جراحی قیمت برق باید به صورت منطقی باشد/ نباید موتور سرمایه‌گذاری برق متوقف شود

دبیر کنفدراسیون انرژی ایران گفت: امروزه دولت 120 هزار میلیارد تومان سوبسید انرژی پرداخت می کند، بنابراین نباید انتظار داشت که قیمت‌ها یک شبه واقعی شود، پیشنهاد منطقی این است که قبل از افزایش قیمت برق به مردم اطلاع رسانی شود.

حمیدرضا صالحی، دبیر کنفدراسیون انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص اصلاح تعرفه برق اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برق برای وزارت نیرو رقم بسیار بالایی است و شاید بیشتر از رقمی است که از آن یاد می‌شود. امروزه وزارت نیرو به طور متوسط حدود 50تا 60 تومان به ازای هر کیلووات از مردم دریافت می‌کند که در مجموع کل هزینه دریافتی در سال حدود 260 میلیارد تومان است.

او تصریح کرد: پرواضح است که امروزه برق یک کالای اقتصادی است و اگر نگاه اقتصادی به این صنعت داشته باشیم، می‌توانیم به سمت توسعه این صنعت گام برداریم.

صالحی گفت: برای اینکه برق مطمئن و پایدار را در اختیار مردم قرار دهیم باید در زمینه زیرساخت ها و سرمایه گذاری کوشا بوده و نباید از توسعه این غافل شد. می توان این نکته را متذکر شد که صنعت برق حدود یک دهه است که دچار آسیب شده است.

او ادامه داد: از زمان اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت برق دستخوش تغییر و تحولاتی شد. دولت می خواست قیمت‌ها را به صورت شیبی ملایم افزایش دهد اما در این میان مجلس مخالفت کرد و این امر باعث شد همیشه ما با عدم بالانس قیمت‌ها روبه رو شویم.

دبیر کنفدراسیون انرژی ایران تاکید کرد: عدم تعادل قیمت‌ها سبب شد که دولت نتواند طرح‌های عمرانی خود را به موقع پیش ببرد و بدهکاری دولت به بخش خصوصی زیادتر شد.

او افزود: بحث افزایش حامل‌های انرژی به ویژه برق مباحث بسیار مهم و کلیدی برای کشور است. امروزه دولت 120 هزار میلیارد تومان سبوسید انرژی پرداخت می کند بنابراین نباید انتظار داشت که قیمت‌ها یک شبه واقعی شود پیشنهاد منطقی این است که قبل از افزایش قیمت برق به مردم اطلاع رسانی شود.

صالحی با بیان اینکه برق کالایی است که کمتر قاچاق می‌شود تصریح کرد: باید قیمت این کالا را با شیب ملایم و با اطلاع رسانی به مردم افزایش داد بنابراین وزارت نیرو باید طرحی را به مجلس ارائه دهد تا براساس آن قیمت ها به صورت منطقی افزایش پیدا کند.

دبیر کنفدراسیون انرژی ایران با تاکید براینکه برق یک کالای استراتژی برای کشور است گفت: باید شرایطی را برای توسعه این صنعت فراهم کنیم که موتور سرمایه گذاری این صنعت متوقف نشود. همچنین واقعی سازی قیمت‌ها باید به گونه‌ای اجرایی شود که به مردم آسیبی وارد نشود تا بتوانیم با سیاست صحیح و با حرکت کردن به سمت اقتصاد آزاد شاهد توانمندی سازی این صنعت و ایجاد اشتغال در کشور شویم.

402

کد خبر: 872528

وب گردی

وب گردی