ای از سنگ‌قبر مطهر امام حسین(ع) در قالب نگین انگشتری دریافت کرد. عرفان علمی‌رتبه دوم نیز علاوه بر نگین انگشتری، تندیس و لوح تقدیر، مبلغ سه میلیون ریال جایزه گرفت. و علی جعفری حائز رتبه سوم شد و دو میلیون ریال جایزه، تندیس، لوح تقدیر و نگین انگشتری دریافت کرد. از سجاد بابایی رتبه برگزیده هم تقدیر شد.

در مقطع ابتدایی هم محمدحسن احمدی رتبه اول علاوه بر تندیس نوگلان حسینی و لوح تقدیر، مبلغ پنج میلیون ریال جایزه و تکه‌ای از سنگ‌قبر مطهر امام حسین(ع) در قالب نگین انگشتری دریافت کرد. ابوالفضل سجده رتبه دوم نیز علاوه بر نگین انگشتری، تندیس و لوح تقدیر، مبلغ سه میلیون ریال جایزه گرفت. حسین صادقی رتبه سوم هم دو میلیون ریال جایزه، تندیس، لوح تقدیر و نگین انگشتری دریافت کرد.

502

کد خبر: 872511

وب گردی

وب گردی